سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛

همراه بیمار در بیمارستان کار پرستاری می کند/ تبعات کمبود پرستار

کدخبر: 2276746

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها باعث می‌شود از همراه بیمار برای مراقب بیشتر در بیمارستان ها استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدرعلی عابدی، در رابطه با کمبود نیروی پرستاری، افزود: بیمارستان‌ها ما در حال حاضر با کمبود پرستار مواجه هستند به همین دلیل مراقبت پرستاری کیفیت مناسبی ندارد. از طرفی در برخی از بیمارستان‌ها پدیده جدیدی به وجود آمده و آن هم همراه بیمار است که در تمامی بیمارستان‌ها به محض بستری کردن بیمار، از خانواده و همراهان بیمار می‌خواهند تا به عنوان همراه بیمار و برای مراقب از وی در بیمارستان بماند.

وی ادامه داد: هیچ کجای دنیا به اعضای خانواده بیمار همراه بیمار برای مراقبت نمی ماند، چرا که این فرد آموزش‌های لازم را ندیده است، ازطرفی خود این فرد نیز آسیب می‌بیند و از تمامی برنامه‌های روزمره خودش نیز عقب می‌ماند و اگر هم نماند عذاب وجدان می‌گیرد که چرا در کنار بیمارش نمانده است. در این رابطه بارها به وزارت بهداشت و درمان گفته شده است تا پدیده همراه بیمار در تمامی بیمارستان‌ها جمع شود چرا که غیر علمی بوده و برای خانواده ها نیز مشکل ایجاد می‌کند و باعث انتقال بیماری‌های عفونی شده و عفونت های بیمارستانی را گسترش میدهد در نتیجه باعث افزایش مرگ و میر می‌شود.

عابدی ادامه داد: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها باعث می‌شود که پرستاران نتوانند از بیمار به خوبی مراقبت کنند به همین دلیل از همراه بیمار می‌خواهند برای مراقب بیشتر در بیمارستان بماند. در همه جای دنیا ملاک و معیار تعداد پرستار به تخت بیمارستان سنجیده می‌شود، در بیمارستان‌های ژاپن به ازای هر تخت ۱۱ پرستار و کادر پرستاری ، کاردان اتاق عمل و بهیار وجود دارد. در دیگر کشورهای دنیا نیز به همین صورت، در کشورهای آفریقایی نیز کمتر از ۴ نیروی کادر پرستاری به ازای هر تخت وجود ندارد، یعنی اگر یک بیمارستان ۱۰۰ تخت داشته باشد، برای هر تخت ۴ پرستار، کاردان اتاق عمل، بهیار و کمک پرستار وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در بیمارستان‌های ایران به ازای هر تخت ۱.۱ و در برخی از بیمارستان‌ها حتی کمتر از ۱ به ازای هر تخت وجود دارد و کمبود پرستار کاملا مشهود است. وزارت بهداشت و درمان باید به سرعت نسبت به طرحی برای جذب بیشتر و استاندارد سازی نسبت تعداد پرستار به تخت بیمارستانی یک برنامه اساسی ارائه کند.

عابدی اظهار کرد: در نشست سه شنبه، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار بود با حضور وزیر بهداشت و معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان امور استخدامی کشور جلسه ای داشته باشیم تا برنامه‌ای برای افزایش استاندارد نیروی پرستار ارائه شود که متاسفانه به علت برخی از مشکلات به هفته آینه موکول شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به طور جدی پیگیر استاندارد سازی نیروی پرستاری است تا با جذب پرستار بتوانیم قدم هایی در راستای افزایش کیفیت خدمات پرستاری برداریم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: