کارشناس اقتصادی بی‌بی‌سی مطرح کرد:

عرضه نفت در بورس، شناسایی محموله‌های نفتی را برای آمریکا سخت‌تر می‌کند

کدخبر: 2281968

علیرضا صلواتی با اشاره به راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های نفتی گفت: با عرضه نفت در بورس، به جای اینکه ایران فقط به حدود ۲۰ - ۳۰ تا مشتری مشخص نفت بفروشد با فروش نفت به بخش خصوصی واسطه‌ها را افزایش و حجم محموله‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه کسانی که نفت را فروخته­اند مشکل کمتری خواهند داشت.

به گزارش نسیم آنلاین علیرضا صلواتی با اشاره به راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های نفتی گفت: با عرضه نفت در بورس، به جای اینکه ایران فقط به حدود 20 - 30 تا مشتری مشخص نفت بفروشد با فروش نفت به بخش خصوصی واسطه‌ها را افزایش و حجم محموله‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه کسانی که نفت را فروخته­اند مشکل کمتری خواهند داشت

روز یکشنبه 6 آبان ماه جمهوری اسلامی با عرضه نفت در بورس اولین گام برای مقابله با تحریم‌های نفتی با موفقیت برداشت. این اقدام بازتاب فوق‌العاده‌ای در سطح رسانه‌های مختلف دنیا به همراه داشت و کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه انرژی به اظهارنظر پیرامون این موضوع پرداختند.

در این راستا علیرضا صلواتی، کارشناس بورس و اقتصاد سیاسی در گفتگو با بی‌سی‌سی فارسی با اشاره به فروش نفت ایران در بورس انرژی گفت: ایران دو مشکل در عرضه­ی نفت داشت. یکی در عرضه­ بالادستی برای تولید نفت و دیگری در مورد عرضه در قسمت پایین دستی و فروش آن. این بنا به این بود که ایران همیشه نفتش را به فروشنده­ی نهایی­ای که پالایشگاه داشت می­فروخت. این روالی است که در کل اوپک رعایت می­شود برای اینکه قیمت­ها خیلی تغییر نکند.

وی در ادامه توضیح داد: برای اینکه شما اگر بتوانید به یک trader بفروشید که توان این را دارد که مثلاً نفت را جابه‌جا بکند، قیمت را 30 سنت بالا و پایین بکند، قیمت­ها واقعاً از آنها متأثر می­شوند. بعضی وقت­ها آنچنان margin خرید و فروش نفت در بورس­ها نزدیک است که 10 سنت بالا و پایین بودن می­تواند یک سود و یا یک زیان بسیار بزرگی را برای رقبا ایجاد بکند.

علیرضا صلواتی با اشاره به تغییر روش ایران برای فروش نفت گفت: حالا روشی که ایران در دست گرفته این است که برای اولین بار در تاریخ به هر کسی که بتواند نفت را بخرد می­فروشد. این اتفاقی است که می­تواند در بازار خیلی تأثیر بگذارد ولی ما می­دانیم یک اصل اساسی هست که می­گوید no risk no money. این قیمت­ها قیمت­هایی هستند که درست است سود بالایی دارند ولی ریسک بالایی هم دارند.

این کارشناس بورس و اقتصاد سیاسی با اشاره به عرضه نفت در سازوکار شفاف بورس برای مقابله با ایجاد هرگونه فساد احتمالی گفت: این امتیازی است که ایرانی­ها این بار با توجه به تجربه­ی قبلی این را لحاظ کردند. ایرانی­های به جای اینکه مثل دفعه­ی قبل بدون هیچ سازوکار غیر قابل کنترل و شفاف نفت را عرضه بکنند و هر کسی که می­توانست نفت بخرد؛ وارد شود و فساد ایجاد کند و بابک زنجایی­های بسیاری را تولید کند، این بار سازوکار بورس را در نظر گرفتند که شفافیت بیشتری دارد و قابلیت کنترل بیشتری هم دارد.

وی با اشاره به گلوگاه‌های تحریمی موجود در مسیر صادرات نفت توسط بخش خصوصی گفت: دو دسته تحریم داریم. اگر این خرید و فروش توسط سیستم بانکی آمریکا و با استفاده از دلار نباشد شامل تحریم­ها نمی­شود. همچنین این نفت وقتی به اشخاص حقیقی فروش می­رود؛ امکان شناسایی منشأ نفت سخت­تر می‌شود مخصوصاً اینکه نوع نفتی که در این بورس ارائه می­شود نفت سبک است.

صلواتی در ادامه اظهار داشت: نفت سبک ایران مشابه بیشتری در بازار دارد. نفت سنگین ایران که سولفور خیلی بالایی دارد نفتی است که فقط سه چهار کشور در دنیا هستند که از این نوع نفت عرضه می‌کنند؛ ولی نفت­های سبک و شیرینی که تصمیم گرفتند در بورس عرضه بشود، قابلیت کنترل کمتری دارند.

این کارشناس بورس و اقتصاد سیاسی با اشاره سخت‌تر شدن کار آمریکایی برای شناسایی محموله‌های نفتی ایران با عرضه نفت به بخش خصوصی گفت: ببینید مثلاً ما وقتی یک حجم عظیمی از نفت را به چین می­فروختیم، اینها مشخص بود که ما به ده تا پالایشگاه می­فروختیم. هیچ وقت به هیچ trader­ نمی­فروختیم و این روشی است که تمام کشورهای اوپک آن را رعایت می­کنند تا قیمت­ها کمترین نوسان را داشته باشد ولی الآن اتفاقی که افتاده است این است که ایران به trader­ها مستقیماً نفت می­فروشد بدون اینکه آنها لزوماً پالایشگاه داشته باشند. این باعث می­شود که شناسایی و رهگیری محموله­های نفتی که منشأ آن ایران است برای طرف­های آمریکایی سخت­تر بشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یعنی به جای اینکه ایران فقط به حدود 20 - 30 تا مشتری مشخص نفت بفروشد با فروش نفت به بخش خصوصی واسطه‌ها را افزایش و حجم محموله‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه کسانی که نفت را فروخته‌­اند مشکل کمتری خواهند داشت.

ارسال نظر: