بر خلاف ادعای آمریکا

انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران: داروهای رادیواکتیو تحریم هستند

کدخبر: 2284396

بر خلاف ادعای آمریکا که گفته است، اقلام و خدمات دارویی و کشاورزی مشمول تحریم‌ها نشده است، اما شرکت‌ها و موسسات دارویی مختلف و نیز کشاورزی در این لیست هستند که از آن جمله شرکت پارس ایزوتوپ، تامین کننده داروهای رادیواکتیو است که ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور به این داروها وابسته هستند.

به گزارش ایسنا، در همین رابطه انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور در بیانیه‌ای ضمن انتقاد به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و قرار گرفتن نام شرکت "پارس ایزوتوپ" از این اقدام غیرانسانی آمریکا از مجامع بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر خواست نسبت به رفع تحریم داروهای رادیواکتیو اقدام جدی به عمل آورند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«متاسفانه طبق اطلاعات واصله شرکت پارس ایزوتوپ که تنها تامین‌کننده داروهای رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای کشور است در لیست تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. این اقدام غیرانسانی به توقف فعالیت‌ های تشخیصی و درمانی وابسته به داروهای رادیواکتیو در بیش از ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور که سالیانه به متجاوز از یک میلیون بیمار خدمات سلامت ارایه می‌دهند منجر خواهد شد. در حالی که در سر فصل بیانیه تحریم‌ها بر مستثنی بودن اقلام دارویی و کشاورزی تاکید شده است.

بی‌شک تحریم داروهای رادیواکتیو آسیب‌های جبران ناپذیر به سلامت بیماران وارد می‌کند که با اصول انسانی و حقوق بشر در تناقض آشکار است.

انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران ضمن محکوم کردن این عمل غیر انسانی از مجامع بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر انتظار دارد نسبت به رفع تحریم داروهای رادیواکتیو اقدام جدی به عمل آورند.

دکتر محسن ساغری

رییس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران»

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: