ولایتی: استاد فرشچیان احیاگر هنر اصیل ایرانی است

کدخبر: 2277349

رئیس رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استاد فرشچیان احیاگر هنر اصیل ایرانی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان عصر روز گذشته در دانشگاه آزاد برگزار شد.

علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان که عصر روز گذشته با حضور هنرمندان، استادان و شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه استاد فرشچیان، روند تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این موضوع در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راه اندازی این دانشگاه اقدام نماییم. تلاش خود را به کار ببندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.

ولایتی با بیان اینکه ایران پیشتاز هنر نقاشی در جهان است، گفت: هنر نگارگری در ایران سابقه 8 هزار ساله دارد و استاد فرشچیان را می توان احیاکننده این هنر دانست.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه هنر نگارگری و نقاشی در جهان، تصریح کرد: اولین نقاشی و نگارگری جهان در غاری در استان لرستان با قدمت بیش از 8 هزار سال کشف شده است. دومین اثر نیز مربوط به سال های 215 تا 277 میلادی است که از «مانی» به یادگار مانده است. بعد از اسلام آثار نگارگری تأثیر گرفته از نگارگری «مانی» است که به مکتب تبریز یا عهد ایلخانان معروف است.

وی با بیان اینکه «کمال الدین بهزاد» افتخار تاریخ هنر ایران و اسلام است، گفت: این هنرمند در دربار آخرین پادشاه تیموری در هرات بود و به تبع آن تحت تأثیر مکتب هرات قرار داشت. پس از آن به دربار شاه اسماعیل آمد و مورد تشویق پادشاه قرار گرفت که شاهنامه فردوسی را به شکل مصور در آورد.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان شاه اسماعیل با پایتخت شدن شهر تبریز، مکتب تبریز 2 شکل گرفت و «رضا عباسی» نگارگر ایرانی در این مکتب فعالیت می کرد. بعد از وی، شخصیت هنری برجسته نداشتیم، چرا که در دوره قاجار هنر بومی ایرانی فراموش و تقلید از هنر فرنگی باب شد، اما مردم با هنر نقاشی قهوه خانه ای به مقابله با هنر فرنگی برخاستند که «حسین قوللر آغاسی» را می توان مبدع هنر نقاشی قهوه خانه ای دانست که عمده مضامین این نقاشی ها مربوط به واقعه عاشورا و داستان های شاهنامه است.

وی با اشاره به جایگاه هنر استاد فرشچیان گفت: ما در عصر معاصر شخصیت هنرمند برجسته ای به نام «استاد محمود فرشچیان» داریم که احیاکننده هنر اصیل ایرانی است. برخی به اشتباه می گویند هنر مینیاتور تقلید از غرب است، در صورتی که این هنر کاملاً ایرانی بوده و در چین زدایی که در مکتب هرات اتفاق افتاد، به وجود آمد.

رئیس هئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با نقل شعری از صائب تبریزی، گفت: این شعر صائب گویی در وصف استاد فرشچیان سروده شده که بنده در این مراسم آن را تقدیم ایشان می کنم:

مست شد نقاش تا آن چشم جادو را کشید

طاقتش شد طاق تا آن طاق ابرو را کشید

خامه مانی کز او آب طراوت می چکید

موی آتش دیده شد تا آن گل رو را کشید

فرشچیان: افرادی باید در دانشگاه تربیت شوند که بدون اتکا به بودجه دولتی روی پای خود بایستند

استاد محمود فرشچیان، در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان،گفت: جز شکر و سپاس خداوند حرف دیگری ندارم و بسیار خرسندم که با اتکا به امید و الطاف خداوند متعال، مدیریت نامورمطلق، حمایت دانشگاه آزاد اسلامی، دولتمردان و بزرگان فرهنگ پرور، این دانشگاه تأسیس شد تا در راه اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی گام بردارد.

وی ادامه داد: اقدامات خیرخواهانه در تأسیس این بنیاد انجام شد تا ان شاء الله در آینده با برنامه ریزی سودمند و استفاده از اساتید و هنرمندان کارورز به ویژه طراحان مبدع، مبتکر و کارآمد، بتوانیم در راه حفظ، اشاعه و اعتلای هنرهای اصیل اسلامی ایرانی مؤثر باشیم.

استاد فرشچیان خاطرنشان کرد: افرادی باید در این دانشگاه تربیت شوند که بدون اتکا به بودجه دولتی روی پای خود بایستند و برای کشور مثمر ثمر باشند.

استاد فرشچیان در پایان اظهار امیدواری کرد که تأسیس این دانشگاه منجر به متعالی تر شدن هنرهای اصیل ایرانی که میراث و مایه افتخار ماست، شود.

طهرانچی: دانشگاه استاد فرشچیان باید منشأ تحول آموزش عالی در عرصه هنر شود

محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه کشور ایران چه تعداد هنرمند نظیر استاد فرشچیان دارد؟ اظهار داشت: کشورمان در عرصه آموزش عالی باید متحول شود و این تحولات بزرگ و عمده تنها به دست مردان بزرگ رقم می خورد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان باید منشأ تحول آموزش عالی در عرصه هنر شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته در سال 1313 وارد کشور شد، خاطرنشان کرد: دانشگاه در کنار نظام آموزشی حوزه علمیه کار خود را آغاز کرد و براساس تقسیم بندی داخلی، آموزش علوم جدید بر عهده دانشگاه و آموزش علوم دینی بر عهده حوزه علمیه قرار گرفت؛ این در حالی است که متأسفانه در کشوری که صاحب مهد و هنر بود، در آموزش عالی در عرصه هنر سبکی وجود نداشت و ظرف مناسبی برای آموزش آن ساخته نشده بود و هنر غرب را به عنوان هنر مدرن در خود جای داد و به ترویج آن پرداخت.

طهرانچی در ادامه خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی، دانشگاه بر همان ریل دانشگاه های غربی حرکت می کرد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همت امام خمینی(ره) جان تازه ای گرفت و مبدأ تحولات و کارخانه آدم سازی جامعه شد. مقام معظم رهبری نیز بیش از گذشته به دانشگاه ارزش نهادند و پرچمدار واقعی علم و دانش در تمامی زمینه ها شدند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه با ورود به تحصیلات تکمیلی، هویتی تازه یافت و خود را باور کرد، گفت: به این باور رسیدیم که می توانیم تولید علم داشته باشیم و دانشگاه را از رفتار تبعی وارد رفتار استقلالی و خودکفایی کردیم.

وی افزود: تا به امروز فقط در عرصه پژوهش و هنر متخصص تربیت کرده ایم، اما هنر باید هویت خود را در آموزش عالی پیدا کند. در همین راستا بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که باید خیمه جدیدی بنا شود و با قبول مسئولیت از سوی آقای دکتر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد برگزاری چنین آیینی هستیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال احیای سنت استاد و شاگردی هستیم، تصریح کرد: شاگرد را باید به استادان سپرد و با طراحی نظام دکترای حرفه ای در عرصه هنر، مدل جدیدی از استادان برجسته هنر را تربیت کرد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: می خواهیم به نام و با هدایت استاد فرشچیان و حمایت همه ارکان آموزش عالی، پای در این راه بگذاریم. دانشگاه آزاد اسلامی باید در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان در تمامی عرصه ها باشد و این اتفاق در گرو اقدامات جدید از جمله افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تلاش می کنیم به هنر آنگونه که شایسته آن است، بپردازیم و کاری در شأن و منزلت ملت بزرگ و هنر اسلامی ایرانی انجام دهیم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیوند هنر با جامعه است و می خواهد هنرمندان و دانشجویان در بطن جامعه باشند و به دست اساتید بزرگ تربیت شوند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از زحمات تمامی دست اندرکاران گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تقدیر کرد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: