روحانی در جمع مدیران وزارت اقتصاد:

تحریم‌های آمریکا را با افتخار می‌شکنیم/ مرگ بر آمریکا را باید عملی کنیم

کدخبر: 2281978

رئیس جمهور گفت: من به بسیاری از رهبران دنیا گفتم که ما این بار با افتخار تحریم‌ها را می‌شکنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی در همایش مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی ۱۳ آبان قدردانی کرد و اظهارداشت: مردم با حضور گسترده و شکوهمند خود در این راهپیمایی و اعلام آمادگی برای وحدت ، انسجام ، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، بر توطئه‌های جدید آمریکا خط بطلان کشیدند.

رئیس جمهور حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی را نیز که با امنیت کامل و نظم بسیار خوب برگزار شد، بسیار با معنا و پرمفهوم خواند و فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) به عنوان فخر همه موجودات و پیامبر رحمت برای همه عالمیان و همچنین ایام شهادت پرچمدار صلح امت پیامبر حضرت مجتبی(ع) و امام هشتم(ع) را تسلیت گفت.

روحانی با قدردانی از زحمات مسعود کرباسیان در دوران مسئولیت وزارت اقتصاد و همچنین آقای اکرمی در دوران مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه، به گزارش مسوولان این وزارتخانه از اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند.

روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تأکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید دقیقاً بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصاً در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم هم به بازار سرمایه کمک کرده به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پایشان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود.

روحانی ادامه داد: در زمینه سهام عدالت، کاملاً موافق هستم که مردم هم سودش را بگیرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون این سهام برای مردم است و آنها باید بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابجا کنند و البته این حرکت خواص اقتصادی برای تولید کشور هم دارد و در واگذاری به بازار سرمایه و اقتصاد کمک می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان های مردم نهاد، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم بخش‌های فرهنگی مردمی را در جامعه سازماندهی کنیم، بهتر از بخش دولتی و شبه دولتی می‌توانند در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: قبل از انقلاب چه کسانی بودند که دین مردم و قرآن را ترویج و تبیین می‌کردند؟ پایه‌های انقلاب در همین حسینیه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و هیأت‌ها استقرار پیدا کرد و اینها هیچ‌کدام دولتی نبودند؛ همه مردمی بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تلاش می‌کنیم که مردمی‌ها را دولتی کنیم و خیلی خاصیتی هم نمی‌بریم، گفت: هر چه بتوانیم امور را به مردم واگذار کنیم، حتماً به نفع ماست. مردم بهتر از ما تلاش می‌کنند این روشن است و مثال ساده عوامانه‌ این است که بخش خصوصی مغازه‌اش را کی باز می‌کند؟ ما خیلی سر وقت باشیم ۸ کارمان را شروع می‌کنیم، اما آن مغازه‌دار گاهی ۵ صبح در مغازه‌اش را باز می‌کند. این نشان کار مردم و کار دولت است. از آن طرف ساعت ۴ نشده کیف‌مان را بسته و آماده فرار هستیم نه آماده رفتن و اگر یک ثانیه بخواهید اینها را نگه دارید، برایشان یک ساعت طول می‌کشد. از آن طرف مغازه‌دار تا مشتری است او هم است، هر ساعتی که می‌خواهد باشد.

روحانی اظهار داشت: اگر در دولت تا مراجعه کننده بود ما هم بودیم آن وقت بخش دولتی مثل بخش خصوصی می‌شود؛ ما ساعتی کار می‌کنیم، آنها هدفی کار می‌کنند و می‌خواهند زندگی و جامعه را رشد دهند؛ ولی ما می‌خواهیم ساعت‌مان را به نحوی پر کنیم.

رئیس جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا به عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم.

روحانی با اشاره به موضوع بانک ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او، بانک و اصلاح امور بانک‌ها است. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه ۲ هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: در شرایط کنونی بانک‌ها گاهی به ما کمک می‌کنند، گاهی بار بر دوش ما می‌گذارند. همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی و کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند. چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الان که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه ما مشکلی برای مذاکره نداریم به شرطی که طرف مقابل برای عهد و قول خود وفا کند و ارزشی برای آن قائل باشد، گفت: امروز خوشبختانه آمریکا در ماجراهای اخیر از همیشه منزوی‌تر است.

وی افزود: در بخش سیاسی، افکار عمومی و حقوقی موفقیت های بسیار خوبی بدست آوردیم؛ این کار ساده‌ای نیست که آمریکا حرفی بزند و اتحادیه اروپا روبروی او بایستد.

روحانی گفت: برخی فکر می‌کنند پیروزی در برجام یک موفقیت بود اما آمریکایی‌ها آن را از بین بردند؛ این درست نیست. ما همان موفقیت را امروز هم از نظر سیاسی داریم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز همه کشورهای دنیا به استثنای چند کشور در برابر آمریکا ایستاده اند و در کنار ایران هستند، اظهار کرد: در سازمان ملل دیدیم که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولین ایرانی و کاخ سفید چگونه بود.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل داه بودند تا آخرین میخ را بر تابوت برجام بزنند اما به نشست حامیان برجام تبدیل شد. رسانه‌ها و صداوسیما باید این موفقیت را با صدای رسا بیان کنند و مردم بدانند نمایندگان آنها چقدر فعالیت کردند و موفق بودند.

روحانی گفت: امروز آمریکا ناچار می شود هشت کشور را از خرید نفت استثنا کند، در حالی که قبلا گفته بود می‌خواهم فروش نفت ایران را به صفر برسانم؛ این یک پیروزی برای ماست.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها گفتند نمی‌گذاریم اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند اما صادرات ما در همین هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شد؛ این هم یک موفقیت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نفت خود را بفروشد و خواهد فروخت. اگر آمریکا این هشت کشور را از تحریم نفتی ایران مستثنی نمی کرد ما باز هم نفت خود را می‌فروشیم.

روحانی با بیان اینکه من به رهبران کشورهای جهان گفتم که ما این بار با افتخار تحریم‌ها را خواهیم شکست، تصریح کرد: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ تمام کشورهای دنیا موظفند روبروی آمریکا بایستند.

رئیس جمهور گفت: امروز ملت‌های منطقه موفق شدند که آمریکا را از اهداف اعلام شده خود به عقب برانند.

روحانی با بیان اینکه امروز در جایگاهی هستیم که سازمان‌های بین‌المللی و افکار عمومی با ماست و آمریکایی‌ها از هر زمان دیگر سر به زیرتر هستند، اظهار کرد: این ماجرای قتل فجیع در استانبول، آبروی آمریکا را در طول تاریخ برد.

وی افزود: آمریکایی که اکثر کشورهای دنیا از او حمایت می‌کردند، امروز سر به زیر و شرمنده شده است و آخر هم از این منجلاب نجات پیدا نمی‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم از ملت‌های منطقه حمایت می‌کنیم اما آمریکا افتخار می‌کند از رژیمی کودک کش و رژیمی که علیه مردم یمن جنگ به راه انداخته است حمایت می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا می‌خواهد ایران را تضعیف و ملت ایران را ناامید کند اما به هیچکدام از آنها نخواهد رسید، گفت: ایران با قدرتمندی راه خود را ادامه می‌دهد. البته این یک شرط دارد و آن هم وحدت کلمه و اتحاد است.

وی با بیان اینکه ما باید مسائل جناحی را کنار بگذاریم، گفت: امروز یک انتخابات انجام می شود اما تا دو سال و نیم بعد، دنبال آن انتخابات هستیم. الحمدالله انتخابات هم زیاد در ایران داریم. وقتی انتخابات تمام شد باید رفاقت‌ها شروع شود نه رقابت. دولت که انتخاب شد، بعد از آن متعلق به همه ملت و جناح های ایران است. اذیت کردن یکدیگر فایده ای ندارد، باید به جای آن دشمن را اذیت کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: سال گذشته در ایامی اینجا آمدیم که ملت ایران با حضور در راهپیمایی‌ها اتفاقات دی ماه را خنثی کرد اما ظاهرا فیلم این راهپیمایی بدست آمریکایی‌ها نرسید. آمریکایی‌ها بر مبنای فیلم اول، در اواخر دی ماه راجع به برجام تصمیم گرفتند. فیلم های راهپیمایی‌های بعدی که ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ دی ماه همه چیز را شست به دست آنها نرسید. این نشان می‌دهد که وحدت ما بر اراده کاخ سفید تاثیر می گذارد.

روحانی با بیان اینکه مرگ بر آمریکا را باید عملی کنیم و عملی کردن آن این است که کاخ سفید از ما و اتحاد ما بترسد، گفت: مگر امکان پذیر است ملت بزرگی مانند ایران که در انتخابات گفتند به عقب باز نمی‌گردیم به ۴۰ سال پیش بازگردند؟ انقلاب اسلامی متعلق به ملت ایران است و آنها صاحبان نظام هستند.

وی افزود: دعواهای حزبی و جناحی ما پای صندوق رای باید تمام شود؛ فصل الخطاب ما صندوق رای است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بی تردید امروز با وحدت و تلاش مضاعف از تحریم عبور می‌کنیم و سرمایه خارجی را به کشور برمی‌گردانیم، گفت: این جزو وظایف این وزارت اقتصاد است؛ ما مسیر رشد اقتصادی را دوباره آغاز می کنیم. روندی که در این چندماه وارد آن شدیم با اراده و تلاش به پایان می‌رسد.

روحانی گفت: در سال ۹۲ که کار را شروع کردیم تورم سالانه ما ۳۲.۸ بود. در سال ۹۳ این میزان به ۱۴.۶ کاهش یافت و در ۹۴ به ۱۱.۱ و در ۹۵ و ۹۶ تک رقمی شد. من از اول دولت یازدهم گفتم تورم تک رقمی خواهد شد. الان دوباره وارد تورم ۲ رقمی شدیم که باید برای مهار آن تلاش کنیم.

وی افزود: رشد اقتصادی ما امسال با مشکلاتی مواجه است که باید برای آن هم تلاش کنیم. البته شرایط امروز ما آسان نیست چراکه ابرقدرتی مانند آمریکا و چند رژیم در کنار او، علیه ما قرار گرفته اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در دادگاه لاهه دو مرتبه و در ایتالیا یک بار روبروی آمریکا بودیم که در هر سه مورد به پیروزی رسیدیم، اظهار کرد: رئیس دادگاه لاهه چند روز پیش در سازمان ملل آمریکا را محکوم و تحریم ها را خلاف مقررات بین المللی برشمرد.

روحانی تصریح کرد: دیپلمات های ما جناحی نیستند بلکه متعلق به کشور و ملت ایران هستند.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تحریم‌ها را دور می‌زند، گفت: ما تحریم غیرقانونی شما را با افتخار دور میزنیم چراکه برخلاف مقررات بین المللی است.

رئیس جمهور، ادامه داد: معتقد نیستم شرایط تولید ما بدتر شده، ممکن است سخت‌تر شده باشد؛ اما از طرفی امروز بازار و متقاضی برای تولیدات و کالاها وجود دارد. در گذشته گاهی اقتصاددانان به ما می گفتند اگر قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان بشود ایران گلستان می‌شود و استدلالشان هم رونق صادرات بود. امروز که حداقل قیمت ۴۲۰۰ تومان است.

روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بسیار پیچیده ای است و فراز و نشیب‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: به وزارت اقتصاد توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید پیشرفت کنید صاحبان تجربه را هم بیاورید. همه علم اقتصاد در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها نیست، بلکه در بازار و اقتصاد جهانی نیز هست که باید از آنها نیز استفاده شود و موفقیت آقای دژپسند هم به این موضوع بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید در برابر دانش دیگران تواضع و گوش شنوا داشت، افزود: تاکنون نشده که با بخش خصوصی بنشینم و نکته ارزنده‌ای را نیاموزیم. اگر از همه نظریات استفاده کنیم می‌توانیم از این مسیر سخت عبور کنیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: فروش بنگاه های دولتی وظیفه وزارت اقتصاد است و باید سهام شرکت‌ها به‌زودی وارد بازار شود. دولت، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی به صلاح ملت است که سهام خود را واگذار کنند. بازار سرمایه را باید ترویج کنیم چراکه به بخش‌های مختلف می‌تواند کمک کند.

روحانی با تاکید بر لزوم ساماندهی مالیات و توسعه دولت الکترونیک در کشور، گفت: برخورد چهره به چهره در سرمایه‌گذاری و تسهیلات گرفتن خوب نیست. بگذاریم مردم اگر می‌خواهند یک مجوز را بگیرند، لازم نباشد چهره مبارک یک مدیر را هم ببینند. مردم را باید با صفحه‌های الکترونیکی آشنا کنیم، با مدیر نمی‌خواهد رفیق کنیم.

وی تصریح کرد: خیلی غصه نخورید که فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته است؛ سرمایه‌گذاران دیگری هم هستند که باید آن‌ها را جذب کنیم. اگر هر طرحی برای تصویب در هر ساعتی از شب و روز آماده باشد، من هم آماده‌ام. این ایام روزهایی نیست که بگوییم جمعه و شب و بی وقت است، امروز شرایط جنگی است و در شرایط جنگ دیگر روز تعطیل و غیرتعطیل معنا ندارد.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه اگر برای رضای خداوند و راحتی خلق او تلاش کنیم حتما ما را پیروز می‌گرداند، گفت: امیدوارم در دوره جدید، وزارت امور اقتصادی و دارایی بتواند مسئولیت خود را به خوبی پیش ببرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: