جهانگیری:

با مردم صادقانه صحبت شود/ انزوا و تنهایی آمریکا نشانه پیروزی ایران است

کدخبر: 2282396

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که عبور از شرایط پیش رو جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست، گفت: باید با مردم صادقانه صحبت و شرایط کشور را تبیین کرده البته این به آن معنا نیست که مردم را نگران کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که عبور از شرایط پیش رو جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست، گفت: باید با مردم صادقانه صحبت و شرایط کشور را تبیین کرده، البته این به آن معنا نیست که مردم را نگران کنیم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه‌شنبه)، در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: آخرین پرده نمایش ترامپ و همکارانش در آمریکا دیشب به صحنه آمد. در این شرایط مهم است که کشور را چگونه اداره کنیم. مسائل و تصمیم‌گیری‌ها در اداره کشور باید با دقت دنبال شود.

وی در ادامه افزود: آنچه حیاتی است این است که با مردم صادقانه صحبت شود چون مردم صاحبان اصلی کشور و انقلاب بوده و عبور از شرایط سخت پیش رو جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست. ما به مشارکت و همکاری مردم نیاز داریم بنابراین شرایط کشور برای مردم دقیق تبیین شود. البته این بدان معنا نیست که مسائل نگران کننده را پمپاژ کنیم. آنجا که لازم نیست نباید مردم را نگران کنیم. باید نگرانی‌ها را در میان خود نگه داریم ولی هیچ موضوع دیگری هم نباید از مردم پنهان بماند.

جهانگیری با بیان این که ما از اول انقلاب روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، بیان کرد: مردم باید ببیند مسئولان صادقانه برای عبور از مشکلات تلاش می‌کنند اگر مردم این را ببینند حتما به میدان می‌آیند و از هیچ کمک و فداکاری دریغ نمی‌کنند. ما به چشم خود فداکاری مردم در دوران جنگ تحمیلی را دیده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان این که آمریکا با تمام توان و ظرفیت خود وارد میدان تحریم ایران شده است، بیان کرد: با این وجود آمریکا منزوی و تنهاست و جز رژیم صهیونیستی و یکی دو دولت منطقه تقریبا هیچ دولتی رسما از تحریم‌ها حمایت نکرده است. این اولین نمایش سیاسی پیروزی ایران علیه آمریکا است. زیرا در گذشته وقتی آمریکا تحریمی اعمال می‌کرد اروپا و شورای امنیت هم آن تحریم‌ها را اعلام می‌کردند اما این بار متحدین آمریکا علیه یکجانبه گرایی این کشور مقاومت کرده و می‌خواهند استقلال سیاسی و اقتصادی خود را به نمایش بگذارند. امیدوار هستیم با تجاربی که به دست می‌آوریم برای مقابله با اقدامات صلح طلبانه و تحریم‌های غیر اخلاقی و غیر قانونی آمریکا اقدام کنیم. ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد اما آمریکا تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه کشور ما وضع کرد. تحریم‌هایی که علیه مردم ایران است و اقشار ضعیف بیش از همه در تحریم‌ها آسیب می‌بینند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: برای این که پیروزی سیاسی خود را استمرار دهیم باید در عرصه‌ی اقتصادی نیز به موفقیت برسیم. موفقیت اقتصادی یک مسئولیت ملی بزرگ است که بر دوش همه مردم است. دولت به تنهایی نمی‌تواند بار مسئولیت را به دوش بگیرد. بلکه باید وحدت و انسجام ملی در کشور شکل بگیرد همه ما مسئول هستیم. همه نخبگان، جریان‌های سیاسی، ارگانهای مختلف حاکمیت و همه ایرانیان وطن دوست در سراسر کشور وظیفه دارند به میدان بیایند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آمریکا دنبال حاکم کردن فضای نااطمینانی در اقتصاد ایران بود. از همان اول دولت جدید آمریکا مطرح می‌کرد که برجام را ادامه نمی‌دهد. در دی ماه سال گذشته نیز مطرح کرد که آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها را امضا می‌کند. یک مجموعه رسانه‌ای هم با پول برخی از کشورهای منطقه ایجاد کرد تا آثار تحریم‌ها را بیش از آنچه است جلوه داده و فضای روانی ایجاد کند. برخی رسانه‌ها مطرح کردند حتی مرگ خاشقجی نیز در ارتباط با افشای پول‌هایی بود که سعودی‌ها به رسانه‌های خارجی داده بودند تا آنها علیه ایران اقدام کنند. آمریکا تاکید کرده بود که فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند که ما گفتیم آنها موفق نمی‌شوند تا امروز هم ما به میزان نیاز خود نفت فروخته‌ایم و از این پس هم آنها نمی‌توانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و ۸ کشور را از تحریم‌های نفتی ایران مستثنی کرده است البته آنها به تبلیغات نیاز دارند و نیاز داشتند بگویند ما اجازه داده‌ایم این کشورها استثنا شود.

وی همچنین با بیان اینکه شب گذشته با مدیرانی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند تلفنی صحبت کرده‌اند، گفت: همه انها گفتند تحریم‌ها یا همان تحریم‌های گذشته است یا کمتر از گذشته است. فقط یک مورد بود که گفتند فکر نمی‌کردیم این اقدام انجام بگیرد که برای مقابله با این تحریم‌ هم باید برنامه ریزی کنیم. ما باید به گونه‌ای اقدام کنیم که تحریم‌ها کمترین تاثیر را بر اقتصاد ایران بگذارد. من نمی‌توانم دروغ بگویم که تحریم ها اثری ندارد تحریم‌ها اثر دارد ولی باید اثر آن را به حداقل برسانیم.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد:‌ صنعت کشور یکی از بخش‌هایی است که با عملکرد خود می‌تواند به آمریکا بگوید که شما شکست خورده‌اید. این موفقیت از عهده صنعتگران کشور بر می‌آید. من خواهش می‌کنم یک دوره چند ماهه یا تا آخر سال ۹۸ سختی‌ها را تحمل کنیم و پای اداره بنگاه‌های کشور بایستیم. زیرا تولید و حفظ اشتغال مساله‌ی اصلی ماست. تولید برای ما مهم است و بنگاهها باید سر پا باشند. آمریکا می‌خواهد صادرات ما را از بین ببرد پس ما باید برای صادرات بر روی نظارت بر توزیع کالا و برای تولید وقت بگذاریم. اصناف باید کمک کنند که قیمت کالاها بی خود افزایش نیابد اتاق بازرگانی اتاق اصناف و نهادهای مدنی خود را در کنار دولت بداند. دولت به نظرات مشورتی شما نیازمند است.

به گفته‌ وی مدیران دولتی هم باید پای اداره کشور بایستند و ۲۴ ساعته برای پیشرفت کشور تلاش کنند.

جهانگیری در پایان با تاکید بر این که دولت نمی‌خواهد به مردم فشار جدیدی تحمیل شود، خاطرنشان کرد: در این شرایط دولت مجبور است برخی از سیاست‌ها را تغییر دهد سیاست‌های کنترلی دولت در خصوص ارز، صادرات و واردات به خاطر شرایط موجود کشور است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: