آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

رفتار آمریکا از دوره جاهلیت عرب هم بدتر است

کدخبر: 2284642

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه دیکتاتوری وحشیانه بر دنیا حاکم است گفت: در چنین شرایطی برخی می‌گویند مذاکره کنیم؛ آیا باید با دولتی مذاکره کنیم که رفتارش از عرب دوره جاهلیت هم پست‌تر است؟

‌به گزارش ایسنا ، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود با بیان اینکه باید حقیقت دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم بشناسیم و اگر این کار را نکنیم ضرر می‌کنیم، تصریح کرد: نباید تصور کرد که در دنیایی هستیم که حقوق بشر رعایت می‌شود و اگر رعایت نشد شورای امنیت و ... به آن رسیدگی می‌کنند؛ اگر خیال کنیم در دنیا حق و عدالت حاکم و مراکز جهانی جلوی بی‌عدالتی را می‌گیرند اشتباه است.

وی تاکید کرد: بر دنیای کنونی، دیکتاتوری وحشیانه حاکم است؛ می‌گویند ایران مزاحم منافع ما در منطقه است بنابراین کسی نباید نفت از او بخرد، نباید کشتی‌هایش بیمه شوند و باید در همه ابعاد تحریم شوند؛ آیا این چیزی جز دیکتاتوری کامل وحشیانه است؟

این مرجع تقلید تصریح کرد: کشورهای دنیا نباید این ذلت را بپذیرند که یک کشوری از آن طرف دنیا بتواند بر آن‌ها حکومت کند و باید دست به دست بدهند و جلوی او بایستند؛ آمریکا حق ندارد ارباب باشد و دنیا هم نباید بپذیرد که دنیا باید قیم و ارباب داشته باشد.

این مفسر قرآن گفت: تصور می‌کنم روزی می‌آید که کسی اعتنا به این تهدیدات نمی‌کند و زیر بار این دیکتاتوری وحشیانه نمی‌رود ولی اگر مردم دنیا دست به دست هم بدهند آن‌ها کاری از پیش نمی‌برند؛ البته با همه این دیکتاتوری‌ها کشور ما از صحنه خارج نشده و نخواهد شد.

وی با بیان اینکه چه دنیایی است که یک کشور به هیچ قراردادی پایبند نیست، ادامه داد: در جاهلیت عرب هم به قرارداد متعهد بودند ولی حالا یک‌طرفه خارج می‌شوند، این که از جاهلیت عرب هم بدتر است، آن وقت برخی می‌گویند مذاکره کنیم؛ مذاکره با چه کسی؟ آیا با دیکتاتور وحشی باید مذاکره کنیم؛ آن‌ها می‌خواهند سپاه و موشک‌ها را از ما بگیرند و بگویند از سوریه بروید؛ لذا در چنین دنیایی راهی جز قوی‌تر شدن در مقابل زورگو نیست.

مکارم با تأکید بر اینکه دولت باید به وظیفه خود در کنترل گرانی و بیکاری عمل کند، گفت: دولت نباید سر مردم را با مسائلی مانند ورود زنان به ورزشگاه‌ها و غیره سرگرم کند و باید واقع‌بین بوده و مسائل را حل کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان آلوده گناه می‌شود و خدا راه توبه را برای بازگشت و اصلاح باز گذاشته است، گفت: معنای اصلاح یعنی جبران گناهانی است که انسان را از خدا دور کرده است؛ بنابراین توبه و آموزش آن مهم و جزء مسائل تربیتی اسلام است.

مکارم شیرازی بیان کرد: گناهان اگر متراکم بشوند گاه خود آن، راه را می‌بندند نه اینکه خدا راه را ببندد؛ گناه گاهی آن قدر بر وجود انسان مسلط می‌شود که انسان به کلی از سعادت دور می‌شود.

این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه انسان باید در خلوت بر روی گناهان فکر و استغفار کند، اظهار کرد: گام اول سیر و سلوک الی‌الله، توبه است و راه آن نیز خلوت تنها با خداست؛ به زائران امام رضا(ع) سفارش می‌کردم که نماز زیارت را بخوانید و بعد گوشه‌ای تنها بنشین و به گذشته خود فکر کن و مشکلات و اشتباهات را یادآوری و رفع کن تا آینده جدیدی بسازی.

این مرجع تقلید تصریح کرد: انسان نباید فقط از گناه توبه کند بلکه باید از ترک اولی و خلاف مروت‌ها هم توبه کند تا رو به سعادت و قرب الهی برود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: