خاشقجی‌گیت|طفره رفتن فرانسه از آینده قرارداد تسلیحاتی با عربستان

کدخبر: 2277280

در حالی که انتقادات جهانی از عربستان سعودی به دلیل کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد به اوج رسیده است، وزارت خارجه فرانسه از اظهارنظر درباره احتمال تعلیق قراردادهای فروش اسلحه به پادشاهی آل سعود طفره رفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، "اولیویر گووان" معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه از پاسخگویی به خبرنگاران درباره وضعیت آینده قراردادهای تسلیحاتی این کشور با عربستان سعودی در پی رسوایی کشته شدن جمال خاشقجی توسط عوامل دولتی سعودی طفره رفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال موافقت فرانسه با درخواست آلمان مبنی بر تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی گفت سیاست های کنترل فروش سلاح توسط دولت فرانسه بسیار سختگیرانه بوده و توسط یک کمیته وزارتی به صورت موردی تجزیه و تحلیل می شود.

طبق آمار وزارت دفاع فرانسه، طی سال های 2008 تا 2017، عربستان سعودی دومین مشتری بزرگ تسلیحات فرانسوی بوده و قراردادهایی به ارزش بیش از 11 میلیارد یورو با این کشور امضا کرده است.

تنها در سال 2017، فرانسه مجوز فروش اسلحه به ارزش 14.7 میلیارد یورو به عربستان ر اصادر کرد.

خاشقجی گیت|جسد خاشقجی 15 تکه شد/ چه کسی جسد را از ترکیه خارج کرد؟

کشته شدن خاشقجی بر آینده روابط تجاری و سیاسی کشورها با عربستان سایه افکنده است.

جمال خاشقجی دوم سپتامبر برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و به گفته نامزدش که منتظر او بوده، دیگر از ساختمان بیرون نیامد.

عربستان سعودی پس از حدود سه هفته اعتراف کرد که این نویسنده و روزنامه نگار 59ساله کشته شده است.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که "تیم ترور" عربستان سعودی این روزنامه نگار نگون بخت را شکنجه، انگشتان وی را قطع، و بدن وی را قطعه قطعه کرده اند.

سعودی ها قتل وی را یک عمل خودسرانه و اشتباه در بازجویی عنوان کرده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: