مقام حزب جمهوری خلق ترکیه: آنکارا می‌توانست از خروج سرکنسول سعودی از ترکیه جلوگیری کند

کدخبر: 2275967

معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه گفت آنکارا حق داشت از خروج العتیبی جلوگیری و از او بازجویی کند، اما از این کار خودداری کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از پایگاه اینترنتی اولوسال کانال، نماینده استانبول و معاون رئیس حزب جمهوری خلق تاکید کرد دولت ترکیه می توانست از خروج سرکنسول عربستان از ترکیه جلوگیری و از او بازجویی کند.

«اونال جویک اوز»، معاون رئیس حزب جمهوری خلق درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی ، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت: این یک جنایت وخیم است. جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، از قرار معلوم با برنامه ریزی و به شکلی وحشیانه در سرکنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

اونال جویک اوز افزود دولت ترکیه به هیچ وجه نمی تواند بر قضیه جنایت سرپوش گذارد. دولت ترکیه در قبال جامعه بین الملل مسئول روشن کردن اصل قضیه است. البته افشای کامل ماجرای قتل، روابط ترکیه با عربستان سعودی را تیره تر خواهد کرد. این حادثه روابط ترکیه و آمریکا را نیز تحت تاثیر شدید قرارخواهد داد.

اونال جویک اوز درباره خروج محمد العتیبی ، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول ، از ترکیه گفت: دولت ترکیه حق داشت از خروج وی جلوگیری و از او بازجویی کند، زیرا بر اساس ماده 41 کنوانسیون وین که در سال 1963 به تصویب دولت ها رسیده است، مقامات ترکیه می توانند به جرایم قضایی و عادی دیپلماتها رسیدگی کنند. دادستانی ترکیه می توانست بی درنگ کیفرخواست تنظیم و از سرکنسول برای بازجویی دعوت و در صورت اثبات جرم، سرکنسول را بازداشت کند؛ اما دولت ترکیه از این اقدام قضایی خودداری کرد. سرکنسول نیز از فرصت پانزده روزه استفاده و فرار کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: