"رودخانه اترک" پایلوت سوم طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز

کدخبر: 2284870

حوضه رودخانه اترک و یکی از زیرحوضه‌های آن از سوی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان پایلوت سوم طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور انتخاب شد.

به گزارش ایسنا ، دکتر امیر سعدالدین، مدیر طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور با اعلام این خبر گفت: در جلسه‌ کارگروه ملی اجرایی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور که با حضور مهندس حیدری پوری معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد سازمان مذکور برگزار شد، مقرر شد مدل ملی"ارزیابی و مدیریت جامع حوضه‌های طرح کلان" به طور آزمایشی در حوضه رودخانه اترک پیاده‌سازی شود تا ضمن کسب نتایج و اخذ بازخورد، نسخه نهایی تهیه شود. وی افزود: امروزه در دنیا، رویکرد مدیریت جامع مطرح است، از این رو طرح کلان ملی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز به عنوان یکی از پنج طرح کلان توسط شورای عتف در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و بر اساس نیاز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان واگذار شد، در این راستا پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و دانشگاه‌های شیراز، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این طرح همکاری دارند. وی خاطرنشان کرد: تعریف و تبیین ابعاد ارزیابی مدیریت جامع آبخیزهای کشور، شناخت و ارزیابی وضع گذشته و موجود و تبیین نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها برای نیل به مدیریت جامع، تعیین شاخص‌های سلامت و پایداری و پهنه‌بندی آبخیزهای کشور طراحی نرم افزار ارزیابی و سامانه‌های پشتیبان تصمیم (DSS) برای تحقق مدیریت جامع آبخیزها، ارزیابی سازگاری مدیریت جامع آبخیزها با اسناد بالادستی و نظام برنامه‌ریزی کشور و تلفیق و تهیه الگوی ملی مدیریت از اهداف این طرح کلان است. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: تا به حال ارائه مدل مدیریت جامع حوضه رودخانه حبله‌رود توسط این طرح تکمیل شده و برای حوضه رودخانه گرگان‌رود در حال تکمیل است. همچنین پروژه مسائل حوضه‌های مرزی مشترک با کشورهای مجاور در حوضه رودخانه‌های اترک، ارس و هیرمند از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، حوضه رودخانه اترک با مساحت حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بین سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان و کشور ترکمنستان قرار دارد و یکی از حوضه‌های با اهمیت در منطقه و کشور محسوب می‌شود. انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: