آمریکا نگران نفوذ و محبوبیت رهبر گروه امت اسلام است

کدخبر: 2285492

فواد ایزدی در برنامه تلویزیونی «عصر» درباره وضعیت مسلمانان در آمریکا صحبت کرد. او تاکید کرد که اعتقاد به مهدویت و دوری از وهابیت ویژگی مسلمانان آمریکاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا ، فواد ایزدی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل بین الملل مهمان نادر طالب زاده در برنامه تلویزیونی عصر بود. او در این برنامه راجع به گروه امت اسلام در آمریکا به رهبری لوئیس فراخان صحبت کرد.

ایزدی در ابتدای صحبت های خود در برنامه «عصر» به معرفی گروه «Nation of Islam» پرداخت و گفت: این گروه، عظیم ترین گروه مسلمانان است که قدمت آن به سال 1930 برمی گردد و چیزی در حدود 88 سال است که تاسیس شده است. این گروه، برزگ ترین تشکل منظم در آمریکا در بین مسلمانان است و از این منظر، 136 مرکز (مسجد) در سرتاسر آمریکا دارند. براساس آماری که چند سال پیش نیویورک تایمز داده بود، 50 هزار عضو رسمی دارند. البته دقت داشته باشید که در محیط آمریکا افراد زیادی هستند که به اسلام علاقه دارند اما به دلیل نوع فرهنگی که در آمریکا وجود دارد، مسلمان شدن برایشان سخت است. علاوه بر این، عضو رسمی شدن در این گروه، محدودیت هایی را برای آنان به همراه دارد و خیلی راحت نیست.

او گفت: نفوذ آقای لوئیس فراخان رهبر گروه امت اسلام بسیار بیش تر از جمعیت مسلمانان در آمریکا است. دلیل این موضوع به سابقه ایشان و نوع سخنرانی های او برمی گردد. در حقیقت به دلیل توانمندی های ایشان، مخاطبش فقط مسلمانان نیستند. همان طور که در این ویدئو دیدید، اکثر کسانی که در آن تجمع شرکت کردند، اکثر مسلمان نبودند و فقط به دعوت آقای فراخان در آن جا حضور پیدا کردند. پلیس واشنگتن جمعیت این تجمع را 400 هزار نفر اعلام کرد که البته به نظر می رسد که جمعیت حاضر از این رقم بیش تر است. به هر حال، آقای فراخان در بین سیاه پوستان آمریکا تاثیرگذاری زیادی دارد؛ چه مسلمانان و چه غیر مسلمانان. علاوه بر این، بسیاری از سلبریتی های سیاه پوست آمریکایی، علاقه خاصی به ایشان دارند. جالب است بدانید که خیلی از این بازیگران و اهالی موسیقی در آثار خود از او استفاده زیادی می کنند. لوئیس فراخان بخشی از فرهنگ عمومی آمریکا شده است.

وی افزود: زمانی که Nation of Islam در آمریکا تاسیس شد، تقریبا هیچ خبری از اسلام در آمریکا نبود. باید بگویم که ما در ایران، متاسفانه نسبت به این گروه بسیار بی توجه بودیم و کار نکردیم. با این که این ها خودشان علاقه مند به روابط نزدیک با ایران بودند، به دلیل سیستم ناکارآمدی که در این حوزه ها وجود دارد، هیچ وقت از این فرصت استفاده نشد. امیدواریم که با سفر این بار ایشان به ایران، روند کمی تغییر کند و شاهد روابط نزدیک تری باشیم. مزیتی که این گروه دارد این است که در بین سیاه پوستان منحصر به فرد است و تقریبا هیچ گروه دیگری نیست که ما بتوانیم با آنان ارتباط برقرار کنیم و کار کنیم. به نظر می رسد که هم ایشان و هم نسل بعدی او می تواند به ارتقای اسلام در آمریکا فعال باشد و کارهای زیادی را انجام بدهد.

ایزدی با اشاره به تجمعی که به دعوت لوئیس فراخان در آمریکا برگزار شد، گفت: اگر به اخبار این تجمع دقت کنید می بینید که جمعیتی که برای این تجمع لوئیس فراخان آمد، چیزی در حدود 2-3 برابر جمعیتی است که برای اولین سخنرانی ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات آمد. این موضوع نشان دهنده ی محبوبیتی است که این گروه دارد و می تواند این جمعیت از افراد را با خود بیاورد. یکی از دلایلی که او در بین مردم آمریکا محبوبیت دارد این است که سیاست های دولت آمریکا را نقد می کند. همان طور که می دانید، دولت آمریکا همیشه دوست داشته است تا رهبران سیاه پوستان که جمعیتی بالغ بر 40-50 میلیون نفر است، از کسانی باشند که توسط خود آمریکا انتخاب شده باشد تا بتوانند به راحتی او را هدایت کنند. این سیاست هیچ گاه در آمریکا جواب نداده است و آقای فراخان کسی است که توانسته جایگاه رهبریت سیاه پوستان را به دست بگیرد.

وی گفت: چند وقت پیش، مراسم ختم یکی از خواننده های مشهور آمریکایی برگزار شد، در آن مراسم به رسم احترام 4 صندلی در جلوی مراسم گذاشته بودند تا افراد شاخص بنشینند. بیل کلینتون روی صندلی اول نشسته است. جسی جکسون نیز بر روی صندلی دوم نشسته است، شارلتون نفر سوم است و آقای فراخان چهارمین نفری است که روی صندلی نشسته است. تنها کسی که در آن مراسم از یک نهاد مردمی حضور پیدا کرده بود و جایگاهی مردمی داشت، ایشان بود. جمعیت سیاه پوستان در آمریکا، جمعیت کمی نیست و بحث تبعیض نژادی هنوز هم در آمریکا پر رنگ است. چون ایشان راحت صحبت می کند و نقد می کند، مشروعیت پیدا کرده است. ایشان محبوب است چرا که به راحتی این حرف ها را می زند. بعد از فوت بنیانگذار Nation of Islam، فارد محمد، ایشان پسری داشت که به پول سعودی ها آلوده شد و تشکل از بین رفت و خودش هم فوت کرد. اما لوئیس فراخان آن حرکت را نگهداشت و توانست ادامه بدهد. در مورد مشکلات عقیدتی نیز باید بگویم که در این حوزه، مشکل از خود ما است که با آنان حرف نمی زنیم و مفاهیم را منتقل نمی کنیم اما امید داریم که روابط گسترش یابد.

ایزدی تاکید کرد: یکی از نکات مثبتی که من در این چند روز که ایشان در ایران بودم دیدم، موضوع عفت کلام او است. خب می دانید که آمریکایی ها عمدتا بد دهن هستند و حتی در پژوهشی ، بد دهن ترین رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما بوده است. این گروه حتی در محیط های خصوصی هم عفت کلام دارند و واقعا به اصولی که از آن حرف می زنند، اعتقاد دارند و به آن عمل می کنند. یکی دیگر از ویژگی های مثبت آنان، پایبندی شان به آموزه های اسلامی است برای مثال، همیشه در یک روز، یک وعده غذای سنگین می خورند. آنان در محیط آمریکا اصلا تحت تاثیر قرار نگرفتند و آن سبک زندگی را انتخاب کردند. خود ما کسانی را داریم که یکی دو ماه بعد از آمریکا رفتن، تمام سیستم زندگی شان آمریکایی می شود.

در ادامه برنامه، نادر طالب زاده در بخشی از صحبت های خود ضمن اشاره به فرهنگ مهدویت در بین اعضای این گروه گفت: یکی از نکات مهمی که در مصاحبه با ایشان متوجه شدم، توجه ویژه آنان به موضوع امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و مهدویت است. این موضوع و بیان علنی آن توسط یک رهبر غربی بسیار عجیب است. وقتی از ایشان راجع به این موضوع سوال می پرسیم، تاکید زیادی دارند که بگویند ما از جمله منتظران هستیم و منتظر حضرت مسیح و امام زمان هستیم. در حقیقت موضوع انتظار برای آنان بسیار حساس است.

ایزدی در پاسخ به این صحبت نادر طالب زاده گفت: در کنار شیعه که ادبیات گسترده ای راجع به مهدویت دارد، این گروه هستند که از موضوع انتظار و فرج صحبت می کنند. آنان به مهدی آخر الزمان اعتقاد دارند و می گویند که حضرت مسیح همان مهدی اخر الزمان است. دقت کنید زمانی که این تشکل در سال 1930 تاسیس می شود، بسیاری از آموزه های اسلامی توسط موسس آن وارد گروه می شود. حتی گفته می شود که بنجا محمد، توسط این شخص که احتمالا لبنانی بوده است، مسلمان می شود. البته به نظر می رسد که بعد از او، بعضی از این باورها دچار مشکلاتی شده است که به نظرم، به تدریج در حال اصلاح شدن است. حتی جالب است بدانید که در زمانی به دلیل فشار سفید پوستان بر آنان می گفتند که سفیدپوستان شیطان هستند. باید بگویم که آمار مسلمانان در آمریکا متفاوت است. عده ای می گویند 6 میلیون نفر و عده ای دیگر نیز می گویند 10 میلیون نفر. با این حال، این اتفاق نظر وجود دارد که نصف مسلمانان آمریکا، مهاجر هستند و از غرب آسیا آمده اند و نصف دیگر بومی هستند که عده ای از آنان سیاه پوست هستند. جالب است بدانید که این جمعیت 3-4 میلیونی بومی یا از طریق این گروه مسلمان شده اند و یا اسلامی که دارند متاثر از این گروه بوده است. از آن جا که پول سعودی بر آنان تاثیر نگذاشته است، خود را از وهابیت حفظ کرده اند و درگیر آن نشده اند. از همین جهت، راجع به مهدویت راحت تر صحبت می کنند و آموزه های اسلامی شان قوی تر است. اعتقاد به مهدویت از جمله نقاظ مشترک ما با آنان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من چند ساعتی را با ایشان به صورت خصوصی حرف می زدم. از آن جا که سن او بالا است او اعتقاد داشت که ممکن است به زودی فوت کند و در مجموعه افرادی که در رده بعدی ایشان هستند، کسی شبیه به او نیست. به نظرم ایشان متوجه شده است که باید با کشورهای دنیا ارتباط فکری و عقیدتی داشته باشد. یکی از مهم ترین این کشورها جمهوری اسلامی ایران است. وظیفه ما است که با توجه به شرایط خودمان ارتباط خوبی با آنان برقرار کنیم. دقت کنید که بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، آمریکا در هیچ جنگی شرکت نکرده است مگر آن که افکار عمومی مردم خواستار آن شده باشد. بنابراین با توجه به شرایط سیاسی خود با آمریکا نیاز داریم که در حوزه افکار عمومی مردم آمریکا کار کنیم چرا که اگر این افکار همراه با بعضی از چهره های جنگ طلب در کاخ سفید بشود، برای ما نیز شرایط خوبی به همراه نخواهد داشت. البته این علاقه باید دو سویه باشد. این گروه حالتی انقلابی دارد و شعارشان این است که یا عدالت را اجرا کنید یا هیچ. در حقیقت، حرکت آنان علیه برده داری اجتماعی مدرن است که در دهه 30 شروع شد. بنابراین این کار باید ادامه پیدا کند. دقت کنید که با توجه به محدودیت ها در آمریکا، ایجاد چنین تشکلی در آن جا تقریبا غیرممکن است. حتی در دهه 60 تلاش های زیادی می شود که این گروه منحل بشود اما پایدار باقی می ماند. به نظرم وظیفه ما است که چه در حوزه های فکری، مشکلاتی که با وجود آمده است را حل کنیم و چه در حوزه های سیاسی حرفشان را مورد توجه قرار دهیم. یکی از نکات مهمی که فراخان از من پرسید این بود که گفت چرا به آمریکایی ها اعتماد کردید؟ ما سال ها است که در آن جا زندگی می کنیم، در آن به دنیا آمده ایم و می دانیم که نباید به دولت آمریکا اعتماد کرد. شما چگونه اعتماد کردید؟ دقت کنید که همین یک گروه در آمریکا وجود دارد و این گونه نیست که 5 گروه باشد و ما بخواهیم انتخاب کنیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: