آغاز اجرای سند "ایران دیجتیال" در دانشگاه تهران/شبکه‌ای شدن دانشگاه‌ها برای تحقیقات حوزه‌ ICT

کدخبر: 2276445

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه درخواست از سوی دانشگاه‌ها برای ایجاد مرکز اینترنت اشیا خبر داد و گفت‌: این درخواست‌ها در دست بررسی است، ولی اعتقاد ما بر فعالیت‌های شبکه‌ای و قطبی است و هر بخش از این فناوری در یکی از دانشگاه‌های کشور اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارتباطات ایجاد کردیم، افزود: یکی از حوزه‌های همکاری در عرصه فضایی بوده است. این دانشگاه چندین سال است که کار طراحی و ساخت ماهواره‌ سنجشی پیام را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه این ماهواره در زمینه ارسال تصاویر برای پایش سطوح زیر کشت و مدیریت بهتر کشاورزی ما را یاری خواهد کرد، ادامه داد: در حوزه‌های دیگر مانند سوپرکامپیوتر و اقتصاد دیجیتال و امنیت سایبری از دیگر زمینه‌های همکاری ما با این دانشگاه است.

آذری جهرمی با اشاره به بازدید از برج فناوری با بیان اینکه در این بازدید آخرین دستاوردها مشاهده شد و چشم انداز آینده و ظرفیت‌های دانشگاه معرفی شد، خاطر نشان کرد: ما هم چشم‌انداز وزارت ارتباطات برای ایران دیجیتال را تشریح کرده بودیم و دانشگاه بنا بر ظرفیت‌هایی که برای خودش متصور بود، اعلام کردند که می‌توانند به عنوان قطب IOT (اینترنت اشیا) فعال شوند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در تلاش است تا مرکز ملی IOT در دانشگاه راه‌اندازی کند، اظهار کرد: بنا شد این درخواست مورد بررسی قرار گیرد. ما درخواست‌های دیگری از سمت سایر دانشگاه‌ها داریم و مایل هستیم در این زمینه نظام قطبی تعریف شود؛ چراکه با توجه به تحول و اقتصاد دیجیتال پارامترهای مختلفی داریم و هر دانشگاه می‌تواند مسوولیت هر بخش را بر عهده بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بااشاره به زیر ساخت‌های موجود در دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: این امر برای ما هم مهم است تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه استفاده بیشتری کنیم و روند فزاینده بیشتری را با آن برقرار کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به سند تحول دیجیتال (ایران دیجیتال) گفت: در حال حاضر ماموریت اجرای این سند را به دانشگاه واگذار کردیم، به دلیل اینکه این حوزه تنها یک حوزه فنی نیست، بلکه شامل مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است؛ چرا که تحول دیجیتال، تحول بزرگ و پیچیده‌ای است که نمی‌توان به صورت تک‌بعدی به آن نگاه کرد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که دانشگاه تهران همه این حوزه‌ها را در اختیار دارد، از این رو از این دانشگاه خواستیم که در این حوزه وارد شود و مدتی است که اجرای این سند را آغاز کردند، ضمن آنکه آموزش‌هایی را برای پرسنل وزارت ارتباطات به منظور ارتقای دانشگاه شروع کرده‌ است.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه تهیه سند نیز در دستور کار قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی این سند آماده ارائه شود.

وی با بیان اینکه این سند تبدیل به "نظام‌نامه و میثاق‌نامه" خواهد شد، ادامه داد: بر اساس بردارهای حرکتی که در این سند در نظر گرفته شده، در حوزه تحول دیجیتال حرکت خواهد شد.

وزیر ارتباطات دوری از موازی‌کاری‌ها و مشخص شدن مسیر پیشرفته در برهه‌های زمانی را از ویژگی‌های این سند نام برد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: