چگونه سرمای محیط را در ریه گرم کنیم/راهکارهایی برای مواجهه با هوای سرد و خشک کوهستان

کدخبر: 2276154

فعالیت در هوای سرد و خشک می‌تواند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد بنابراین تا حد امکان از فعالیت در محیط‌هایی که هوای سرد و خشک بر آنها حاکم است خودداری کنید، زیرا فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب و تنفس شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دلیل اصلی تاثیر هوای سرد بر سیستم تنفسی ما مربوط به خشکی و فقدان رطوبت در هوای سردی است که در کوهستان تنفس می کنیم. معمولاً مجاری تنفسی ما آغشته به لایه نازکی از رطوبت است که در نتیجه تنفس هوای خشک این لایه رطوبت با سرعت نسبتا زیادی خشک می شود، در بسیاری موارد این فرایند خشک شدن سریعتر از فرایند جایگزینی رطوبت مجاری تنفسی صورت می پذیرد.

در نهایت این فرایند منجر به تحریک دستگاه تنفسی و خشک شدن گلو و ایجاد دشواری در نحوه بلع انسان می شود. نکته بعدی که باید به آن توجه شود این است که در شرایط هوای سرد و خشک تولید مخاط افزایش پیدا می کند، مخاط لایه ای است که محافظت از گلو را به عهده دارد و در این شرایط مخاطی که ترشح و تولید می شود غلیظ تر و چسبنده تر از حالت معمول است. به گزارش انجمن پزشکی کوهستان ایران -در نتیجه این امر ممکن است منجر به ایجاد انسداد در مجاری تنفسی و افزایش احتمال بروز سرماخوردگی و بیماری هایی تنفسی دیگر شود. برخی راه کارها در مواجهه با هوای سرد و خشک

بینی و دهان خود را با لایه محافظ بپوشانید؛ برای این منظور می توانید از دستمال سر و یا کلاه طوفان استفاده کنید. به این ترتیب هوای سرد و خشک محیط پیش از ورود به ریه گرم می شود.

سعی کنید عمل دَم را از بینی و عمل بازدَم را از راه دهان انجام دهید. بینی شما دارای رگ های خونی است که می تواند قبل از ورود هوا به ریه ها موجب افزایش دما و تا حدودی رطوبت آن شود. تا حد امکان از فعالیت در محیط هایی که هوای سرد و خشک بر آنها حاکم است خودداری کنید، از آنجایی که فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب و تنفس شما می شود فعالیت در چنین هوای سرد و خشکی می تواند ریسک ابتلا به برخی بیماری های تنفسی را افزایش دهد. از وضعیت جوی و پیش بینی های هواشناسی اطلاع دقیق داشته باشید و ابزار لازم را به همراه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که پوشش و لباس های شما مناسب با شرایط حاکم آب وهوایی می باشد. حتما از همراه داشتن دستمال سر و صورت اطمینان حاصل کنید. همراه داشتن و در دسترس بودن داروهای کاهنده التهاب در چنین مواردی گزینه مناسبی است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: