بختیاری در همایش تجلیل از واقفان: ۳۰۰۰ هزار رقبه با نیات مختلف در آستان قدس رضوی وجود دارد

کدخبر: 2283530

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: سه هزار رقبه از صدها موقوقه با نیات مختلف در حرم مطهر رضوی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگارن پویا، سیدمرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در همایش وقف و تجلیل از واقفان نیک اندیش با اشاره به ظرفیت های آستان قدس رضوی در اجرای نیات واقفان نیک اندیش عنوان کرد: در موضوع وقف باید در اجرای نیت واقفان درست عمل شود تا اعتماد مردم نسبت به بحث وقف جلب شود. وظیفه خطیری که امروز آستان قدس رضوی برعهده دارد، حفظ و امانتداری از موقوفات و اجرای صحیح نیات واقفان است.

وی، وقف را احسان ماندگاری دانست که رهبر انقلاب از آن به درستی یاد کرده است و با اشاره به موقوفه حاج حسین ملک که از موقوفات ماندگاری است، گفت: موقوفه ملک احسان ماندگاری است که تا روز قیامت این احسان ماندگار باقی خواهد ماند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه واقف با خداوند متعال و امامان معصوم(ع) معامله می کند، اظهار کرد: قارون ها آمدند و رفتند و جز نام زشت از آنها چیزی باقی نماند اما امروزه موقوفاتی در کشور وجود دارد که به بیش از 500 سال گذشته برمی گردد و هنوز نام واقفان آنها ماندگار است.

بختیاری ادامه داد: در دنیا بیشترین و قویترین دانشگاه ها از پول خیریه ها ساخته می شوند. بسیاری از مراکز علمی هستند که از محل درآمد موقوفات تأسیس شده اند و این کاری است که واقفان خودشان را با آن جاودانه می کنند.

وی در ادامه به موقوفات آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: بیش از 3 هزار رقبه از هزاران موقوفه در حرم مطهر رضوی وجود دارد که آستان وظیفه دارد هر کدام را به نسبت نیاتشان، اجرا کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این باره افزود: بیش از 100 واقف داریم که نیت آنها روشنایی و سوخت حرم مطهر است و شاید عمر وقف برخی از آنها به 500 سال گذشته برمی گردد. 87 واقف با نیت دارالشفاء و تاسیس بیمارستانهای وابسته به حرم مطهر، 65 مورد وقف با نیت سوگواری و عزارداری اهل بیت، 29 موقوفه با نیت احداث میهمان سرا و اطعام و همچنین تعداد زیادی موقوفه با نیت تأمین هزینه های ضروری زائران از جمله موقوفات حرم مطهر رضوی به حساب می آید.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: