ذبیحی در گفت‌وگو با فارس:

صبوری ایران بی نهایت نیست/اروپا به تعهداتش عمل نکند خواسته‌های هسته‌ای خود را پی می‌گیریم

کدخبر: 2282568

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپا نتوانسته اقدام درخور و بایستی تاکنون انجام دهد، گفت: اروپا حتی اگر به تعهدات برجامی خود عمل هم کند منافع اقتصادی ایران حداقلی خواهد بود.

رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به عدم انجام تعهدات برجامی از سوی آمریکا و غرب، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه امسال آقای ترامپ با یک اقدام عهدشکنانه از برجام خارج د یک معاهده دو جانبه بین ایران و آمریکا نبود بلکه یک معاهده چند جانبه بین ایران و کشورهای عضو 1+5 بود.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک اقدام نادرست و اشتباه بود، افزود: این عهدشکنی از فردی همچون ترامپ دور از انتظار نبود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بهترین واکنش را از بین کشورها آقای اردوغان داشت که به صورت شفاف و صریح اذعان داشتند که از تحریم های آمریکا تبعیت نخواهند کرد و در سطوح بعدی دیگر کشورهای باقیمانده با اظهارات شبیه به هم عمل آمریکا به نوعی محکوم کردند.

ذبیحی با تاکید بر اینکه اقدامی از سوی دولت ترامپ مواجه هستیم که باید برخورد قاطع و محکمی داشته باشیم، تصریح کرد: باید در عین حال برخورد یک برخورد سیاست ورزانه، عاقلانه و حکیمانه باشد. باید اقدامات به صورتی شکل بگیرد علی رغم اینکه ما منافع ملی خود را تامین کنیم دست به کاری نزنیم که آقای ترامپ خوشحال شود.

*اروپا نتوانسته اقدام درخور و بایستی تاکنون انجام دهد

وی در خصوص اینکه چرا اروپا نتوانسته اقدام درخور و بایستی تاکنون انجام دهد، خاطرنشان کرد: مسئله این است که اروپا برای سالیان سال دنباله‌روی آمریکا بوده و آمریکا امروز نیز لوکوموتیوران کل بلوک غرب است که اروپا نزدیک به سه دهه در تلاش است تا از زیر حمایت آمریکا بیرون بیاید و به صورت متحدتری عمل کند.

ما در سیستم اقتصادی غرب با تجارت آزاد مواجه هستیم که شرکت‌ها نقش عمده و دولت‌ها نقش کمتری دارند؛ در این صورت برای دولت‌های اروپایی دشوار است که خواسته‌های خود را به شرکت‌های اقتصادی تحمیل کنند بنابراین اگر اروپا به تعهدات برجامی خود نیز عمل کند منافع اقتصادی به صورت حداقلی تامین می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: به نظر می‌رسد اروپا اراده سیاسی کافی برای این مسئله دارد اما این روند یک روند مالی زمان‌بری است. سیستمی مثل سوئیفت که 40 الی 50 سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد و شما می خواهید سازوکار جدیدی را در برابر کشوری که خود را ابرقدرت می‌داند، ایجاد کنید که این نیازمند ساختار جدیدی است.

* باید رصد کنیم که آیا اروپایی‌ها به صورت عملیاتی کار را جلو می‌برند یا خیر

وی با تاکید بر اینکه طرف اروپایی باید آگاه باشد که صبوری ایران بی نهایت نیست، خاطرنشان کرد: ما باید رصد کنیم که آیا اروپایی‌ها به صورت عملیاتی کار را جلو می‌برند یا خیر؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سایر کشورهای باقیمانده در برجام باید اقدامات عملی برای تحریم‌ها و ضرری که از ناحیه عهدشکنی آمریکا به کشور وارد شده را جبران کنند، گفت: اروپا تاکنون اقدام عملیاتی مناسب و درخوری را انجام نداده است.

* اروپا حتی اگر به تعهدات برجامی خود عمل هم کند منافع اقتصادی ایران حداقلی خواهد بود

ذبیحی معتقد است که باید تمام تلاشمان این باشد تا اجماعی که آقای ترامپ می‌خواهد به ضرر ایران به وجود بیاورد، شکسته شود و ما در این زمینه از لحاظ حقوقی و سیاسی خوب پیش رفتیم و امیدواریم بتوانیم با اقدامی که دیگر کشورهای باقیمانده در برجام صورت می‌دهند در مقابل این تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کنیم.

وی می‌گوید: ما در سیستم اقتصادی غرب با تجارت آزاد مواجه هستیم که شرکت‌ها نقش عمده و دولت‌ها نقش کمتری دارند؛ در این صورت برای دولت‌های اروپایی دشوار است که خواسته‌های خود را به شرکت‌های اقتصادی تحمیل کنند بنابراین اگر اروپا به تعهدات برجامی خود نیز عمل کند منافع اقتصادی به صورت حداقلی تامین می شود.

*اتحادیه اروپا در آزمونی بزرگ قرار دارد

ایستادگی اروپا از طریق مسدودسازی تحریم‌ها جز یک تجربه کوتاه در دهه 90 میلادی به صورت عملیاتی اتفاق نیفتاده است بنابراین عملیاتی شدن آن مستلزم ایجاد سازوکارهای و ساختارهای جدید است و برهه فعلی آزمون بزرگ برای اتحادیه اروپا است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ایستادگی اروپا از طریق مسدودسازی تحریم‌ها جز یک تجربه کوتاه در دهه 90 میلادی به صورت عملیاتی اتفاق نیفتاده است بنابراین عملیاتی شدن آن مستلزم ایجاد سازوکارهای و ساختارهای جدید است و برهه فعلی آزمون بزرگ برای اتحادیه اروپا است.

ذبیحی با بیان اینکه قطعا منافع اقتصادی برای اروپا مسئله نیست بلکه برجام منافع هویتی نیز برای اروپا دارد، گفت: اروپا می‌خواهد ثابت کند که همانطور که توانسته از طرف دنیای غرب این مذاکرات را هدایت کند، می تواند در یک پرونده مهم مانند برجام نقش خود را به صورت مستقل از آمریکا نشان دهد یا خیر.

*به راحتی می‌توانیم خواسته‌های هسته‌ای خود را دنبال کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این اظهارات آقای آصفی مبنی بر اینکه دست جمهوری اسلامی ایران برای عمل کردن و نکردن به تعهدات باز است، و می توان برای تفهیم این حقیقت در عرصه عمل و فعالیت‌های فناوری هسته‌ای به اروپایی‌ها بفهمانیم که جمهوری اسلامی ایران یک کشور دست و پا بسته نیست، گفت: قطعا همینطور است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران توانایی هسته‌ای درخوری دارد که اروپایی ها نیز به وضوح نسبت به آن اگاهی دارند و می‌دانند ایران اگر بخواهد مسیر خود را تغییر دهد به راحتی می‌تواند خواسته‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را دنبال کند و به همین دلیل است که ما تکاپوی جدی از سوی اروپایی‌ها می‌بینیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: