حامد کرزی: آمریکا از ابتکار عمل روسیه در روند صلح افغانستان حمایت کند

کدخبر: 2275850

رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد که تلاش‌های روسیه برای برگزاری نشست‌ مسکو اقدامی مثبت در روند صلح افغانستان است که باید آمریکا و سایر کشورها از آن حمایت کند.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان در حاشیه کنفرانس بین المللی «والدای» نقش روسیه در روند صلح افغانستان را سازنده عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد که نشست صلح مسکو می تواند به حل بحران جاری در افغانستان کمک کند و آمریکا نیز باید از ابتکار عمل روسیه در روند صلح حمایت کند.

رئیس جمهور سابق افغانستان اظهار داشت: روسیه از کشورهای منطقه و یک قدرت جهانی است که منافع مشترکی را در تامین امنیت در افغانستان دنبال می کند.

وی افزود: ابتکار عمل روسیه در روند صلح افغانستان اقدامی بسیار مثبت است، امیدواریم که آمریکا نیز از تلاش های مسکو در روند صلح افغانستان استقبال کند.

نشست مسکو که قرار بود 4 ستامبر برگزار شود به دلیل مخالفت افغانستان به تعویق افتاد اما وزارت خارجه روسیه از احتمال برگزاری آن در روزهای آینده خبر داده است.

روسیه پیش از این کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان، ایران، افغانستان، آمریکا و طالبان را به این نشست دعوت کرده بود اما آمریکا دعوت روسیه برای حضور در نشست مسکو را رد کرد.

کرزی تصریح کرد، برای به نتیجه رسیدن تلاش های صلح آمریکا با کشورهای همسایه افغانستان از جمله روسیه و چین همکاری کند.

ز سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند که اگر دولت افغانستان در نشست صلح مسکو حضور یابد احتمال دارد بتواند با رهبران سیاسی طالبان نیز رو در رو گفت وگو کند.

این در حالی است که روسیه هدف برگزاری نشست مسکو و دعوت رهبران سیاسی طالبان به این نشست را زمینه سازی برای آغاز گفت وگوهای صلح عنوان کرده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: