اعلام حمایت اروپا از موضع عراق در برابر تحریم‌های ایران در تماس تلفنی موگرینی با عبدالمهدی

کدخبر: 2285439

فدریکا موگرینی در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق حمایت اتحادیه اروپا از عراق را در مواجهه با عواقبی که ممکن است این کشور در نتیجه تحریم‌های ایران با آن‌ها دست و پنجه نرم کند، اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری رووداو با استناد بر گزارش دفتر نخست‌وزیر عراق از این تماس تلفنی ، گزارش داد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عادل‌عبدالمهدی گفت: «اتحادیه اروپا علاوه بر حمایت از موضع عراق در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آمادگی دارد تا از عراق در برابر عواقب این تحریم‌ها حمایت کند».

ایالات متحده آمریکا معافیتی موقت از تحریم‌های ایران داده است که به موجب آن عراق باید تا پایان ماه دسامبر واردات گاز طبیعی و برق از ایران را متوقف کند.

بغداد حدود ۱.۳۰۰مگاوات برق از ایران وارد می‌کند و شبکه نیروی تحت فشار آن با سختی‌هایی برای پیدا کردن منبعی جایگزین روبه‌رو است.

اتحادیه اروپا با تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها پیش از این مخالفت کرده است. موگرینی نیز از اقدامات اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها به‌وسیله ایجاد سازوکار مالی جدیدی که امکان تداوم روابط تجاری با ایران را فراهم کند، حمایت کرده است. اگرچه این سازوکار هنوز اجرایی نشده است.

بر اساس این اعلامیه عراق، موگرینی همچنین در این تماس تلفنی انتخاب عبدالمهدی را به عنوان نخست‌وزیر تبریک گفته و حمایت اتحادیه اروپا از عراق را در زمینه‌ سیاسی، اقتصادی و مسائل امنیتی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این حمایت صریح خود از برجام و و موضع اتحادیه اروپا را در این باره اعلام کرده بود.

وی در این باره گفته بود:همانطور که می‌دانید، سازمان ملل هم از این توافق حمایت و آن را در شورای امنیت تائید کرده است. موگرینی ادامه داد: بنابراین بگذارید مثل همیشه به صراحت بگویم که این توافقی است که به کل جامعه بین‌الملل تعلق دارد و اروپایی‌ها مصمم به حفظ آن هستند، چرا که اجرای کامل و دقیق آن کلید امنیت ماست. وی افزود: دیپلماسی چندجانبه از طریق اتحاد به دستاوردی رسیده که با هیچ ابزار دیگری قابل دسترس نبود. هیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد. این مقام اروپایی ادامه داد: این مسیری است که ما اروپایی‌ها می‌خواهیم ادامه دهیم. از سرگیری تقابل میان قدرت‌های جهانی، به نفع هیچ‌کس نیست و تنها امنیت ما را کاهش داده و ما را بیشتر در معرض این تهدیدات قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: