سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

از تکذیب خبر بمب گذاری در سفارت ایران تا دیپلماسی تلفنی برای مرزبانان ربوده شده

کدخبر: 2276304

در این بسته خبری مروری بر مهمترین اخبار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در هفته گذشته را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مخالفت نیکی هیلی با سیاست های ترامپ عاملی برای استعفا،شکل گیری تدریجی اراده جهانی برای بی نتیجه ساختن تحریم های آمریکا،ادعای بدون سند فرانسه در سوریه، مصونیت دیپلمات بازداشت شده در آلمان،بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا با حفظ ضوابط،تکذیب خبر بمب گذاری در سفارت ایران در ترکیه،اعتیاد آمریکا به تحریم، برگزاری پانزدهمین نشست والدای در سوچی،گفت وگو ظریف با همتای پاکستانی خود در مورد ربوده شدن مرزبانان و... از مهم ترین عناوین خبری حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته است.

نیکی هیلی مخالف سیاست های ترامپ بود/هیلی به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: هیلی به عنوان جمهوری خواه مشهور، مخالفت جدی خود نسبت به سیاست های ضد زن ترامپ را مطرح کرده بود.

قناد باشی :از دست دادن جولان به منزله کاهش توان اسرائیل است کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دمشق هر زمان که اراده کند، می تواند جولان را از لوث وجود اسرائیل پاک کند.

شکل گیری تدریجی اراده جهانی برای بی نتیجه ساختن تحریم های آمریکا قائم مقام وزیر امور خارجه که برای شرکت در هفدهمین نشست شورای سران دولت های عضو سازمان همکاری شانگ های به تاجیکستان سفر کرده بود،در جریان این سفر با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این نشست و همچنین مسئولان دولت تاجیکستان دیدار و رایزنی کرد.

فرانسه بدون ارائه سند مدعی استفاده سوریه از سلاح شیمیایی است/ایران در بازسازی سوریه کمک بلاعوض نمی کند

عامل استعفا در کاخ سفید خود ترامپ است نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل گفت:علت اصلی استعفاهای متعددی که در کاخ سفید و دولت آمریکا رخ می دهد، خود ترامپ است.

افزایش استعفا ها در کاخ سفید به سیاست های ترامپ باز می گردد کارشناس بین الملل گفت: رویکرد ها و سیاست های ترامپ باعث افزایش استعفا ها در کاخ سفید شده است.

دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان، از مصونیت کامل دیپلماتیک برخوردار است سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان از مصونیت کامل برخوردار است.

تشدید اتهامات واهی مقامات آمریکایی ناشی از شکست آنان در مقابل ایران است قاسمی گفت: تشدید اتهامات واهی مقامات آمریکایی ناشی از شکست های پی در پی آنان در مقابل اراده و تدبیر ملت ایران است.

بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا،درصورت تدوین ضوابط مفید است کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید انتظارات ایران از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا به صورت شفاف به طرف اروپایی اعلام شود.

تشدید اتهامات آمریکا ناشی از شکست در برابر اراده ملت ایران است/در بازسازی سوریه مشارکت خواهیم داشت سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:باتوجه به حضور مستشاری در سوریه در بازسازی این کشور مشارکت خواهیم داشت.

وزارت امور خارجه پیگیر بسته شدن برخی صرافی های ایرانی در گرجستان است سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران پیگیر بسته شدن برخی صرافی های ایرانی در گرجستان است.

از

وزارت خارجه بمب گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه را تکذیب کرد سخنگو وزارت خارجه خبر منتشره درباره بمب گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه را کذب محض دانست.

حمله انتحاری به سفارت تنها یک تهدید بود/ تهدید به بمب گذاری از سوی فردی منتسب به داعش انجام شد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه خبر مبنی بر بمب گذاری سفارت کشورمان را در آنکارا تکذیب کرد.

سفیر جدید ژاپن رونوشت استوارنامه خود را تسلیم ظریف کرد سفیر جدید ژاپن در ایران رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه کرد.

دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده است نماینده ایران در سازمان ملل گفت: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می کند.

رویکرد عربستان در قبال خاشقجی دور از انتظار نبود/جنایت در محل دیپلماتیک بی اعتنایی به قوانین بین الملل است

کارشناس سیاست خارجی گفت:عربستان و امارات در مقابل قتل خاشقجی دیگر کشورها را محکوم می کنند و این بی اعتنایی به قوانین بین الملل است.

ایران و روسیه حداکثر تسهیلات روادیدی را برای اتباع یکدیگر فراهم می آورند در جریان برگزاری ششمین اجلاس کنسولی میان ایران و روسیه، مدیران کنسولی دو کشور بر فراهم کردن حداکثر تسهیلات روادیدی جهت اتباع یکدیگر در خاک خود تاکید کردند.

رایزنی زنگنه با وزیر انرژی روسیه در مسکو وزیر نفت ایران و وزیر انرژی روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کردند

از

آمریکا تعهداتش در قطعنامه 2231 شورای امنیت را مستمراً نقض می کند سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جهان نباید در برابر زورگویی و یک جانبه گرایی آمریکا سکوت کند.

در منطق آمریکایی واژه توافق بی معناست کارشناس مسائل سیاسی گفت:در منطق آمریکایی توافق مفهومی ندارد و اگر وادار به اعطای امتیاز هم باشند به راحتی توافق را نقض خواهند کرد.

دیدار جابری انصاری با بن علوی صبح امروز(سه شنبه شنبه)صادق حسین جابری انصاری با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان دیدار کردند.

برگزاری پانزدهمین نشست سالانه والدای در سوچی با حضور سفیر ایران پانزدهمین نشست سالانه والدای از ۲۳ تا ۲۶ مهر با حضور مقامات بلندپایه روسیه و سایر کشور ها درسوچی برگزار می شود.

پاکستان اقدامات لازم برای آزادی نیروهای مرزی ایران را انجام دهد سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت پاکستان تمامی امکانات لازم برای آزادسازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران را به کار گیرد.

سفرای جدید ایران در ۵ کشور تعیین شدند اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سه شنبه 24 مهرماه اسامی وزاری جدید کشورمان را اعلام کرد.

سلسله نشست های کندو کاو در مورد رژیم حقوقی دریای خزر برگزار شد اولین نشست از سلسله نشست های کندو کاو در مورد رژیم حقوقی دریای خزر امروز سه شنبه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

پرونده خاشقجی دستاویزی تازه برای بهره برداری بیشتر اروپا و آمریکا از سعودی ها کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضوع خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: آمریکا و اروپابه دنبال یافتن دستاویزی برای بهره برداری بیشتر از سعودی ها بودند که ناپدید شدن خاشقجی این امکان را پدید آورد.

از

تلاش عربستان برای زد وبند سیاسی بر سر قتل خاشقجی کارشناس مسائل بین الملل گفت:تلاش عربستان برای زد وبند سیاسی بر سر قتل خاشقجیمانند بحران سعد حریری و جنایات یمن است.

ایران هیچگاه وارد جنگ نیابتی با عربستان سعودی نشد سفیر ایران در لندن: ایران هیچ گاه وارد جنگ نیابتی با عربستان سعودی نشد؛ ما فقط تنها به دولت قانونی سوریه برای مقابله با داعش کمک کردیم.

بعیدی نژاد در جمع اتحادیه دانشگاهیان آکسفورد چه گفت؟ پس از سخنرانی سفیر کشورمان در جمع اتحادیه دانشگاهیان آکسفورد صحبت های او با بازتاب در رسانه همراه بود.

تحریم های آمریکا توهین به ساز و کار های حقوقی و بین المللی است سخنگو وزارت امورخارجه گفت: تحریم های بی اعتبار جدید آمریکا توهین آشکار ایالات متحده به ساز و کار های حقوقی و بین المللی و ناشی از کینه ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران است.

تداوم حضور ایران در برجام، نشان دهنده موضع اصولی تهران برای گفتگو در همه زمینه هاست سفیر ایران در روسیه گفت: تداوم حضور ایران در برجام، نشان دهنده موضع اصولی تهران برای گفتگو در همه زمینه هاست، اما در شرایط کنونی آنچه که دنیا را دچار معضل کرده است، رویکرد های یکجانبه و جنگ طلبانه آمریکاست.

گفتگوی تلفنی ظریف با وزیرخارجه پاکستان برای پیگیری وضعیت مرزبانان ایرانی وزیر امورخارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه پاکستان، وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده را پیگیری کرد.

مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان با عراقچی گفت وگو کرد مدیرسیاسی وزارت خارجه آلمان در سفر به تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه کشورمان با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

ظریف: اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است وزیر امور خارجه کشورمان امروز در پستی توئیتری با انتقاد از تداوم اعتیاد آمریکا به تحریم نوشت: " اعتیاد آمریکا به تحریم از کنترل خارج شده است.

از

می توان به تلاش اروپا برای جایگزینی سوئیفت امیدوار بود کارشناس مسائل سیاسی گفت: خوشبختانه اراده لازم برای جایگزینی سوئیف در بین کشورهای اثر گذار اروپایی بوجود آمده است.

آمریکا برای منصرف کردن خریداران نفت ایران هزینه سنگینی می پردازد کارشناس مسائل بین الملل گفت:واشنگتن برای منصرف کردن خریداران نفت ایران، هزینه سنگینی متقبل می شود.

قرار صادره در مورد رفع بخشی از تحریم ها برای همه کشور ها لازم الاجرا است سفیر ایران در لاهه گفت: قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری در مورد رفع بخشی از تحریمها برای همه کشورها لازم الاجرا است.

دیدار جابری انصاری با وزیر امور خارجه قطر دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفتگو کرد.

سفیر ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین دیدار کرد سفیر ایران در کی یف با رئیس گروه دوستی پارلمانی اوکراین و ایران و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور دیدار کرد.

تحریم های اخیر آمریکا اوج بی اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر است وزیر خارجه کشورمان تحریم های اخیر آمریکا را ناقض دو دستور دیوان بین المللی دادگستری خواند.

قاسمی حادثه شبه جزیره کریمه را تسلیت گفت سخنگوی وزارت امور خارجه حادثه کشته شدن شماری از مردم بی گناه در کالجی در شهر کرچ شبه جزیره کریمه را تسلیت گفت.

برگزاری همایش تحولات و چشم اندازهای روابط بازرگانی ایران و انگلیس سفیر کشورمان در انگلیس از برگزاری همایش تحولات و چشم اندازهای روابط بازرگانی ایران و انگلیس در سفارت ایران در لندن خبر داد.

آنکارا در رابطه با ماجرای خاشقچی به دنبال باج خواهی است کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترکیه در رابطه با قتل فجیع خبرنگار عربستانی علاوه بر اینکه از سعودی ها باج گیری می کند آمریکایی ها را مجبور خواهد کرد حق السکوت بدهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: