به مناسبت هفته تربیت‌بدنی

ورزشهای قدرتی قبل از ۹سالگی سبب تاخیر در صفحات رشد کودک می‌شود

کدخبر: 2276693

یک متخصص پزشکی ورزشی با بیان این که بهترین زمان برای شروع ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در کودکان بعد از سن ۹ سالگی است، گفت: شروع ورزش‌های قدرتی قبل از سن ۹ سالگی سبب اختلال در صفحات رشد کودک می‌شود.

احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که کودکان تا قبل از سن ۹ سالگی نباید وارد ورزش حرفه‌ای و قهرمانی شوند، اظهار کرد: بهترین زمان برای یادگیری ورزشهای حرکتی در سن ۶ سالگی است و از ۶ تا ۹ سالگی ورزش‌هایی همچون دوی سرعت و ورزش‌های پرشتاب مناسب کودک است، اما از سن ۹ سالگی به بعد متناسب با شرایط جسمانی و روانی کودک می‌توان ورزش حرفه ای و قهرمانی را آغاز کرد. البته خانواده‌ها باید به این مساله توجه داشته باشند که انجام ورزش‌های قدرتی همانند وزنه‌برداری در سن ۹ سالگی مناسب نیست و بعد از سن بلوغ چنین ورزشی توصیه می‌شود. زیرا انجام ورزش‌های قدرتی در سن ۹ سالگی به صفحات رشد کودک آسیب می‌رساند و موجب تاخیر در صفحات رشد کودک می‌شود.

وی گفت: شنا، ژیمناستیک، دوومیدانی و ورزش‌های هوازی با شدت متوسط بهترین ورزش‌هایی است که تا سن ۹ سالگی برای کودکان توصیه می‌شود. البته خانواده‌ها باید قبل از ثبت‌نام کودکانشان در هر رشته ورزشی، تحت نظر متخصصان امر آنها را مورد استعدادسنجی قرار دهند تا از نظر جسمانی و قامتی مشکل خاصی نداشته باشند و سپس متناسب با شرایط جسمانی در رشته‌های مختلف ثبت نام کنند. متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها بدون آگاهی نسبت به مشکل قامتی کودکان خود آنها را وارد رشته ورزشی می‌کنند که متناسب با شرایط جسمانی آنها نیست.

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب ورزش در کودکان بسیار مهم است و خانواده‌ها باید قبل از این که آسیبی به کودکانشان وارد شود، رشته ورزشی را برای کودکان خود انتخاب کنند که قابلیت ادامه تا دوره قهرمانی و حرفه‌ای وجود داشته باشد. زیرا اشتباه نادرست بعضی وقتها آسیب هایی را متوجه کودک می‌کند که جبران آن به راحتی امکانپذیر نیست.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: