اشپیگل: ترامپ با خروج از پیمان موشکی بیش از همه آمریکا را تضعیف می‌کند

کدخبر: 2277675

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی تصریح کرد که لغو پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد توسط "دونالد ترامپ" بخصوص خود آمریکا را تضعیف می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع گسترش موشک های دوربرد هسته ای موسوم به "ای ان اف" با روسیه پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ می خواهد این پیمان را لغو کند و به ارتقاء تسلیحات هسته ای تهدید کرده است. البته با لغو این توافق آمریکا بخصوص خود را تضعیف می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: حدود هفت سال پیش "جان بولتون" مقاله ای را برای "وال استریت ژورنال" با این تیتر نوشت: یک پیمان موشکی از زمان جنگ سرد که به ما آسیب می رساند. منظور او پیمان منع موشک های میان برد هسته ای بود که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در سال 1987 منعقد کرده بودند. بولتون در آن زمان یک راه حل ساده را توصیه کرد و آن این بود که دولت آمریکا باید از این توافق خارج شود.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند، از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

البته این پیشنهاد بولتون در آن زمان کسی را غافلگیر نکرد چرا که وی سال ها بود که به عنوان یک مخالف سرسخت کنترل تسلیحات مطرح بود. اما از ماه آوریل این سیاستمدار افراط گرای آمریکایی به سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نائل آمده و درخواست وی برای خروج از پیمان "ای ان اف" به زودی می تواند به حقیقت بپیوندد. روز شنبه رئیس جمهور آمریکا به صورت غافلگیر کننده ای اعلام کرد که به دلیل نقض این توافق از طرف روسیه می خواهد به آن پایان دهد.

اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: جان بولتون روز دوشنبه به مسکو سفر کرد تا در این باره مذاکراتی را انجام دهد. آنجا البته خود را کم تر برای مذاکره آماده نشان داد و مرتبا انتقادات ترامپ را تکرار کرد مبنی بر اینکه مسئله بازگشت احتمالی آمریکا از توافق ای ان اف مطرح نیست بلکه مسئله نقض این توافق از طرف روسیه مطرح است.

حالا در سطح جهانی نگرانی ها درباره شکل گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید افزایش پیدا کرده است. بهر حال این توافق یک مبنای مهم برای یک مرحله 30 ساله خلع سلاح هسته ای است.

اگر چه نقطه زمانی این تصمیم ترامپ غافلگیر کننده بود اما انتقادهای دولت آمریکا به روسیه در این راستا به مدتها قبل بر می گردد. در سال 2014 آمریکا برای اولین بار به کرملین این انتقاد را وارد کرد که این پیمان موشکی را نقض کرده است. در سال های بعد هم وزارت خارجه آمریکا دوباره و دوباره به این ارزیابی رسید.

حالا شواهد زیادی وجود دارد که ایالات متحده به زودی می تواند به این مسئله واکنش نشان دهد، البته به اعتقاد "استیون پیفر" کارشناس کنترل تسلیحات موسسه بروکینگز این تصمیم آمریکا مسائل بیشتری را ایجاد می کند. وی در مصاحبه ای با هفته نامه اشپیگل اظهار داشت که حتی اگر این اقدام ترامپ قابل درک هم باشد درزمان غلطی اتفاق افتاده و بی فکرانه بوده است. واشنگتن با این تصمیم خود را تضعیف کرده است.

به اعتقاد این کارشناس غربی با خروج آمریکا ازاین توافق روس ها یک بلیط رایگان در اختیار خواهند داشت تا موشک های خود را در هر جایی که می خواهند قراردهند چرا که دیگر پیمان منع موشک های هسته ای میان بردی وجود ندارد. در مقابل آمریکا در حال حاضر از موشک های قابل قیاسی با موشک های روس ها با بردی مشابه برخوردار نیست. حتی اگر آمریکا بخواهد موشک های خود را در اروپا مستقر کند تمایل زیادی برای این مسئله در کشورهای اروپایی وجود ندارد.

از طرفی آمریکا با این اقدام خود مجددا در دنیا به عنوان کشوری مطرح خواهد شد که مسئول لغو یک توافق مهم است بدون اینکه مدارک و شواهد مشخصی برای نقض آن ارائه داده باشد.

از طرفی با لغو این توافق مسئله نقش جان بولتون در این تصمیم آمریکا بار دیگر تشدید می شود. این پرسش مطرح است که وی تا چه اندازه بر رئیس جمهور آمریکا نفوذ دارد؟

به اعتقاد "استیون پیفر"، بولتون در این راستا نقش مهمی را می تواند بازی کرده باشد.

بولتون به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا حدود 6 ماه است که سیاست امنیتی و خارجی دولت را هماهنگ کرده و یکی از مهمترین مشاوران رئیس جمهور از جمله در تصمیم گیری ها درباره صلح و جنگ است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: