آیا ترامپ بعد از انتخابات کنگره با استیضاح روبرو خواهد شد؟

کدخبر: 2281491

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند مجددا کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند می‌توانند مشکلات زیادی را برای دونالد ترامپ ایجاد کند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، روزنامه‌ ایندیپندنت، مطلبی با بررسی مشکلاتی که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برای دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور از جمله با قوت گرفتن احتمال استیضاح به وجود می آورد، نوشته است:

"در صورتی که ما شاهد وقوع به اصطلاح "موج آبی" (گرایش رای دهندگان به چپ) در انتخابات میان دوره‌ای پیش روی کنگره آمریکا باشیم، در آن صورت دونالد ترامپ با دشواری فزاینده به منظور تصویب قوانینی که او و دولتش در نیمه اول ریاست جمهوری ترامپ به دنبالش بوده‌اند روبرو خواهند شد. همچنین در صورتی که دموکرات‌ها دوباره کنترل مجلس نمایندگان را کسب کنند، ترامپ یک مشکل متفاوتی خواهد داشت: استیضاح.

در این جا به شرح چیزهایی که شما درباره این احتمال لازم است بدانید می پردازیم.

آیا دموکرات‌ها دوباره مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت؟

با وجود این که مشخص نیست که دموکرات‌ها قطعا کنترل مجلس نمایندگان را باز پس خواهند گرفت، اما کارشناسان و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها یکی از بهترین شانس‌ها را برای این مساله در سال‌های اخیر دارند. چند نشانه خوب وجود دارد که حاکی از آن است دموکرات‌ها، که برای کنترل دوباره این مجلس نیاز به کسب ۲۴ کرسی دیگر دارند، دوباره کنترل این مجلس را به دست خواهند گرفت.

اول از همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در سراسر آمریکا دموکرات‌ها با درصد ۴۷.۹ به ۴۰.۷ پیشتاز هستند. با وجود این که این رده بندی در رقابت‌های فردی تاثیری نمی‌گذارد، اما نشان می‌دهد که آمریکایی ها در سال ۲۰۱۸ بیشتر از این که از جمهوری خواهان حمایت کنند حامی دموکرات ها هستند.

تاکنون حدود ۱۲ یا بیشتر از آن کرسی مطرح شده است که در آنها دموکرات‌ها به اندازه کافی توانسته‌اند از جمهوری خواهان در رقابت بر سر این کرسی‌ها برتری پیدا کنند. علاوه بر این در حال‌ حاضر تعداد بیشتری از حوزه‌هایی به عنوان پایگاه جمهوری خواهان ایجاد شده است که به نوعی شانس ۵۰ ــ ۵۰ را بین این دو حزب پیدا کرده‌اند و یا این که حداقل از نوامبر سال جاری متمایل به جمهوری خواهان شده‌اند و تعداد این حوزه‌ها برای جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات‌ها است و این نشان می‌دهد که کرسی‌های جمهوری خواهان آسیب پذیرتر شده‌اند.

یک ارزیابی از سوی کوک پلیتیکال ریپورت نشان داده است که ۵۳ کرسی تحت کنترل جمهوری خواهان در معرض از دست رفتن هستند، در حالی که تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها که این وضعیت را دارند تنها چهار تا است. اگر دموکرات‌ها موفق شوند مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهند، در آن صورت تعداد کرسی‌های کافی برای استیضاح ترامپ را به دست خواهند آورد.

استیضاح در آمریکا چیست؟

استیضاح لزوما متضمن کناره‌گیری از پست و سمت نیست، اما یک وضعیت جدی برای رییس جمهور یا هر مقام عالی رتبه دیگری که در آن قرار بگیرد محسوب می‌شود و در واقع گام نخست به سمت کنار زدن آن مقام از سمت و پستش است.

به لحاظ فنی استیضاح معادل طرح رسمی اتهام سوء عملکرد علیه یک مقام دولتی از سوی کنگره است. این اقدام معادل حکم یا گناهکار فی النفسه نیست. برای به جریان افتادن فرایند استیضاح رییس جمهور تنها نیاز است که اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان به آن رای مثبت دهند.

استیضاح چطور اجرایی می‌شود؟

در آمریکا مجلس نمایندگان تنها نهادی است که حق به جریان انداختن استیضاح را علیه یک مقام عالی رتبه دولتی دارد.

این پروسه با یک تحقیقات مستقل کلید زده می‌شود ــ این تحقیقات ممکن است از جانب وزارت دادگستری، خود کنگره ، یا از جانب یک شورای ویژه‌ انتصابی صورت بگیرد ـــ و یافته های این تحقیقات اساس مطرح کردن اتهامات قرار می‌گیرند. سپس اسناد و مدارک تحویل کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان می‌شود و این کمیته‌ مدارک را بررسی کرده و به نگارش سند موسوم به "بندهای استیضاح" می پردازند.

بعد از انجام مناظره در این زمینه در مجلس نمایندگان، این نهاد قانونگذار در مورد بندهای استیضاح رای گیری خواهد کرد. اگر اکثریت نمایندگان به نفع استیضاح رای دهند، در آن صورت رییس جمهور استیضاح شده محسوب می‌شود.

در مرحله بعد چه اتفاقی می افتد؟

پس از آن سند بندهای استیضاح به سنا فرستاده می‌شود تا مورد ملاحظه قرار گرفته و محاکمه را به جریان بیندازد. مقام متهم شده موارد دفاع از خود را مطرح می‌کند و کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان به عنوان دادستانی عمل خواهد کرد. در طول این فرایند رییس کل دادگاه عالی آمریکا نقش قاضی را داشته و سنا نقش هیات منصفه را دارد.

در این جا اگر اکثریت "دو سومی" در سنا علیه رییس جمهور رای دهند، دیگر کار رییس جمهور تمام است و او بر کنار شده محسوب می‌شود.

آیا دموکرات‌ها این مسیر را پیگیری خواهند کرد؟

هنوز در این باره چیزی مشخص نیست و ممکن است بعید به نظر برسد به ویژه‌ اگر که آنها نتوانند به شکلی معجزه آسا اکثریت کرسی‌های سنا را به دست بیاورند.

برخی دموکرات‌ها گفته‌اند که اگر دوباره کنترل مجلس نمایندگان را به دست بیاورند، تمایل دارند ترامپ را استیضاح کنند ــ اما انجام این کار در مقطع فعلی همچنان صورت نمادین دارد.

نانسی پلوسی، رییس احتمالی مجلس نمایندگان در صورت پیروزی دموکرات‌ها خواهد بود و او بارها حزبش را از صحبت در مورد استیضاح برحذر داشته است. با این حال پلوسی ممکن است به این قضاوت برسد استیضاح ترامپ می‌تواند برای انتخابات پیش رو باعث انگیزه پیدا کردن پایگاه رای دهندگان شوند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: