رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران

نمی‌دانم چگونه ارز صادراتی را برگردانم/ امسال یک کیلو پسته هم صادر نکرده‌ام

کدخبر: 2276756

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بخشنامه‌های دولت و کارت‌های بازرگانی صوری راه را برای کسانی که ارز را برنمی‌گردانند، باز کرده، گفت: از آنجا که نمی‌دانم چگونه ارز صادراتی‌ را برگردانم، امسال حتی یک کیلو پسته صادر نکرده‌ام.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن جلال‌پور امروز در بیست و دومین سالروز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان بر این باورند که صادرات باید محور فعالیت‌های اقتصادی باشد و ارز حاصل از آن، جایگزین ارز نفتی شود، بنابراین اگر شرایط مهیا و تا حدودی گرفتاری‌ صادرکنندگان برداشته شود، این موضوع که درب چاه‌های نفت را ببندیم، شدنی است.

وی با اشاره به نرخ افزایش ارز بیان داشت: می‌توان مشروط به باز شدن گره‌ها کارها را به سمت افزایش صادرات پیش برد، ضمن اینکه باید بخشنامه‌های سورپرایزی را حذف کرد، تا ارز حاصل از صادرات نیاز ارزی کشور را برآورده کند.

جلال پور با بیان اینکه برخی صادرکنندگان اعتقاد دارندکه پیمان سپاری ارزی خوب نیست، گفت: در مقابل برخی دیگر با دریافت پیمان ارزی مخالف نیستند، اما شرایط مناسبی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خواهان هستند، اما به هر حال تعهد ارزی باید ضوابط خاص خود را داشته باشد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: به عنوان یک صادرکننده نمونه امسال هنوز یک کیلو پسته هم صادر نکردم، زیرا نمی‌دانم چطور و چگونه ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانم و این در حالی است که ما نمی‌توانیم مسیری را طی کنیم که بعدها به عنوان قاچاقچی ارز دستگیر شویم و دچار مشکلاتی شویم.

جلال‌پور اظهار داشت: دولت باید بداند که اولین ویژگی صادر کنندگان میهن پرست این است که ارز را به کشور برمی‌گردانند و کسانی که ارز را برنمی‌گردانند، اکنون با بخشنامه‌های دولت و کارت‌های بازرگانی صوری راه برای آنها باز شده است.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات کاملا غیرقانونی است، گفت: این امر کشورهای دنیا را در خرید محصولات ایرانی دچار تردید می‌کند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت:‌کشورهایی که پسته ایران را خریداری می‌کردند، امروز حاضر نیستنند محصول مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند، زیرا توقف صادرات محصولات مختلف را مشاهده کرده‌اند، پس بیم دارند مبادا صادرات پسته هم متوقف شود.

جلال‌پور با بیان اینکه فضای رانتی نباید در کشور وجود داشته باشد، گفت: تولید کننده باید بدون سرکوب در بازار حضور داشته باشد.

وی افزود:‌روزی 90 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و قاچاق سوخت گسترش یافته است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: قیمت ارز باید واقعی شود، ارز 4200 تومانی بیش از هر نرخ دیگری موجب فرار سرمایه می‌شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: