فارس گزارش می‌دهد

«موزه‌ها» قربانی انحصار طلبی وزارت خارجه/تصاحب «باغ ملی» به بهانه مشکلات امنیتی

کدخبر: 2277005

در تقسیم‌بندی و مدیریت شهری محوطه باغ‌ملی خیابان و شارع عام است و طبق قانون کسی نمی‌تواند مالکیت آن را بر عهده بگیرد اما وزارت خارجه با استدلال‌های ضعیف باغ‌ملی را به یک باغ خصوصی تبدیل کرده است.

خبرگزاری فارس ـ سعیده اسدیان: سردر باغ ملی یا همان میدان مشق یکی از نمادهای قدیمی شهر تهران است که قدمت آن به حدود یک قرن می رسد.

این بنا که از دوره قاجار به یادگار مانده آثار تاریخی، بناها و موزه‌های مهمی همچون ساختمان موزه ایران باستان، ساختمان وزارت امور خارجه، موزه‌ ملی ایران، موزه‌ پست و تلگراف و تلفن، کتابخانه و موزه‌ ملی ملک، موزه‌ عبرت، موزه‌ سکه‌ بانک سپه، موزه‌ علم و فناوری و ... را در گوشه و کنار خود جای داده اما انحصارطلبی وزارت امور خارجه مشکلات زیادی را برای همسایگان این باغ قدیمی ایجاد کرده است.

باغ ملی

این وزارتخانه به بهانه مشکلات امنیتی از چند مسیر حصارهایی را تعبیه کرده که باعث شده روند بازدید از موزه‌های اطراف باغ ملی هر روز کمتر شود.

تصاحب باغ ملی به بهانه مشکلات امنیتی

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس از ضلع شرقی خیابان کوشک به سمت هتل فردوسی، از ضلع غربی خیابان کوشک به سمت خیابان سی تیر، از ورودی موزه ملی و از ضلع جنوب‌شرقی به سمت بانک سپه، حصارکشی‌هایی از سوی وزارت امور خارجه انجام شده که عملاً اختیار خیابانی که موزه‌های پست، ملی و ملک در آن قرار دارد را به دست این وزارتخانه داده و آنها هر زمان که تمایل دارند، اقدام به باز و بسته کردن این درها می‌کنند.

این در حالی است نخ تسبیح و حلقه مشترک همه این‌ موزه‌ها محوطه باغ‌ملی است و متأسفانه با بستن این درها، نخ این تسبیح پاره می‌شود و این‌ها هر کدام به یک گوشه می‌افتند، در بین این موزه‌ها موزه ملک بیشترین ضرر را متحمل شده چرا که عملاً به واسطه این حصارکشی‌ها در گوشه‌ای حبس شده است.

موزه ملک

تعطیلی موزه‌ها در روزهای جمعه!

زمانی که گردشگر وارد یک محوطه تاریخی می‌شود که مجموعه‌ای از موزه‌ها در آن قرار دارد، معمولاً به دیدن یک موزه اکتفا نمی‌کند و راغب است تا از سایر موزه‌ها بازدید کند. وقتی این درها بسته باشد، این زنجیره از هم پاشیده می‌شود.

برای مثال فکر کنید شما می‌خواهید از میدان امام خمینی به سمت میدان فردوسی حرکت کنید که یک راه مستقیم حدوداً یک کیلومتری دارد، وقتی این راه بسته شود، شما مجبور می‌شوید از میدان امام خمینی به میدان انقلاب و سپس به میدان فردوسی بروید، در حقیقت یک مسیر یک کیلومتری به مسیری 10 کیلومتری تبدیل شده، شاید شما یک بار این راه را بروید اما به مرور زمان انگیزه‌ تان از بین می‌رود و کم کم ترجیح می‌دهید که اصلاً بازدیدی نداشته باشید.

موزه ملی

البته چند سالی است که با اعتراضات صورت گرفته وزارت امور خارجه قانع شده که به شرط حضور یک نگهبان در جلوی سردر باغ‌ملی، در به صورت نیمه باز باشد تا اگر کسی می‌خواهد از موزه ملک بازدید کند مشکلی نداشته باشد.

اتفاق تلخ دیگر این بود که روزهای پنج‌شنبه تمام درها به غیر از ورودی باغ ملی بسته می‌شد و این اتفاق به مدت یکسال ادامه داشت، در واقع پنج‌شنبه‌ها که روز تعطیل و مناسب‌ ترین روز برای بازدید از موزه‌ها بود، مسئولان موزه مجبور بودند که موزه‌ها را تعطیل کنند.

موزه‌ها قربانی خودخواهی وزارت امور خارجه

باید به این نکته توجه داشت که ما در حوزه گردشگری آنقدر با مخاطب پر و پا قرص و گردشگر حرفه‌ای مواجه نیستیم که حتماً بخواهد به هدفش برسد، بنابراین کوچک‌ ترین مانع‌هایی در مسیر گردشگری باعث ریزش مخاطب می‌شود ، در واقع متولیان امر به جای اینکه فضا را مناسب گردشگری کنند با محدودیت‌های فراوانی که اعمال کرده‌اند باعث شده‌اند تا گردشگر دل‌زده شود و نه تنها موزه ملک بلکه بسیاری از موزه‌ها قربانی خودخواهی وزارت امور خارجه شوند و تورهای گردشگری را از دست بدهند.

پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها جزو روزهایی است که تورهای تهران‌گردی رواج پیدا می‌کنند، زیرا افرادی که در تورهای تهران‌گردی شرکت می‌کنند عمدتاً شهروندان شاغل هستند و طی طول هفته فرصت بازدید از موزه‌ها را ندارند اما به دلیل اینکه کل درها به اضافه سردر باغ‌ملی بسته می‌شود، روزهای جمعه موزه تعطیل است و فقط پنج‌شنبه‌ها شاهد حضور بازدید کنندگان هستیم.

متأسفانه این حجم از نگاه امنیتی به باغ ملی و محوطه اطراف موزه‌ها باعث شده که حتی گردشگران و یا عکاسان خبری هم اجازه عکسبرداری نداشته باشند و به محض مشاهده با آنها برخورد می‌شود و حتی ما هم برای تهیه این گزارش موفق به عکسبرداری از محوطه نشدیم.

موزه علوم و فناوری

تبدیل باغ‌ملی به یک باغ خصوصی با استدلال‌های ضعیف

در تقسیم‌بندی و مدیریت شهری محوطه باغ‌ملی خیابان و شارع عام است و طبق قانون کسی نمی‌تواند مالکیت آن را بر عهده بگیرد اما وزارت خارجه با استدلال‌های ضعیف باغ‌ملی را به یک باغ خصوصی تبدیل کرده، مثل این است که وزارت نفت در خیابان طالقانی گیت بگذارد و بگوید چون ساختمان‌های ما در این خیابان قرار دارد باید این خیابان بسته شود.

محمدعلی محمدی، مدیرستاد گردشگری و بافت تاریخی منطقه 12 در گفت‌ وگو با خبرنگار میراث فرهنگی فارس اظهار داشت: در جلسه‌ای که مربوط به هماهنگی تورهای نوروزی بود، مسئولان موزه‌ها اعتراض خود را اعلام کردند و گفتمانی هم در این زمینه صورت گرفت اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. باید موضوع پیگیری می‌شد اما متأسفانه هیچ کاری انجام نشد.

وزارت امور خارجه باید جای خود را تغییر دهد

وی افزود: متأسفانه وزارت امور خارجه همراهی لازم را نداشت از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید در این زمینه ورود می‌کردند، وزارت امور خارجه بحث‌های امنیتی را مطرح می‌کند اما چون این موضوع مربوط به حوزه بالادستی است باید اقدامات جدی‌تری صورت می‌گرفت اما هنوز شاهد کار درستی نبوده‌ایم.

محمدی تصریح کرد: متأسفانه روزهای تعطیل و زمانی که باید از موزه‌ها استفاده شود درها بسته است و فعلاً بهترین کار این است که وزارت امور خارجه جای خود را تغییر دهد.

مدیرستاد گردشگری و بافت تاریخی منطقه 12 تأکید کرد: متأسفانه با اقداماتی که وزارت امور خارجه انجام داده طی یکی دو سال اخیر آمار گردشگران داخلی و خارجی به شدت کاهش یافته است.

وزارت امور خارجه

وزارت خارجه در خصوص فضای عمومی باغ ملی دچار سوءتفاهم شده است

این در حالی است که احمد مسجدجامعی ، عضو شورای شهر تهران بارها در این خصوص به وزارت امور خارجه تذکر داده و معتقد است که وزارت خارجه در خصوص فضای عمومی باغ ملی دچار سوءتفاهم شده، زیرا شهرداری تهران برای بازسازی این فضاها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده و اینها فضاهای عمومی هستند و باید در اختیار مردم قرار گیرد و فضای خاص برای دستگاه خاصی نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید که با وجود مشکلات ایجاد شده برای موزه‌ها و شهروندان، آیا شهرداری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه گام جدی را در جهت رفع مشکلات موجود برمی‌دارند یا قرار است زور وزارتخانه امور خارجه به سایر نهادها بچربد !

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: