باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سلبریتی‌هایی که بلای جان حوزه نشر شده‌اند

کدخبر: 2275882

چاپ کتاب‌هایی با کیفیت عالی و قیمت‌های نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برندسازی در حوزه نشر و کتاب تاثیر دیگری نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال های اخیر شاهد تاثیر مسائل اقتصادی بر حوزه چاپ و نشر بوده ایم؛ به طوری که نویسندگان و ناشران، کتاب ها را با تعداد نسخه های بسیار پایین به چاپ می رسانند و حتی بسیاری از تازه کار ها روز ها و ماه ها در پی کسب اعتماد ناشران، برای چاپ کتاب هایشان تلاش می کنند؛ اما سلبریتی هایی که به نویسندگی روآورده اند، کاملا از این موضوع جدا هستند.

استعداد و توانایی در استفاده و جذب مخاطب با کلمات کتاب رکن اصلی در نویسندگی است. نویسندگان مطرح با استفاده از واژه های مفهوم مردم را به کتاب های خود جذب و پیام خود را به آن ها می رسانند، درنتیجه کتاب های بی محتوا و پوچ به مردم جامعه عرضه نمی کنند. این گامی موثر در مسیرمسائل فرهنگی جامعه است.

داشتن دغدغه فرهنگی و دعوت مردم به کتاب و انتشار کتاب از سوی سلبریتی ها عملی شایسته است، اما امکان افزایش سرانه مطالعه در کشور را بالا نمی برد. چاپ کتاب هایی با کیفیت عالی و قیمت های نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برند سازی در حوزه نشر و کتاب تاثیری نخواهد داشت. این کتاب ها خود را پشت نام نویسنده پنهان کرده و فقط به پشتوانه نام نویسنده سلبریتی و صفحه اینستاگرامش فروش زیادی کسب می کنند.

این گونه کتاب ها اگر به پای میز نقد و بررسی کشانده شوند، قطعا به چاپ دوم نخواهند رسید و می توان گفت اعتبار خود را از دست خواهند داد. زیرا فقط برای فالوور های اینستاگرام نوشته و تبلیغ می شود. در نهایت هم با چند سلفی و امضای کتاب در مراسم رونمایی مدتی شاهد آن در صفحات مجازی خواهیم بود. البته در این میان هنرمندان موفقی در حوزه کتاب مانند ترانه علیدوستی، عادل فردوسی پور، فلامک جنیدی داشته ایم که ورودشان به ادبیات حرفه ای بوده است.

از طرفی در همین شرایط شاهد پیشنهاد و دعوت ناشران از سلبریتی ها برای چاپ کتاب پست های اینستاگرامی خود هستیم که تعجب بسیاری از هنر دوستان اهل قلم را برانگیخته است که آیا واقعا نیاز جدی به این عمل در حوزه نشر و کتاب وجود دارد؟

مهدی رضایی نویسنده، محقق و مدرس حوزه ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نوشتن کتاب توسط سلبریتی ها فقط برای ناشران آن ها مفید است؛ زیرا تعداد نسخه های بیشتری از کتاب را در مدت زمان کوتاه به فروش می رسانند و سلبریتی ها اصلا به این مسئله فکر نمی کنند که تا چه اندازه به ضررشان تمام می شود. در این میان هم ناشرانی سودجو که به فکر منفعت خود هستند، شخص سلبریتی را وادار به انتشار کتاب می کنند؛ بنابراین این گونه آثار در ادبیات ما شاخص نمی شود و مخاطبی که این کتاب ها را می خواند قطعا به شخصی دیگر پیشنهاد نمی دهد و همین موجی از نارضایتی عمومی را در پی دارد و اثری منفی خلق خواهد کرد.

وی در خصوص قیمت هنگفت کتاب های سلبریتی ها گفت: این موضوع در تئاتر هم مشهود است. برای مثال نمایشی که هرشب با بازیگری مشهور روی صحنه می رود با بهای بلیت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و شب دیگر بازیگری که شهرت ندارد به ایفای نقش پرداخته و آن نمایش به بهای بلیت ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. در واقع شهرت است که سبب پیدایش عرف رقم در برخی مواقع می شود.

وی افزود: به هرحال زمانی که کتاب منتشر می شود آن را به وزارت ارشاد ارجاع می دهیم و در وزارت ارشاد به بررسی کتاب از دیدگاه های مختلف پرداخته می شود. باید به این موضوع پرداخته شود که واقعا این قیمت برای کتاب مناسب است؟ و درصورت نامناسب بودن قیمت باید به ناشر اخطار داده شود که متاسفانه این کار صورت نمی گیرد. به دلیل گرانی کاغذ و مسائل اقتصادی هر شخصی بالاترین سودی که ممکن است به دست آورد را در نظر می گیرد.

رضایی در خصوص توانایی نوشتن ادامه داد: هر هنرمندی دارای دیدگاه و تفکری است؛ اما هنر نویسندگی این است که شما بتوانید دیدگاه و تفکر خودتان را به زیباترین شکل ارائه دهید. این موضوع شامل ادبیات داستانی و شعر هم می شود؛ اما زمانی که شخصی ناگهانی از یک حرفه وارد حرفه دیگر می شود، دیگر این گونه نیست. بنابراین نمی توان گفت که بازیگر فوق العاده توانایی نوشتن فوق العاده هم دارد. در حوزه داستان نویسی هم همین گونه است؛ اگر شخصی داستان نویس خوبی است و جوایزی هم در این زمینه برده، نمی تواند داوری کند. زیرا داوری یک حرفه مجزاست.

وی افزود: نمی توان گفت هر انسانی که شهرت دارد به هیچ عنوان نباید در حوزه ادبیات فعالیت داشته باشد. در میان ۱۰ الی ۲۰ نفر از سلبریتی های نویسنده که من می شناسم، ۱ یا ۲ نفراز آن ها بسیار خوب هستند و بسیار خوب می نویسند. حتی موفق به دریافت جایزه هم شده اند. به هرحال من نگران این موضوع که اشخاصی به صورت ناگهانی و با تبلیغات زیاد وارد حرفه ادبیات شده و در خبرگزاری ها پررنگ می شوند، نیستم. زیرا این ها مانند یک طوفان چند دقیقه ای هستند که سریع تمام شده و از یاد می روند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: