محمد بن سلمان، حاکمی بی‌رحم یا اصلاحگری متظاهر؟

کدخبر: 2276549

«یو‌اس‌ای تودی» در گزارشی، به بررسی شخصیت ولیعهد عربستان پس از تایید قتل روزنامه‌نگار سعودی منتقد وی، پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران، یو اس ای تودی در گزارشی با اشاره به ماجرای قتل جمال خاشقجی ، روزنامه نگار عربستانی، به معرفی محمد بن سلمان ، ولیعهد این کشور از نگاه کارشناسان مختلف پرداخت.

یو اس ای تودی در این گزارش نوشت: او به زنان اجازه رانندگی داد. عاشقان فیلم در عربستان پس از بیش از سه دهه اجازه تماشای فیلم در سینما را بدست آورند. میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور افزایش یافت.

با این حال بنا به گفته کارشناسان خاورمیانه و قانونگذاران برجسته همچنان مشکل اصلی این است که او به طرز بی رحمانه به پاکسازی وزرای کابینه، رسانه ها، سران تجاری، فعالان حقوق بشر و حتی اعضای خانواده سلطنتی خود پرداخت.

این روزها ولیعهد 33 عربستان و جوان ترین وزیر دفاع در دنیا در آستانه یک اتفاق بزرگ قرار دارد. این متحد آمریکا در صورت اثبات گفته های مقامات ترکیه، در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی منتقد دولت ریاض در کنسولگری این کشور در استانبول در دوم اکتبر نقش جدی داشته است. اوایل امروز شنبه مقامات عربستان کشته شدن خاشقجی را در نتیجه یک درگیری تائید کردند که یک عقب نشینی جدی عربستان از اظهارات پیشین خود است.

بنا به گفته کارشناسان مسائل خاورمیانه مرگ خاشقجی می تواند منجر به نابودی ولیعهدی بن سلمان شود. خانواده سلطنتی برای نجات خود مجبور به اتخاذ تصمیمی در این خصوص است.

این مسئله می تواند شرایط ننگ آوری برای ولیعهد عربستان ایجاد کند. زمانیکه در ماه مارس او به آمریکا سفر کرد با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مدیران وال استریت، افراد مشهور و سرمایه داران دیدار کرد. در میان این افراد جف بیزوس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمازون و مالک میلیاردر روزنامه واشنگتن پست، ناشر مطالب خاشقجی منتقد پادشاهی عربستان، به چشم می خورد.

در سال 2017 و به دنبال در اختیار داشتن قدرت پادشاهی عربستان، بن سلمان صدها نفر از شهروندان سعودی را به اتهام فساد اداری و در چارچوب مبارزه با فساد به زندان انداخت که در این میان بیش از 200 نفر از مخالفان شناخته شده او به چشم می خورد. از سرنوشت بسیاری از این افراد خبری در دست نیست. محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان از زمان برکناری از مقام خود در حصر خانگی به سر می برد و از خروج از کشور منع شده است. بنا به نوشته یو اس ای تودی این همان روشی است که بن سلمان در مقابل مخالفان خود در پیش می گیرد. بسیاری از کارشناسان روی کار آمدن بن سلمان را به روابط شخصی او با ترامپ نسبت می دهند.

ترامپ نیز در اولین سفر خارجی خود راهی عربستان شد و دولت او کمترین انتقادات را در ماجرای خاشقجی متوجه عربستان دانست. بنا به نوشته یو اس ای تودی بن سلمان برای جنایات وحشتناک بشری در یمن متهم است. او کشورش را وارد جنگ خونین یمن کرد که تاکنون دست کم 10 هزار یمنی در آن کشته شدند و میلیونها نفر را در این کشور در معرض قحطی و گرسنگی قرار داده است. اقدامات بن سلمان تنها محدود به جنگ یمن نمی شود. او جنگ با قطر را به راه انداخته است. او می خواهد رهبری تفرقه انگیز باشد.

خاشقجی نیز برای بن سلمان بخاطر مخالفت او با روش های سرکوبگرانه ولیعهد برای رسیدن به قدرت، مایه دردسر بود. خاشقجی معتقد بود که تغییرات در عربستان باید از طریق گفتگو و مناظره صورت گیرد، در حالیکه رویکرد بن سلمان کاملا در تعارض با آن بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: