یادداشت|مساله متفاوت پذیرش اکشن پلان توسط کوبا و خروج از لیست سیاه FATF

کدخبر: 2276775

درحالی که برخی موافقان تکمیل سریع برنامه های گروه ویژه اقدام مالی، به نمونه کوبا اشاره میکنند، باید تاکید کرد اولا آمریکا انگیزه ای برای مخالفت با خروج کوبا از لیست سیاه نداشته و ثانیا خود خروج در پرتو تغییر روابط سیاسی آمریکا و کوبا بوده است.

خبرگزاری تسنیم،بعضا موافقان تکمیل فوری برنامه اقدام FATF ویژه ایران استدلال می کنند که اگر آمریکا( و در کنار آن ارژانتین و شورای همکاری) امکان ایجاد مخالفت موثر در مجمع عمومی FATFبرای جلوگیری از خروج کامل ایران از وضعیت مشمول کانترمژر (اقدام متقابل)را دارند چرا از این مخالفت موثر برای جلوگیری از خروج کوبا( دشمن امریکا) از بیانیه استفاده نکرده اند؟ و حق به جانب ادامه می دهند که FATF یک نهاد فنی است و نه سیاسی و این که مخالفان تعجیل در تکمیل برنامه اقدام تا چه حد غیر فنی هستند و الی آخر...

در پاسخ باید تاکید کرد: اولا علیرغم یکی بودن مکانیزم تصمیم گیری، وضعیت حقوقی ایران و کوبا و سطح تنش و اهمیت تصمیم با هم متفاوت است. کوبا یک کشور داخل بیانیه و ایران یک کشور معلق از کانترمژر است.

CounterMeasure [اقدام متقابل یا همان اصطلاح رایج لیست سیاه] عبارت از ارسال یک آلارم برای ریسک سطح بالای پولشویی توسط نظام مالی ایران برای بانک های مرکزی کشورهای مختلف است، که از آن ها می خواهد در شناخت مشتریان و ذینفعان هر تراکنش مالی مربوط به ایران به جای CDD (شناخت ذینفعان) اقدام به ECDD (شناخت همه جانبه ذینفعان) نماید.

نکته دوم و مهمتر آن که نگاهی به تاریخ و مرور زمان خروج کوبا از بیانیه عمومی به راحتی غیر سیاسی بودن کامل تصمیمات در مجمع عمومی را رد می کند. کوبا در فوریه ٢? ١٣ اکشن پلن خود را پذیرفته و نسبتا سریع در ٢٤ اکتبر ٢? ١٤ از بیانیه عمومی خارج شده. ( تفریبا یک سال و نه ماه) دوستان هوادار تکمیل فوری اکشن پلن استدلال می کنند که ببینید علیرغم مخالفت امریکا کوبا از بیانیه خارج شده!

در حالی که مرور تاریخ به راحتی نشان می دهد؛ اولا امریکا انگیزه ای برای مخالفت با خروج کوبا نداشته و ثانیا خود خروج در پرتو تغییر روابط سیاسی امریکا و کوبا بوده است. چنان که مذاکرات مخفی امریکا- کوبا در کانادا و واتیکان از اول ٢? ١٣اغاز شده بود و دقیقا همزمان با محمع عمومی FATF ای که منحر به خروج کوبا شد، امریکا و کوبا توافق خود برای عادی سازی روابط را اعلام کردند( بفاصله دو هفته)!

در واقع در آن مقطع امریکا و کوبا نه تنها متخاصم نبودند بلکه در بهاری ترین لحظات روابطشان بعد از انقلاب فیدل به سر می بردند.

*کاوه تقوی

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: