پارلمان آلمان خواستار افزایش فشارهای اقتصادی بر عربستان به‌دلیل پرونده "خاشقجی" شد

کدخبر: 2276051

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان در سخنانی خواستار افزایش فشارهای اقتصادی بر عربستان سعودی به‌دلیل پرونده "خاشقجی" شده تأکید کرد: همچنین باید آمریکا را متقاعد کنیم که ولیعهد سعودی را در تنگنا قرار دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، در برلین درخواست ها برای لزوم اقدامات سختگیرانه علیه عربستان سعودی در پرونده "جمال خاشقجی"، خبرنگار ناپدیدشده منتقد سعودی افزایش می یابد.

در همین راستا "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از عرصه اقتصادی آلمان درخواست کرد که با توجه به دست داشتن احتمالی عربستان سعودی در ماجرای قتل "خاشقجی" در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول سیگنالی را ارسال کنند.

" جمال خاشقجی"، نویسنده 59ساله سعودی روز سه شنبه 10 مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد که این موضوع به نگرانی ها درباره امنیت وی دامن زد، مقامات سعودی ادعا کرده اند که وی از سفارت خارج شده اما نامزد وی این موضوع را رد می کند، رسانه ها به نقل از برخی مقامات ترکیه اعلام کرده اند که این منتقد مشهور سعودی در کنسولگری کشته شده است . اما عربستان سعودی همچنان تحت حمایت های "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا همه این اتهامات را رد می کند.

"روتگن" که در مصاحبه با هفته نامه "اشپیگل" سخن می گفت تصریح کرد که آلمان هم نباید حالا مبادلات تجاری معمول خود با عربستان را همچنان در پیش گیرد، بسیاری از مدیران شرکت های مهم آمریکایی از جمله JP Morgan شرکت خود در کنفرانس سرمایه گذاری پیشِ رو در ریاض را لغو کرده اند. اما این سیگنال از طرف آلمان تا به حال وجود نداشته است.

وی به طور ملموس به یکی از بزرگترین شرکت های آلمانی از گروه زیمنس اشاره کرده گفت: این شرکت آلمانی هنوز مشارکت خود در این نشست اقتصادی را رد نکرده است. دولت آلمان باید موضع خود در این راستا را آشکار کند.

عربستان سعودی برای هفته آینده شرکت های غربی را برای شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به FII به ریاض دعوت کرده است. این رویداد یک پروژه معتبر و پرستیژی برای خانواده سلطنتی آل سعود محسوب می شود. البته بسیاری شرکت های غربی و آمریکایی به دلیل دست داشتن احتمالی عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقجی شرکت خود در این کنفرانس را رد کرده اند.

رئیس زیمنس آلمان اعلام کرده است که هچنان به شرکت در این کنفرانس پایبند است. رئیس این شرکت بزرگ آلمانی اعلام کرده است: اگر ما ارتباط با همه کشورهایی را که در آن حقوق بشر نقض می شود خاتمه دهیم باید همیشه در خانه باقی بمانیم.

رئیس این شرکت آلمانی نقش مهمی در این نشست اقتصادی داشته و همراه با دیگر مدیران تاپ برخی شرکت ها نقش مشاور را در این اجلاس به عهده دارد.

پیش از آن هم "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبز آلمان خواستار تحریم کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به FII که قرار است هفته آِینده در ریاض برگزار شود شد. وی در این باره گفت: حداقل کار این است که دولت آلمان از شرکت های آلمانی بخواهد از این اجلاس اقتصادی با عربستان روی گردانند.

این سیاستمدار بلندپایه حزب سبز آلمان همچنین خواستار توقف صادرات تسلیحات به عربستان شده و واکنش تا کنون نسبت به ائتلاف بزرگ به این مسئله را ضعیف دانست.

"روتگن" همچنین از آلمان و متحدان کشورش خواست که درخواست ها برای تحقیق مستقل بین المللی درباره پرونده قتل خاشقجی را مد نظر قرار دهند.

وی همچنین تأکید کرد: حالا باید به خصوص آمریکا را برای این منظور متقاعد کنیم که مرد قدرتمند آل سعود یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد شاه سعودی را تحت فشار قرار داده و محدود کند.

دولت آلمان روز گذشته هم بیانیه های قبلی عربستان سعودی درباره پرونده ناپدید شدن "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی را قابل اعتماد ندانست.

در یک جلسه محرمانه کمیسیون وزارت امور خارجه آلمان که روز گذشته برگزار شد دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آلمان دیدگاه این کشور را درباره تحقیقاتی که تا کنون درباره این پرونده انجام شده است شرح دادند.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه در این بیانیه اعلام کرد که اظهارات قبلی سعودی ها در این باره تا به حال قانع کننده نیست. پادشاهی عربستان سعودی باید سریعاً درباره این پرنده شفاف سازی و موضوع را روشن کند.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم اظهارات مشابهی را ایراد کرده و در این باره گفته است که پرونده خاشقجی می تواند به یک ارزیابی جدید مناسبات با عربستان سعودی منجر شود.

مناسبات بین آلمان و عربستان سعودی از اواخر سال گذشته برای چندین ماه متشنج شد بعد از اینکه "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه وقت آلمان سیاست های عربستان سعودی در منطقه را شدیداً مورد انتقاد قرار داد. تازه حدود دو سه هفته پیش بود که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک وزیر امور خارجه آلمان و همتای سعودی وی نرمال شدن مناسبات دو کشور را در دستور کار قرار دادند.

وزیر امور خارجه آلمان قرار بود که در این ماه در همین راستا سفری به ریاض داشته باشد که البته این سفر فعلاً به دلیل جریانات مربوط به خبرنگار ناپدیدشده منتقد آل سعود به حال تعلیق درآمده است.

انتهای پیام/*

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: