مهر گزارش می‌دهد؛

«رهاسازی گورخرها» یا دروغ است یا خلاف اصول مدیریتی

کدخبر: 2277615

سازمان محیط زیست ساعاتی بعد از انتشار خبر فرار گورخرها آن را رهاسازی موفقیت‌آمیز اعلام کرد در حالی که به گفته کارشناسان گورهای باقیمانده امکان تولیدمثل ندارند و چنین اقدامی خلاف اصول است.

دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، که زنده‌گیری و بیهوشی گورخرهای پروژه احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر را بر عهده داشته درباره ادعای رهاسازی این گورخرها به مهر گفت: گله‌ای که از محوطه قرنطینه خارج شده یک گله غیراستاندارد است و نمی‌تواند نسل گور را در کویر احیا کند.

بهرنگ اکرامی افزود: در میان این ۵ گور، ۲ کره ۵ ماهه وجود دارد که طعمه مناسبی برای گرگ و کفتار محسوب می‌شوند و شانس چندانی برای زنده ماندن ندارند. به فرض هم که زنده بمانند دست‌کم دو سال برای بالغ شدنشان زمان لازم است. به همین دلیل، موضوع رهاسازی این ۵ گور به شکل فعلی منتفی بود چرا که چنین رهاسازی‌ای خلاف اصول مدیریتی است.

این دامپزشک با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌توانسته چنین رهاسازی غیراستانداردی را عمدا انجام داده باشد گفت: پس از تلف شدن پنج گور از جمله تنها گور نر به دلیل شرایط نامناسب انتقال، تصمیم بر آن شد که یک گور نر و دو گور ماده از یزد به کویر منتقل شده و پس از آنکه به همراه ۵ گور باقی‌مانده در کویر، گله استانداردی را تشکیل دادند و دوره قرنطینه را گذراندند رهاسازی شوند. اما گورهایی که اکنون از فنس خارج شده‌اند نه امکان تولید مثل دارند و نه دوره قرنطینه را گذرانده‌اند.

به گفته منابع آگاه، ۵ گورخر باقی‌مانده از ۱۰ گوری که بنا بود نسل گور را در کویر ملی احیا کنند، چند روزی است از محوطه قرنطینه واقع در پارک ملی کویر فرار کرده‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست که تا ساعات پایانی وقت اداری امروز از انتشار این خبر خودداری کرده بود حالا، چند ساعتی پس از آنکه خبر فرار گورخرها روی خروجی خبرگزاری مهر رفته و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافته اعلام کرده که گورخر ها فرار نکرده‌اند و رهاسازی شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر پاسخ به این که چرا خبر «رهاسازی» زودتر اعلام نشده گفت: من الان تازه یک ساعتی است که از منطقه بیرون آمده‌ام و تلفنم آنتن می‌دهد. صبح هم هماهنگ کرده بودیم که دوستان صدا و سیما بیایند.

عباسعلی دامنگیر در پاسخ به این که اگر خروج گورخر ها دیروز انجام شده چرا امروز قرار شده صدا و سیما در محل حاضر شود گفت: تصمیم گرفتیم محیط پر استرس برای رهاسازی گورخرها ایجاد نشود و حتی گفتیم همکاران ما در را که باز کردند از یک کیلومتری نزدیک‌تر نشوند.

وی در پاسخ به این که چرا در کنار خبر تکذیبیه عکسی از رهاسازی منتشر نشده گفت: اتفاقا فیلم گرفتیم و فیلم و عکس را هم منتشر خواهیم کرد.

دامنگیر تاکید کرد: ما حتی می‌خواستیم مسئولان و مدیران و خبرنگاران را دعوت کنیم اما به دلیل تامین شرایط مناسب رهاسازی خودداری کردیم. در فازهای بعدی گورخر نر هم به منطقه می‌آوریم. ۱۲ گور از کرمان و ۳ گور از یزد خواهیم آورد و شاید هم ۵ گور از فارس بیاوریم. ولی این که می‌شد بدون اعلام زمان و مکان دقیق خبررسانی کرد حرف درستی است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در عکس منتشر شده در کنار خبر تکذیبیه بیش از پنج گورخر دیده می‌شود که با توجه به ماده بودن همه گورخرهایی که امکان تولیدمثل دارند و با توجه به مدت زمان اندکی که گورها در قرنطینه بوده‌اند عملا امکان زیاد شدن گورخر ها وجود نداشته و قطعا عکس متعلق به قرنطینه و زمان رهاسازی نیست! پیشتر نیز زمانی که خبر مرگ ۵ گور بر اثر استفاده از جعبه‌های حمل غیراستاندارد و حمل‌ونقل نامناسب به رسانه‌ها راه پیدا کرد، در حالی که ۵ گور باقی‌مانده، در محوطه قرنطینه کویر نگهداری می‌شدند بی‌آنکه حتی یک گور در پارک ملی کویر رهاسازی شده باشد، عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، خبر از احیای گورخر در کویر ملی ایران داد. موضوعی که بلافاصله واکنش منتقدان را به دنبال داشت که مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان به راستی معنای واژه احیا را نمی‌داند یا سعی در فریب مخاطب دارد؟

حتی پس از آنکه خبر مرگ ۵ گورخر بر اثر شرایط نامناسب انتقال، به رسانه‌ها راه یافت و موجی از انتقاد را به سوی سازمان حفاظت محیط زیست به راه انداخت، مسئولان این سازمان کوشیدند با پیش کشیدن احتمال ابتلای گورخرها به بیماری‌های مهلک، تقصیر جابه‌جایی غیراصولی را از گردن خود ساقط کنند.

در همین راستا مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ گورها گفت: با هماهنگی سازمان دامپزشکی و دامپزشکی استان سمنان، تعدادی نمونه از گورخرها گرفته شده که به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود و مسئولان سازمان دامپزشکی قول داده‌اند، در صورت نیاز نمونه‌ها را برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به خارج از کشور بفرستند؛ ممکن است فرآیند تشخیص علت مرگ گورخرها طولانی شود، بنابراین انجام درمان‌های کمکی برای پنج رأس گورخر دیگر در صورت لزوم در دستور کار قرار گرفته است. اما سرانجام سازمان دامپزشکی، نتیجه آزمایش را منفی اعلام کرد و تلاش مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان برای معرفی باکتری‌ عامل بیماری شاربن به عنوان متهم کشتن گورها بی‌نتیجه ماند.

حالا هم که خبر فرار گورها از محوطه قرنطینه فاش شده، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان در واکنشی باورنکردنی، این سوء مدیریت را «رهاسازی موفقیت‌آمیز» نامیده و گفت: فاز اول پروژه رها سازی گورخرهای ایرانی با موفقیت انجام شد. ۵ گورخر بازمانده از انتقال پرحادثه پارک ملی توران به پارک ملی کویر، با موفقیت دوران قرنطینه را به پایان رسانده و وارد فاز اول مرحله رها سازی شدند. این ادعای شگفت‌انگیز در حالی مطرح می‌شود که از ۵ گور متواری، ۳ گور ماده و ۲ دو گور کم‌سال هستند. در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر مدعی رهاسازی گورهایی است که اساسا توانایی تولید مثل ندارند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: