ساداتی‌نژاد: برای مقابله با شرایط کنونی تحریم‌ها به مردم اطلاعات صحیح دهیم

کدخبر: 2284569

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مهم‌ترین راهکار مقابله با شرایط کنونی تحریم‌ها را ارائه اطلاعات صحیح و به موقع به مردم دانست و گفت: این جنگ اقتصادی توسط جنگ رسانه‌ای پشتیبانی می‌شود که برای مقابله با آن نیازمند ارائه اطلاعات به موقع به مردم هستیم.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در جایگاه تبیین ابزارهای برون‌رفت کشور از شرایط فعلی تحریم‌ها، گفت: اکنون یک جنگ اقتصادی و یک جنگ رسانه‌ای در جریان است. جنگ رسانه‌ای این جنگ اقتصادی را پشتیبانی می‌کند و نقش بزرگنمایی این جنگ اقتصادی را بر عهده دارد. در تجارب گذشته جهانی نشان داده شده که خود این جنگ اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند یک ملت را دچار چالش کند. آنچه می‌تواند جنگ اقتصادی را معتبر نشان دهد، رسانه است.

وی افزود: آمریکایی‌ها هیچ گاه نمی‌توانند به جمهوری اسلامی حمله نظامی کنند. ولی آمریکا با عملیات‌های رسانه‌ای در زمان‌هایی وقوع جنگ نظامی را معتبر نشان می‌دهد. این موضوع حقیقت ندارد ولی آنها با استراتژی خود این موضوع را معتبر نشان می‌دهند. این یک استراتژی همیشگی برای آمریکایی‌هاست. لذا هم جنگ اقتصادی و هم جنگ رسانه‌ای برای معتبر نشان دادن اثرات جنگ اقتصادی در حال حاضر در حال پیگیری است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مقابل اینها نیاز به یک استراتژی مدونی داریم که بتوانیم در مقابل این جنگ‌ها بایستیم و آثار آن را کاهش دهیم تا زمانی که این استراتژی تدوین نشود، هر کاری را انجام دهیم، بی‌پاسخ خواهد ماند. فکر می‌کنید چرا آقای ترامپ برجام را دو بار تمدید کرد تا به سال جاری برسد و از آن خارج شود؟ دلیلش آن بود که طرح جامعی که برای مقابله با ایران سفارش داده بود، آماده شود. زمانی ترامپ از برجام خارج شد که این طرح آماده شد.

وی ادامه داد: گام اول این طرح خروج از برجام بود. فکر می‌کنید تفاوت اوباما و ترامپ در چیست؟ اوباما قصد داشت مولفه‌های قدرت را به صورت تک‌تک از طریق برجام به دست آورد. ولی ترامپ قصد دارد همه مولفه‌های قدرت را با هم به دست آورد. این تحریم و فشار اقتصادی به عبارت خودشان خردکننده با هدف آن است که همه مولفه‌ها را یکجا به پای میز توافق آورند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ما در گام اول نیاز به آگهی رسانی و روشنگری داریم. ما در مقابل این جنگ رسانه‌ای باید یک حرکت اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی انجام دهیم. اولین گام این است که با مردم صحبت کنیم. نمی‌شود در جنگ رسانه‌ای و جنگ اقتصادی باشیم و با مردم صحبت نکنیم. باید به مردم اطلاعات لازم و اطلاعات دقیق دهیم تا ابهامی ایجاد نشود. اگر ابهام ایجاد شود، این خلاء توسط دشمن با اطلاعات غلط پر می‌شود. در آن زمان تصمیم مردم به سوی یک تصمیم غلط می‌رود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در آن زمان که این اطلاعات غلط داده شود یا اطلاعات صحیح به موقع داده نشود، ما شاهد این موضوع خواهیم بود که مردم برای خرید ارز با تومان خود به بازار مراجعه کنند. این مقایسه درستی نبود که در فضای مجازی گفتند چرا مردم ایران برای خرید ارز به بازار رفتند ولی مردم ترکیه برای کمک به دولت خود دلار خود را فروختند و لیر گرفتند؟ ملت ایران، ملتی است که امام (ره) می‌فرماید از عصر پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) بالاتر هستند. علت این موضوع این است که در آن زمان اطلاعات صحیح به مردم ترکیه داده شد. مردم کشورمان، کشورشان را دوست دارند. اگر در زمان نوسانات ارزی اطلاعات دقیق و به موقع به مردم داده بودیم، مردم بر اساس آنچه برای کشورشان خوب بود، حرکت می‌کردند.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: در وهله دوم ما باید با تحریم‌ها مقابله کنیم. اگر بحث اطلاع‌رسانی را به صورت صحیح انجام دادیم، توانسته‌ایم جنگ اقتصادی را در حد خود نگه داریم و بزرگنمایی آن را حذف کنیم. در آن زمان ما شاهد خواهیم بود که همان گونه که در این ۴۰ سال با تحریم مقابله کردیم، این بار هم می‌توانیم. در آن زمان دولت باید با برنامه‌ای منسجم و وحدت میان قوای دیگر و با در دست داشتن برنامه‌ای مدون جلوی تحریم‌ها را بگیرد. در این قسمت به دلیل اینکه تمام استراتژی طرح جامع مقابله با جمهوری اسلامی که ترامپ بر اساس آن حرکت می‌کند، بر مبنای اعتراضات خیابانی و آشوب برای تحت فشار گذاشتن و رسیدن به مذاکره مستقیم برای دستیابی به مولفه‌های قدرت است، لذا باید مراقب معیشت مردم باشیم. در اینجا دولت باید برای اقشار مختلف و دهک‌های پایین‌تر کار دقیق و سریع انجام دهد.

وی در پایان عنوان کرد: این موضوع به برنامه‌ای دقیق نیاز دارد. مجلس در این خصوص اعلام آمادگی کرده بود. ما طرحی را در این خصوص داشتیم ولی چون دولت در این باره گفت: ما چون در این رابطه برنامه‌ای داریم، از آن طرح گذشتیم. این موضوع به وحدت و همدلی در بدنه دولت و سایر ارکان‌های حاکمیت نیاز دارد. برای مثال رئیس جمهور باید هر هفته شنبه‌شب‌ها با مردم صحبت کند. اگر این مجموعه کارها انجام شود، به شرایط خوبی دست پیدا می‌کنیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: