شکست تل آویو در ربایش فرمانده قسام

مقاومت به سادگی تن به آتش‌بس نمی‌دهد؛ تبادل اسرا چالش بزرگ نتانیاهو

کدخبر: 2284043

ارتش رژیم صهیونیستی سعی داشت با تکرار طرحی که حماس علیه آنان در جنگ پیشین انجام داد(ربایش نیروی نظامی) ضمن کاهش فشار افکار عمومی بر دولت نتانیاهو، برگ برنده ای برای آتش بس با حماس و تبادل اسرا داشته باشد. اما هوشیاری مقاومت چالش اسرا را برای صهیونیست ها دو چندان کرد.

نسیم آنلاین *: بامداد دوشنبه 21 شرق خان یونس شاهد یک ماجراجویی کم سابقه و عجیب از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بود. در حالی که تیمی از ارتش اسرائیل به دنبال نفوذ به داخل نوارغزه بودند؛ با مقاومت و هوشیاری گروه های مقاومت همراه می شوند و پس از برجا گذاشتن تلفاتی با کمک نیروی هوایی با برجاگذاشتن تجهیزات از منطقه گریختند. صهیونیست ها برای از بین بردن تجهیزات جامانده، منطقه را به شدت بمباران کردند که در پی آن تعدادی از نیروهای مقاومت به شهادت رسیده و زخمی شدند. مقاومت حماس در پاسخ به این بمباران بیش از 200 موشک و راکت از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد. این شکست به سرعت به مسئله ای حیاتی برای تل آویو تبدیل شد به گونه ای که نتانیاهو با نیمه تمام رها کردن سفر خود به پاریس به سرزمین های اشغالی برگشت و جلسه اضطراری کابینه امنیتی خود را برگزار کرد.

هدف صهیونیست ها از عملیات بزرگ چه بود؟

کشته شدن این فرمانده اسرائیلی بازتاب گسترده‌ای در محافل صهیونیستی داشته است و مقامات رژیم صهیونیستی از جمله وزیر جنگ و وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم اذعان کرده‌اند که افسر کشته شده دارای پست بسیار مهم و حساسی بوده است و کشته شدن او ضربه بزرگی به ارتش بوده است.

سخنان مسئولین صهیونیستی و درجه ارتشی کشته شده در عملیاتِ ناکام صهیونیست ها در کنار نوع عملیات یعنی نفوذ به نوارغزه نشان دهنده آن است که صهیونیست ها هدف بزرگی را دنبال می کردند.

رون بن یشای" تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت فاش کرد که افسر ارشد به هلاکت رسیده در عملیات ناموفق شب گذشته ارتش فرمانده این عملیات بوده است. هم چنین لیبرمن در سخنانی عجیب در خصوص عملیات خان یونس گفت: « هویت و اقدامات سرهنگ کشته شده در غزه، برای سال ها افشا نخواهد شد.» سخنان لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اهمیت عملیات تل آویو و اهمیت پیروزی مقاومت در ناکام گذاشتن طرح صهیونیست ها را کاملا عیان می کند.

اما اعتراف شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می دهد که عملیات صهونیست ها یک ربایش بزرگ برای تغییر وضعیت تبادل اسرا بوده است. شبکه ده رژیم در خبری مدعی شد که نظامیان اسرائیلی قصد داشتند، «نور برکه»، یک فرمانده گردان‌های عزالدین قسام را بربایند. قرار داشتن نام برکه در فهرست شهدای حماس در شرق خان‌یونس ادعای این شبکه را به واقعیت نزدیک تر می کند.

حمله به موشکی به اتوبوس صهیونیست ها؛ شوکی در کمتر از 24 ساعت

اما در حالی که کمتر از 24 ساعت از شکست صهیونیست ها در خان یونس در مرز نوار غزه نمی گذشت، مقاومت یک اتوبوس حامل نظامیان اسرائیلی را در شرق جبالیا با موشک مورد هدف قرار داد. اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه پیرامون هدف قرار دادن اتوبوس حامل نظامیان اسرائیلی بیانیه‌ای نظامی صادر کرد. در متن بیانیه آمده است: «به حمد و یاری خداوند مبارزان مقاومت راس ساعت 4:32 دقیقه عصر امروز دوشنبه مصادف با 2018/11/12 یک دستگاه اتوبوس اسرائیلی را که در حال جابجایی گروهی از نظامیان رژیم صهیونیستی در منطقه مفلاسیم در شرق جبالیا بود، با موشک هدایت شونده کورنت هدف قرار داد که موشک مستقیما به اتوبوس اصابت کرده و موجب آتش گرفتن آن شد و به یاری خداوند تمامی نظامیان داخل آن کشته یا زخمی شدنداین عملیات قهرمانانه پاسخی به جنایت بزدلانه شب گذشته دشمن صهیونیستی در شرق خان یونس بود که 7 مبارز قهرمان مقاومت طی آن به شهادت رسیدند.»

این اقدام مقاومت نشان دهنده آن است که نوارغزه از برنامه تل آویو و اهمیت اقدام خود در ناکام گذشتن طرحشان با خبر بوده و سعی دارد هزینه تکرار چنین اقداماتی به منظور نفوذ به نوارغزه و اسیر گیری از مقاومت را به حداکثر برساند تا تل آویو به تکرار این طرح دست نزند. واقعیت آن است که طی سال های گذشته سربازان صهیونیستی در اسارت حماس به یک ابزار راهبری برای مقاومت تبدیل شده اند که نتانیاهو را بسیار به دردسر انداخته است.

ارتش رژیم صهیونیستی سعی داشت با تکرار طرحی که حماس علیه آنان در جنگ پیشین انجام داد(ربایش نیروی نظامی) ضمن کاهش فشار افکار عمومی بر دولت نتانیاهو، برگ برنده ای برای آتش بس با حماس و تبادل اسرا داشته باشد. اما هوشیاری مقاومت چالش اسرا را برای صهیونیست ها دو چندان کرد.

*-محمدمحسن فایضی - کارشناس مسایل غرب آسیا

ارسال نظر: