درخواست یک نماینده پارلمان عراق برای کاهش قیمت ویزای زائرین ایرانی اربعین

کدخبر: 2276221

یکی از نمایندگان پارلمان عراق در بیانیه ای با اشاره به کاهش ارزش پول ایران در برابر عراق از دولت‌شان خواست تا قیمت ویزا برای زائرین ایرانی در مراسم اربعین حسینی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از السومریه نیوز ، حسن خلاطی، نماینده پارلمان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: در روزهای زیارت اربعین حسینی به سر می بریم و ما شاهد گذشت و فداکاری فرزندان عراق در خدمت رسانی و استقبال از زائران هستیم.

وی افزود: بیشتر زائرانی که از خارج عراق می آیند مردم ایران هستند ، مردمانی که در جنگ با تروریسم ، افراطگرایی و گروهک داعش در کنار ملت عراق ایستادند . با توجه به شرایط استثنائی بوجود آمده و کاهش قیمت ارز ایران در برابر ارز عراق از دولت عراق می خواهیم که در این زمان مشخص هزینه ویزا را کاهش دهند بطوری که زائران بتوانند آن را پرداخت کنند.

وی در این بیانیه همچنین از رانندگان ماشین های حمل و نقل زائران و اتوبوس ها درخواست کرد که به این مساله توجه کنند زیرا این امر نشان دهنده محبت به زائران و کرم ملت عراق است.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز سید صدر الدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف هم گفت که از مسئولان عراقی درخواست داریم که ویزای زائرین ایرانی در زیارت اربعین را لغو کنند و این امر خدمت به امام حسین(ع) خواهد بود. از دولت انتظار داریم که موضعی همانند موضع ملت عراق اتخاذ و به زائران خدمت کند.

وی با بیان اینکه لغو ویزای زائران اربعین به معنای همدلی و همبستگی با ملت ایران است، از کسانی که زائرین ایرانی را از مرزها به کربلا و نجف بطور رایگان منتقل می کنند تقدیر و تشکر کرد.

براساس این گزارش، اخیرا شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر یک دلار شدن ویزای عراق منتشر شد که وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای این شایعات را تکذیب کرد.

احمد محجوب، سخنگوی وزارت‌خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: هزینه ویزا برای تمامی اتباع دیگر کشورها جهت سفر زیارتی همچنان ۴۰ دلار است و شایعات در خصوص کاهش یا لغو این هزینه نادرست است. مسأله‌ای که در برخی شبکه‌های اجتماعی آمده است مربوط به ۱۰ دلار هیأت گردشگری است و هزینه رسمی روادید نیست.

دبیر ستاد اربعین نیز با رد شایعه ویزای یک دلاری اربعین امسال گفت: ویزای اربعین امسال ۴۱ دلار برای زائران ایرانی تعیین شده است.

از سوی دیگر میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه اجناس و کالاها در عراق نسبت به سال گذشته گران نشده ولی متاسفانه این ارزش پولی ماست که دچار نوسانات شده است، در ادامه مصاحبه با رادیو اربعین گفت: در حال حاضر یک میلیون تومان ایران حدود ۷۰ هزار دینار عراقی است بنابراین به زائران توصیه می‌شود که حتما در داخل ایران یا مبادی ورودی دینار و یا ارزهای بین‌المللی دریافت کنند و با خود به همراه داشته باشند. در دو سه روز گذشته که هنوز اربعین آغاز نشده ما شاهد این بودیم که عزیزانی به حساب خود برای این سفر پول به همراه داشته‌اند ولی این پول برای رفت و آمد کافی نبوده است و زائران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در عراق، ریال ایران مورد پذیرش هست یا نه؟ گفت: متاسفانه خیلی کم. گرچه ممکن است برخی از مغازه‌ها آن را قبول کنند ولی تا آنجا که می‌شود زائران دینار یا دلار و ارزهای معتبر بین‌المللی مثل یورو با خود به همراه داشته باشند.

محمد اسماعیلی، مسئول روابط عمومی کنسولگری ایران در بصره نیز امروز اعلام کرد که روزانه 5 هزار زائر ایرانی به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی از مرز شلمچه وارد عراق می شوند. انتظار می رود که در روزهای آینده تعداد این زائران افزایش یابد.

مسئول روابط عمومی کنسولگری کشورمان در بصره در ادامه گفت: همکاری گسترده ای میان ایران و عراق برای تسهیل روند ورود زائران به این کشور وجود دارد و وسائل حمل و نقل ، موکب های حسینی و دیگر خدمات فراهم شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: