مشاور سابق رئیس جمهور قرقیزستان به فساد متهم شد

کدخبر: 2276357

المیانوف یکی از معروفترین همکاران آتامبایف بود،که نام او در پرونده مربوط به قتل سرهنگ پلیس چینی بیک علی اف که در سال ۲۰۰۴ کشته شد، ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گزارش آژانس خبری 24.kg با استناد به اطلاعات کمیته دولتی امنیت ملی، در قرقیزستان مشاور پیشین رئیس جمهور اکرام جان المیانوف متهم به رشوه گیری شد.

به گفته بازپرسان، اکرام جان المیانوف، در زمان معاونت رئیس جمهوری، مبلغ 150 هزار دلار از یکی از بازرگانان دریافت کرده است.

در آستانه 18 اکتبر، دادگاه ناحیه ای پِروُمایسکی(اول ماه مِی) بیشکک به طور غیابی محدودیت هایی در قالب دستگیری برای او صادر کرد. بازجوی کمیته امنیت ملی درخواست بازداشت او را داد. در این حکم که توسط قاضی الماس کالیبایف صادر شده است، گفته شده که وی باید 48 ساعت پس از دستگیری در دادگاه حضور داشته باشد.

به گزارش سرویس اطلاعاتی، این مقام سابق و عضو حزب سیاسی سوسیال دموکرات قرقیزستان در جون 2018 کشور را ترک کرده، محل سکونت او مشخص نیست و کمیته دولتی امنیت ملی در جستجوی اوست.

به گفته روزنامه "عصر بیشکک"، او در روسیه است. سخنگوی حزب سیاسی سوسیال دموکرات قرقیزستان، گوندوز جولدوبایوا، در ماه می گزارش کرد که المیانوف کشور را برای حج عمره ترک کرده است، اما با توجه به اطلاعات رسانه ها، او در کازان پنهان شده است.

در جون 2018، ایسکن آفیجانوف، وکیل، روی صفحه فیسبوک خود یک بیانیه برای رئیس کمیته امنیت ملی فرستاد که المیانوف سعی در خرید یک مجموعه نقاشی داشت که مجموعه دار آنها را برای 15،000 دلار به فروش گذاشته بود.

المیانوف، با استفاده از موقعیت خود، برای خرید نقاشی آتامبایف که 10،000 دلار برای فروش گذاشته شده بود، تنها 2500 دلار پرداخت کرد. او قول داد که بقیه پول را بعداً بپردازد اما این کار را نکرد.

المیانوف یکی از معروفترین همکاران آتامبایف بود، که از سال 2011 تا پاییز 2017 رئیس دولت بود، مخالفان سیاسی اغلب آتامبایف را به دلیل قرار دادن مردی که راننده او در گذشته بود به عنوان یک مقام بلندپایه، مورد انتقاد قرار می دادند.

منابع ادعا می کنند که از طریق المیانوف، شناخته شده با نام مستعار شوفر، رئیس دولت در تماس با دزد قانون کامچی کولبایف (با نام مستعار کولیا قرقیز) بود.

نام "المیانوف" در پرونده مربوط به قتل سرهنگ پلیس چینی بیک علی اف که در سال 2004 کشته شد، ذکر شده است. ظاهراً او به پنهان کردن ماشینی که از آن تیراندازی شد، کمک کرده بود. با این حال، این پرونده هیچ عواقبی برای وی نداشت.

در پاییز سال 2017، المیانوف رهبری ستاد مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور فعلی، سورونبای جین بیک اوف را بر عهده داشت. این مساله، در میان سایر واقعیت ها، ناظران را به این ایده رساند که سیاستمدار کوچک شناخته شده جین بیک اوف مرید آتامبایف(که در دوره دولت جدید از کشور خارج نشد) بود.

اما جین بیک اوف در انتخابات پیروز شد و در اوایل سال 2018، رابطه میان رئیس جمهور پیشین و کنونی، به سرعت رو به وخامت گذاشته است. در حال حاضر، بسیاری از همکاران آتامبایف، به ویژه ساپار ایساکوف، نخست وزیر سابق، به اتهام فساد در زندان هستند. اتاق قانون اساسی و پارلمان در مورد لغو مصونیت برای رؤسای جمهور سابق بحث می کنند، که می تواند همراه با پیگرد قانونی برای خود آتامبایف باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: