موسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رفتار نامعقول سعودی‌ها در عرصه بین‌الملل اسلام را زیر سوال می‌برد/ آمریکا به دنبال چپاول ثروت عربستان

کدخبر: 2277354

کارشناس مسائل بین الملل رفتار نامعقول و نسنجیده سعودی ها در عرصه بین الملل باعث زیرسوال رفتن اسلام و مسلمانان می شود یعنی مردم دنیا با این اقدامات درباره مسلمانان خواهند گفت که چقدر مسلمانان بی خرد و بدون قوای تعقل و اندیشه هستند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، بیش از 20 روز است که از جنجال رسانه ای و هیاهوی جهانی بر سر موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی می گذرد. گمانه زنی های بسیاری تاکنون درباره ناپدید شدن این روزنامه نگار مطرح شده که در همه آنها محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، متهم ردیف اول است که سرانجام تحت فشار رسانه ها با گذشت 20 روز، مرگ خاشقجی را پذیرفته و مدعی شد که وی در جریان درگیری در کنسولگری این کشور در ترکیه کشته شده است. ادعایی که تنها مورد پذیرش ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده واقع شد و بر حجم خشونت ها افزود تا آنجا که هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه رسما خواستار واکنشی قاطع درباره جنایات عربستان از سوی ترامپ شدند. البته ناگفته نماند برخی از تحلیلگران براین باورند که این واکنشها و تعلل ترامپ سیاستی دیگر برای خالی کردن خزانه سعودی هاست. امیر موسوی کارشناس مسائل بین الملل از جمله افرادی است که درخصوص موضع غربی ها را در برابر مسئله خاشقجی تاکید دارد این نقشه آمریکاست که در حال عملی شدن است. در همین رابطه خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت وگویی با این کارشناس داشته که در ادامه ارائه شده است؛

امیر موسوی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با مواضع دولت ترامپ در قبال قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و حجم انتقادها از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده مبنی بر واکنش جدی آمریکا با عربستان گفت: هر کدام از این گروه ها نقشی را ایفا می کنند حتی قطر که نسبت به بقیه کشورها واکنش تندتری در حمایت از عربستان داشته است به نوعی وارد بازی شده و در حال ایفای نقشه های متفاوت است.

موسوی در ادامه گفت: کنگره و حتی برخی از رسانه های آمریکا و شخصیت های اروپایی هر کدام نقش خود را ایفا می کنند، هشداری که پیش تر از اینها جمهوری اسلامی ایران به عربستان در جریان مهار هواپیمای RQ170 داده بود. ایران توانست اطلاعات زیادی را از این هواپیما به دست آورد که شامل بحث یمن، درگیری با قطر و ... می شد. ایران در آن زمان تلاش کرد تا با اعزام حیدرمصلحی وزیر اطلاعات وقت این موضوع را به گوش بن نایف ولیعهد وقت عربستان برساند، و تنها جوابی که شنید این بود که کاری از دست ما برنمی آید.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نقشه های آمریکا در حال عملی شدن است و ایالات متحده به پول عربستان طمع دارد. این کشور به خاطر غرور و پول زیاد و به دلیل اتکا به آمریکا و اسرائیل تصور می کرد بتواند در مقابل جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بایستد و آنها هم از آن حمایت می کنند.

وی با اشاره به پاسخ های منفی مکرر عربستان به تمام پیام های انسان دوستانه ایران افزود: ما بارها با سعودی ها درباره رفتارهای آمریکایی ها و نقشه ای که برای عربستان کشیدند، به این کشور هشدار دادیم تا با در نظر گرفتن منافع خود و منافع کشورهای دیگر به سمت آرامش منطقه بدون دخالت های خارجی پیش برود.

موسوی ادامه داد: خاشقجی آن قدر هم شخصیت مهمی نبوده است حداقل نه تا این اندازه که در حال حاضر می بینیم. این مسئله تا حدی بازتاب داشته است که روسای کشورهای مختلف هم به آن واکنش نشان داده اند و این در حالی است که سعودی ها هر روز با خونسردی کامل ده ها یمنی را به خاک و خون می کشند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: این بحث های جاری مانند بحث حقوق بشر، بحث انسان دوستانه و روزنامه نگار و ... بحث اصلی نیست غربی ها به دنبال اجرای نقشه ای هستند که عربستان متوجه آن نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها از حساب های بانکی و دارایی عربستان در اروپا و آمریکا به خوبی آگاهند، اظهار کرد: دارایی عربستان فقط در آمریکا 700 میلیارد دلار است، آنها به راحتی می توانند با یک دستور کوچک رئیس جمهور اموال سعودی ها را مسدود کنند مشکلی هم در دنیا و منطقه پیش نمی آید و اینکه ترامپ می گوید من نمی توانم از 110 میلیارد دلار چشم پوشی کنم خود یک بازی است چون می داند می تواند به راحتی طبق قانونی که در کنگره تصویب شده اموال عربستان را مصادره کند.

موسوی افزود: من تصور می کنم تمام این اقدامات مقدمه اجرای نقشه اصلی ترامپ مبنی بر تصاحب و غارت کل اموال عربستان است. ترامپ نقشه خود را مرحله به مرحله اجرا کرد در ابتدا تمام قد و همه جانبه درباره مسئله خاشقجی از عربستان دفاع و حمایت کرد تا آنجا که وارد مرحله دوم یعنی امضای 40 نفر از نمایندگان کنگره و بازتاب این خبر در رسانه های جهان شد، بعد از این مرحله بود که آمریکا بیان کرد که احتمال کشته شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی وجود دارد و اگر هم مسئولان بلند پایه عربستان در جریان این موضوع هستند که بسیار بد است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات شب گذشته ترامپ در خصوص بررسی تحریم ها علیه ایران با کنگره و همچنین پذیرفتن ادعاهای عربستان درباره قتل خاشقجی گفت: آمریکا درباره اظهارات بن سلمان در خصوص قتل خاشقجی در جریان یک درگیری گفت: اظهارات عربستان قابل قبول است اما کافی نیست آنچه از شواهد برمی آید آمریکا با یک برنامه حساب شده ای در تلاش است تا مرحله به مرحله نقشه خود را اجرا کند و عربستان به دلیل غروری که دارد متوجه شرایط نیست و همچنان در حال ادامه این بازی است.

وی بیان کرد: عربستان در این باره واقعا نیاز به یک مشاوره دارد، رفتار نامعقول و نسنجیده سعودی ها در عرصه بین الملل باعث زیرسوال رفتن اسلام و مسلمانان می شود یعنی مردم دنیا با این اقدامات درباره مسلمانان خواهند گفت که چقدر مسلمانان بی خرد و بدون قوای تعقل و اندیشه هستند.

موسوی با تاکید این نکته که آمریکا به دلیل نقشه ای که برای عربستان کشیده است، چندان هم نمی تواند به مقاومت خود در حمایت از عربستان ادامه دهد اظهار کرد: کسری بودجه آمریکا رقم بسیار بالایی است این کشور تا قبل از موضوع خاشقجی بارها از عربستان خواسته بود تا هزینه ارتش آمریکا برای حمایت از عربستان را بپردازد و همه این تبلیغات برای مقدمه چینی به منظور رسیدن به هدفش برای غارت و چپاول عربستان بوده است.

وی افزود: مسئله خاشقجی دقیقا بعد از زمانی پیش آمد که بن سلمان تاکید کرد هیچ پولی به آمریکا نخواهد داد در نتیجه ایالات متحده در راستای اجرای نقشه اش قتل خاشقجی را برنامه ریزی کرده تا به این طریق به عربستان ضربه زده و جیبش را خالی کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود تا جایی که می تواند این گاو شیرده را دوشیده و بعد می کشد و با توجه به شواهد می توان گفت تمام تلاش های رییس جمهور آمریکا با این هدف انجام می شود. بن سلمان حالا تبدیل به یک مشکل برای جامعه جهانی شده است به ویژه در خصوص ماجرای جنگ یمن، بن سلمان واقعا گیر افتاده است نه یمنی ها دست از مقاومت برداشتند و نه عربستان از پیروزی کوتاه می آید.

موسوی با اشاره به بازگشت خالد بن سلمان برادر ولیعهد فعلی عربستان به این کشور گفت: خبرها حاکی از آن است که احتمالا خالد بن سلمان جانشین برادرش خواهد شد یعنی اول ولی و بعد ولیعهد شده و این مقدمه ای برای جانشینی وی به جای بن سلمان و یا بازگشت محمد بن نایف خواهد شد. بن نایف جایگاه بالایی در عرصه بین الملل به خصوص در آمریکا و اروپا دارد، همان ولیعهد ثابتی که محمد بن سلمان برکنارش کرد.

وی در ادامه گفت: بن نایف شخصیت عاقل و کاربلدی است؛ اما بعید به نظر می رسد که آمریکا به راحتی این جانشینی را بپذیرد مگر اینکه تعهد کند تمام ثروت عربستان را به آمریکا تحویل دهد اما آنچه که تجربه نشان داده است ترامپ در این مورد چندان صبور نیست و قطعا در تلاش است تا در کوتاه ترین مدت ممکن این موضوع را به سرانجام برساند. آمریکا در حال حاضر حدود هزار میلیارد دلار کسر بودجه دارد و برای جبران چنین کمبودی نیاز مبرم به ثروت سعودی ها دارد.

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: با شرایطی که در حال حاضر برای عربستان پیش آمده این کشور در حال غرق شدن است و با رسوایی که بر سر مسئله خاشقجی متوجه عربستان شد این کشور حاضر است برای پاک کردن این رسوایی، تن به هر کاری دهد بنابراین به نظر می رسد تمام رفتارها و اقدامات ایالات متحده در قبال عربستان برای خالی کردن خزانه این کشور است، حتی در این مسیر آمریکا تلاش کرد تا با ایران هراسی و تروریست خواندن جمهوری اسلامی به هدف خود نزدیک شود و در توجیه رفتار بن سلمان گفت می پذیریم که این اقدام سعودی ها کار اشتباهی بود اما ما به این کشور برای مقابله با ایران نیازمندیم و عربستان را راه مقابله با نفوذ ایران در منطقه می دانیم.

موسوی در پایان با اشاره به پیام ترکی دخیل مشاور ارشد محمد بن سلمان و رئیس شبکه العربیه مبنی بر اینکه در صورت اعمال فشار بیشتر و تحریم از سوی آمریکا عربستان به سمت جمهوری اسلامی ایران رفته و با حزب الله و حماس هم پیمان خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران باید از فرصت پیش آمده استفاده بهتری کند و می تواند با دادن پیام هایی به عربستان به آرامش منطقه کمک کند هر اندازه که تفاهمی سریع با عربستان انجام بگیرد دنیا دیگر شاهد کشتار و قتل عام مردم بی گناه در یمن و سوریه و دیگر نقاط جهان نخواهد بود چرا که عربستان آشکارا در این جبهه در مقابل ایران می جنگد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: