نشست غیرمنتظره نمایندگان آمریکا، عربستان و افغانستان در ابوظبی

کدخبر: 2284863

شماری از رسانه‌ها اعلام کرد که نمایندگان آمریکا، افغانستان، امارات و عربستان سعودی در ابوظبی نشست چهار جانبه غیر منتظره را برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار کرده است.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، همزمان با افزایش تلاش های صلح و حضور طالبان در نشست مسکو، شماری از رسانه ها از برگزاری نشست چهارجانبه بین آمریکا، افغانستان، امارات و عربستان سعودی خبر داده اند.

تا کنون جزئیاتی از این نشست منتشر نشده است، اما ظاهرا مقامات عربستان، امارات و آمریکا بر ایجاد سازوکاری مشترک برای پیشبرد روند صلح با دولت افغانستان رایزنی کردند.

پیش از این نیز برخی از رسانه ها از تغییر رویکرد عربستان سعودی و امارات درقبال طالبان و تلاش برای اثر گذاری در روند صلح این کشور خبر داده بودند.

دولت افغانستان در یک سال اخیر تلاش کرده تا با همکاری عربستان و برگزاری نشست های متعدد مشروعیت مبارزه طالبان با نیروهای افغان و آمریکایی را به چالش بکشد.

اخیرا نیز نشست صلح مسکو با حضور اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات شماری از کشورها در روسیه برگزار شد که از نظر کارشناسان نگرانی آمریکا و دولت افغانستان را برانگیخته است.

زیرا در نشست صلح مسکو بسیاری از کشورهای منطقه درباره لزوم خروج نیروهای خارجی از افغانستان نظر مثبتی داشتند و موضع طالبان در این زمینه را منطقی عنوان کردند.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا برای جبران شکست در افغانستان تلاش می کند تا پای کشورهای عربی بویژه امارات و عربستان سعودی را به بحران افغانستان باز کند.

از سوی دیگر، امارات در نظر دارد تا نیروهای ویژه خود را به افغانستان اعزام کند و گزارش هایی نیز از اعزام احتمالی نظامیان سعودی و قطری به افغانستان منتشر شده است.

با این حال، بسیاری از کارشناسان افغان بر این باورند که نقش آفرینی عربستان سعودی و امارات در روند صلح افغانستان به ضرر این کشور بوده و نمی تواند به برقراری صلح در این کشور کمک کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: