به نقل از یک مامور سابق اف‌بی‌آی

دیراشپیگل: بن‌سلمان خواست که قتل خاشقجی وحشیانه باشد

کدخبر: 2276668

یک مجله آلمانی نوشت، ولیعهد عربستان پایانی خونین و ترسناک را برای خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد خود خواست و این قتل حامل پیامی برای تمامی مخالفان او بود.

به گزارش ایسنا، مجله "دیر اشپیگل" آلمان در شماره جدید خود مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی را موضوع اصلی قرار داد و عکس اصلی خود را تصویری تیره از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با عنوان "شاهزاده و ترور" قرار داد و در پس‌زمینه عکس بن سلمان تصویر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیده می‌شود.

مجله دیر اشپیگل به نقل از علی سفیان، بازپرس سابق اف.بی.آی نوشت، خاشقجی به دلیل شناختی که از ساختار درونی نظام حاکم در عربستان داشت و نیز به دلیل اعتبار بسیاری که در غرب و داخل کشورش برخوردار بود، با تمامی مخالفان عربستانی خارج این کشور فرق داشت، این امر به منزله خطر بزرگی برای شخص بن سلمان بود.

این مامور سابق اف‌بی‌آی افزود: چرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باید دستور قتل خاشقجی را صادر کند؟ حالا به ذهن رهبران مستبد نفوذ می‌کنیم. چه چیزی باعث شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تصمیم به قتل منتقدانش در مرکز لندن بگیرد؟

سفیان در ادامه گفت، بن سلمان خواست همانند آنچه رخ داده قتل خاشقجی خونین و ترسناک باشد، او در عین حال می‌خواهد به هر طریقی خودش را از این جنایت بیرون بکشد.

این بازپرس سابق اف.بی.آی در ادامه نوشت، چرا بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داد؟ زیرا می‌خواست این پیام را بدهد که "اگر با من مخالفت کنی، هرجا باشی به سراغت می‌آیم" او این پیام وحشیانه را داد زیرا می‌دید که خاشقجی فکر می‌کند خواهد توانست از مجازات فرار کند.

علی سفیان در ادامه تاکید کرد، ولیعهد عربستان خاشقجی را هدف قرار داد زیرا او بر خلاف دیگر چهره‌های مخالف در خارج این کشور محصول حاکمیت عربستان بود، او چهره‌ای مخالف بود که در کنار رهبران عربستان فعالیت داشت، او عربستان را دوست داشت و با درون ساختار حاکم بر این کشور آشنا بود، او اعتبار بسیاری در داخل عربستان و غرب داشت و از طرف رسانه‌های غربی و بسیاری از اعضای خاندان آل سعود فردی محترم بود.

این مقام سابق اف‌بی‌آی در خصوص تهدید محسوب شدن خاشقجی برای بن سلمان توضیح می‌دهد: جمال بر خلاف دیگر شخصیت‌های مخالف سعودی که در خارج از این کشور به سر می‌برند، تولید خودِ این حکومت بود. او یک مخالف نبود. او برای رهبری سعودی و حتی با شاهزاده ترکی الفیصل کار کرده بود که نظارت بر اطلاعات سعودی را بر عهده داشته است. او مرد روابط عمومی خاندال آل سعود و پادشاهی سعودی بود. او واقعا عربستان را دوست داشت و حکومت سعودی را از داخل می‌شناخت.

این بازپرس سابق اف.بی.آی نوشت، اگر ثابت شود که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده است، زیان بزرگی خواهد بود، او اعتبار خود در جهان را از دست خواهد داد و میلیون‌ها دلاری که برای شرکت‌های روابط عمومی و نیز گروه‌های لابی جهت ایجاد چهره‌ای اصلاح‌گر از خود هزینه کرده از دست می‌روند.

لؤلؤة الرشید، پژوهشگر عربستانی و مدیر موسسه خاورمیانه در مرکز دیل کارینگی آمریکا در تحلیل ابعاد این برخورد خونین و هولناک با خاشقجی گفت، ولیعهد عربستان تمامی مواردی که پادشاهان سابق عربستان برای دور نگه داشتن خود از اقدامات وحشیانه رعایت می‌کردند را در هم شکست.

مجله دیر اشپیگل نوشت، قتل وحشیانه خاشقجی با انگیزه‌ای سیاسی بر گفته زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان صحه گذاشت.

گابریل پس از ماجرای استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان در ریاض، سیاست ولیعهد عربستان را خطرناک و ماجراجویانه خواند.

این مجله آلمانی به نقش مصر و امارات در پرونده قتل خاشقجی اشاره کرد و نوشت، قابل توجه است که دو جت اختصاصی که حامل تیم امنیتی عربستانی بودند، در پرواز بازگشت از استانبول به جای پرواز مستقیم به مقصد ریاض، در قاهره و دبی توقف داشتند.

دیر اشپیگل در ادامه نوشت، این توقف شبانه قابل توجه اینگونه نشان می‌دهد که اعضای تیم امنیتی عربستان باید درباره ماموریت خود در ترکیه به همکارانشان در اطلاعات مصر و امارات توضیح می‌دادند.

این مجله آلمانی در گزارش مفصل خود به ابعاد جدیدی از این پرونده پرداخت و به نقل از جان بردلی، روزنامه‌نگار انگلیسی و دوست چندین ساله خاشقجی نوشت، خاندان آل سعود شبیه گروه‌های مافیا هستند که بدون هیچ رحمی همکار خود را حذف کردند همانند کاری که مافیا با اعضای خارج شده خود انجام می‌دهد.

دیر اشپیگل در ادامه به نقش صلاح الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی عربستان پرداخت و نوشت، او پیشتر در مصاحبه با روزنامه‌ای عربی به توانمندی‌ خود در تشریح اجساد در مدت زمانی کوتاه بالیده بود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: