فارس از آخرین وضعیت ثبت جهانی «دماوند» گزارش می‌دهد

از معاون میراث فرهنگی اصرار از دبیرکل یونسکو انکار!

کدخبر: 2282688

ثبت دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو از جمله مباحثی است که سال‌ها در مورد آن صحبت شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی بارها از تلاش ایران برای ثبت جهانی دماوند خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: کوه دماوند با مساحتی بالغ بر 2 هزار و 950 هکتار در 13 تیرماه سال 87 به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و پس از آن بحث ثبت جهانی این اثر طبیعی مطرح شد اما به‌ دلیل بهره‌برداری از پوکه معدنی، برای ثبت جهانی با مشکل مواجه شد.

توقف فعالیت معادن واقع در ارتفاع بالای 2200متر قله دماوند با دستور رئیس دستگاه قضا

پس از این اتفاق، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در تاریخ 11 مردادماه سال 93 طی دستوری به رئیس کل دادگستری استان مازندران خواستار جلوگیری از فعالیت این معادن شد و به نوعی رای مثبت خود درخصوص ثبت جهانی دماوند را اعلام کرد.

سال 2016 کویر لوت و کوه دماوند نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو قرار گرفتند که کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در 27 تیرماه 95 از سوی کمیته جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید اما پرونده کوه دماوند به‌دلیل برخی مشکلات و همچنین سهمیه محدود برای ثبت، به جایی نرسید.

از معاون میراث فرهنگی اصرار از دبیر کل یونسکو انکار!

در حالی که د بیر کل کمیسیون یونسکو عنوان کرده که دماوند از فهرست ثبت‌های جهانی خارج شده اما 30 تیرماه سال جاری محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در مراسم سمپوزیوم دماوند «2018» با اعلام «تلاش ایران برای ثبت جهانی دماوند»گفت: در حال حاضر در حال تهیه پرونده‌ای با موضوع دماوند هستیم تا این کوه و منظر آن ثبت جهانی شود.

طالبیان تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات این پرونده به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم یکی از بهترین پرونده‌های طبیعی ایران باشد که ثبت جهانی خواهد شد.

سهمیه ایران برای ثبت جهانی محدود است

فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی دماوند ا ظهار داشت: ثبت جهانی دماوند در دستور کار است اما مراحل تهیه پرونده به لحاظ مدیریتی و حفاظتی زمان بر است.

وی ادامه داد: ما به طور موازی چند پرونده را جلو می‌بریم و پس از ارسال نهایی، آن را اعلام می‌کنیم.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در پاسخ به این سوال که آیا بی توجهی به دستور رئیس قوه قضائیه و ادامه فعالیت معادن مانع از ثبت جهانی دماوند شده است؟ گفت: پاسخ این سوال نزد مسئولان صنعت و معدن، میراث فرهنگی استان مازندران، سازمان محیط زیست و سازمان زمین شناسی است چرا که من اطلاعی از ادامه فعالیت معادن ندارم اما یکی از دلایل عدم ثبت جهانی دماوند تا این لحظه، سهمیه محدود ایران است.

نظری تصریح کرد: ما هر سال یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم و در سال 95 تصمیم گرفتیم کویر لوت را برای ثبت جهانی معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت دماوند چه از لحاظ اسطوره‌ای و چه از لحاظ تاریخی، مصمم هستیم تا این اثر را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسانیم.

ثبت دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو از جمله مباحثی است که سال‌ها در مورد آن صحبت شده اما به دلیل فعالیت معادن پوکه و ضوابط سختی که برای ثبت جهانی دماوند در نظر گرفته شده، می طلبد که سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست برای ثبت این اثر طبیعی تلاش‌های بیشتری را داشته باشند و گام‌های موثرتری را بردارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: