اعزام ۲۵ گروه نمایشی، ۷۰ قاری و ۳۵۰۰ مبلّغ به راهپیمایی اربعین

کدخبر: 2276685

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین از اعزام بیش از ۷۰ قاری و ۳۵۰۰ مبلّغ به کربلا در ایام اربعین خبر داد و گفت اربعین حسینی از جمله پدیده‌هایی است که قطعاً اراده الهی بر آن تعلق گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، بر اساس روایتی از امام حسن عسکری (ع)، زیارت اربعین یکی از علائم و نشانه های مومن است. آنچه از سال های گذشته تاکنون شاهد آن بوده ایم این بوده که این جریان هر سال جلوه بیشتری به خود می گیرد و عطری خاص و حیاتی واقعی در عالم ایجاد می کند، این همان راهی است که هر ساله مردم با شوق فراوان تری قدم در آن می گذارند. افرادی که از کشورهای مختلف با سلیقه ها و مذاهب متفاوت از مدتها قبل خود را برای زیارت امام حسین (ع) در این روز آماده می کنند، فریاد طنین انداز «لبیک یا حسین» که از عمق جان زائران بر می خیزد و لرزه ای که به دلها می افتد بیانگر ماجرایی عظیم است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذاشت. چنین موجی از جمعیت بیانگر این است که دستی دیگر در کار است و دارد بسیاری از قلوب و حتی دست ها و پاها را به این سرزمین می کشاند و انگار همه از کوچک و بزرگ باید در این ماجرای عظیم حضور داشته باشند.

حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور در خبرگزاری تسنیم درباره برنامه های این ستاد در ایام اربعین پاسخ داده است. متن کامل گفت وگو را در ادامه بخوانید.

* نظر شما راجع به جریان راهپیمایی اربعین که در سال های اخیر شکل خاصی پیدا کرده و مردم با شور و شوق بسیاری به اربعین می روند، چیست؟

احمدی: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی از جمله پدیده هایی است که قطعاً اراده الهی به آن تعلق گرفته است. درست است که در سال های اخیر جریان اربعین حسینی شکل خاصی به خود گرفته، اما نقطه آغاز این جریان با حضور ایرانی ها بسیار هوشمندانه بوده است. ما در آن دوران در شرایطی بودیم که جهان اسلام به ویژه منطقه و کشورهای عضو مقاومت بسیار تحت فشار و تهدید جریانات ارهابی بودند و تهدیداتی بسیار جدی متوجه کیان اسلام و موجودیت آن بود و در یک کلام، مقدس ترین سرزمین های ما مورد تهدید قرار گرفته بود. در همین حال، غرب گروه و جریانی را به راه انداخت و متأستفانه با همراهی برخی از کشورهای عربی، اساس انقلاب اسلامی ایران و جریان مقاوت را هدف خود قرار دادند و در تلاش برای وارونه کردن اسلام ناب محمدی و جبهه مقاومت بودند، این ماجرا شبیه قضیه ای بود که بنی امیه علیه اسلام در زمان حضرت سیدالهشداء (ع) انجام داد.

اربعین، پدیده ای فرا قومی و فرا ملّی است

سال گذشته گروهک تروریستی داعش در ایام اربعین و حتی قبل تر از آن بارها و بارها زائران امام حسین (ع) را تهدید به انفجار بمب هایی در مسیر پیاده روی کرد اما همه دیدیدم که نه تنها مردم و عاشقان و دلدادگان امام حسین (ع) از تعدادشان کاسته نشد بلکه بر تعدادشان نیز افزوده شد؛ این نشان از اوج عشق و محبت امام حسین (ع) در دل مردم است که هیچ چیز حتی تهدید دشمنان آنان را از این زیارت با ارزش و محبوب خدا باز نمی دارد. خداوند با برپایی راهپیمایی اربعین تمام سناریوهای دشمنان را بر هم زد، جریان اربعین یک پدیده فرا قومی، فرا ملّی و حماسی است.

اعزام کاروان اربعین اروپا از 30 کشور جهان/ کوتاهی مسئولان ذرّه ای انگیزه مان را کم نخواهد کرد

* این تهدیدات دشمنان اهل بیت (ع) صرفاً متوجه این برهه از زمان نیست، بلکه در گذشته ها نیز وجود داشته است.

احمدی: بله همینطور است. وقتی تاریخ را مورد بررسی قرار می دهیم می بینیم که در گذشته ها نیز چنین جریاناتی وجود داشته است؛ به عنوان مثال در دوران متوکل عباسی سختگیری های بسیاری نسبت به محبان و شیعیان اهل بیت (ع) می شد. از یک طرف عشق مردم به اهل بیت (ع) بسیار زیاد بود و از طرف دیگر شاهد افزایش سختگیری های دشمنان بودیم، طوری که متوکل تصمیم گرفت زیارت امام حسین(ع) را با صدور احکامی از جمله بریده شدن دست راست در مرتبه اول و دست چپ در مرتبه دوم تحریم کند اما این تصمیم او کارساز نبود و شیعیان گروه گروه به زیارت اباعبدالله(ع) می‎رفتند. آنان برای این زیارت حتی دست راست و چپ خود را نیز فدا می کردند.

اربعین نقطه عطفی در انقلاب اسلامی است

یکی از مورخان مشهور به نام «مسعودی» در کتاب «مروّج الذهب» چنین نوشته است: «خانمی به قصد زیارت قبر امام حسین (ع) به مأمور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند آیا می‎دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم. متصدی ثبت نام اسم این خانم را می نویسد. آنگاه به وی می‎گوید دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد. مأمور می‎گوید: خانم، بخشنامه می‎گوید باید دست راست داوطلبِ زیارت قطع شود. آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می‎گوید: این دست را که سال گذشته قطع کرده‎اید». این روایات و بسیاری دیگر نشان از عشق بی پایان مردم به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام حسین (ع) است و اینجاست که فرمایش پیامبر اکرم (ص) درباره شهادت امام حسین (ع) بیشتر فهم می شود: « إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً ؛ به راستی که در قتل امام حسین (ع) داغ سوزانی در دل مؤمنین است که هرگز سرد نخواهد شد». رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی می فرمودند: انقلاب اسلامی نقاط عطفی داشت که آن را از فرسودگی نجات داد، ایشان یکی از آن نقاط عطف انقلاب را راهپیمایی اربعین خوانده اند. منظورم از جریان انقلاب، تمام جریان مقاوت و فرهنگ اهل بیت (ع) است و که در آن یک نشاط و پویایی و حیات تازه وجود داشت. علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب اربعین را یک اعجاز و یک اقدام بزرگ فرهنگی دانسته اند.

* لطفاً درباره تجربیاتی که از برنامه های سال گذشته در راهپیمایی اربعین بدست آوردید و همچنین برنامه های امسال کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در راهپیمایی اربعین توضیح دهید.

احمدی: در ابتدا باید بگویم ستاد مرکزی اربعین به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و نهادهای مختلف مردمی و عمومی در آن حضور داشته که 13 کمیته تخصصی دارد. در کمیته فرهنگی و آموزشی این ستاد، 18 دستگاه مختلف از سپاه و سازمان حج و سازمان تبلیغات و گروه های مردمی آن عضو هستند و تولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است. ما در سال های قبل تجربیات خیلی خوبی را بدست آوردیم. جهت گیری ما از ابتدا اینطور بود که میان دستگاهای مردمی و دولتی مختلف کشور هم افزایی ایجاد کنیم تا در برنامه های مختلف اربعینی بهترین عملکرد را داشته باشیم و امسال گام های خیلی جدّی تری در این زمینه برداشته شد. امسال همچون سال های قبل موضوع اعزام برادران و خواهران مبلّغ و قاریان بین المللی به اربعین را در دستور کار خود دادیم که البته تعدادشان بیش از سال گذشته شده است.

اعزام بیش از 70 قاری و 3500 هزار مبلّغ به اربعین

در اربعین امسال بیش از 3500 مبلّغ و بیش از 70 قاری به کربلا اعزام خواهند شد. در همین راستا، اجرای نمایش های مذهبی، نقالّی و پرده خوانی و تئاتر نیز داریم که تاکنون بیش از 25 گروه ثبت نام کردند تا در موقعیت های مختلف راهپیمایی اربعین به اجرای نمایش بپردازند. علاوه بر اجرای این نمایش ها در عراق، در ایران نیز روز هشت آبان ماه یعنی روز اربعین تمام مراکز استان ها در زمینه تئاتر و پرده خوانی و ... نمایش هایی را اجرا خواهند کرد. توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این زمینه بدین صورت است در عین اینکه باید جهت گیری ها مردمی باشد، باید از تمام ظرفیت های نظام نیز جهت حمایت و پشتیبانی برنامه ها استفاده شود.

افتخاری: اربعین تجلی گاه صراط مستقیم الهی است

امسال به کمک برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین برخی مراکز علمی و حوزوی دیگر، شورایی علمی راه اندازی شد تا در آن برنامه ها و راهبردهایی را برای تولید محتوای صحیح طرح ریزی کنیم. یکی از مباحث مهم در این شورا بررسی جریان اربعین در قرآن کریم با عنوان «رهیافت قرآنی و زیارت اربعین» بود، البته باید اعتراف کرد که در این زمینه ضعیف کار شده است. مجموعه هایی هم تولید شده که یکی از آن «ویکی اربعین» است. «ویکی اربعین» نخستین ویکی جامع و مستند برای استفاده عموم مردم است که به تبیین توضیح و تفسیر مدخل ها و اصطلاحات مرتبط با اربعین می پردازد. هدف اصلی این اثر، ارائه جستارهای علمی فرهنگی و آموزشی در موضوعات مرتبط با اربعین حسینی با کیفیت و اتقان علمی مناسب و افزایش مشارکت نخبگان در تولید، گسترش و اعتلای علمی و ایجاد گفتمان دینی حول فرهنگ و نهضت امام حسین(ع) است. باید در عرصه علمی اربعین و تولید محتوای صحیح قرآنی اندیشمندان و علما و حوزویان وارد این عرصه شوند و به تولید آثار فاخر جهت تبیین بیشتر این جریان عظیم بپردازند.

* در زمینه تولیدات هنری و تصویری در حوزه اربعین هم اقداماتی داشته اید؟

احمدی: در بحث هنری ابتدا باید ادبیات مورد نیازش شکل بگیرد چراکه پرداختن به این موضوع علاوه بر اینکه اهمیت زیادی دارد، دارای ابعاد زیباشناختی و هنری بسیاری زیادی است. یکی از کارهای انجام شده، وقایع نگری توسط برخی ادبا و نویسندگان بود که بخشی از آنها منتشر شده و بخشی دیگر نیز در دست انتشار است. باید از این دست کارها زیاد صورت گیرد اما هنوز به آن غنای لازم نرسیده ایم. امسال در حوزه تولید مستندهای اربعین شنیدم که دوستان همکار 60 مستند تولید کرده اند که تقریباً نیمی از آنها جدید بوده است. ضمن اینکه ما کار خیلی قوی و غنی نداریم، شاید حجم آنها زیاد باشد اما کیفیت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است که نیازمند شکل گیری ادبیات و تولید محتوای صحیح برای رساندن به دست هنرمندان است.

* یکی از موضوعاتی که امسال بسیار مورد بحث قرار گرفت، بحث تکریم مردم عراق به جهت میزبانی از زوّار امام حسین (ع) به ویژه ایرانی ها در ایام اربعین است. کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در این زمینه برنامه ای درنظر دارد؟

احمدی: امسال در زمینه تکریم مردم عراق نیز برنامه داریم، موضوعی که بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم است. کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین علاوه بر تولید آثاری در قالب مداحی، مستند و ... در زمینه تکریم مردم عراق بسته هایی را تولید کرده که در اربعین به موکب داران عراقی به عنوان تشکر جمهوری اسلامی از مردم عراق به خاطر میزبانی اهدا می شود. این موضوع اخیراً به یک فرهنگ تبدیل شده و بسیاری از مردم خودشان هدایایی را به موکب داران و حتی کسانی که خانه های خود را در اختیار زوّار می گذارند تقدیم می کنند. در طول سال برنامه های مختلفی برای حضور برخی موکب داران عراقی به کشور داریم تا بتوانیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم. خیلی وقت بود که به آنان توصیه می کردیم از شمایل اهل بیت (ع) در موکب ها استفاده نکنند اما وقتی به ایران آمدند و از تجربیات ایرانی ها در این زمینه آگاهی پیدا کردند و موکب های ایرانی را دیدند متوجه شدند که بدون استفاده از شمایل و با استفاده از پارچه ها و نوشتارهای زیبا نیز می توانند موکب های خودشان را تزئین و آماده کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: