تصویب ۹ قطعنامه علیه اسرائیل در سازمان ملل

کدخبر: 2285591

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر جمعه خود، ۹ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر جمعه خود، ۹ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد. در هشت قطعنامه این کمیته، اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حقوق بشر مردم فلسطین محکوم شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه ها نگرانی شدید خود را از تداوم اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی از جمله توسل شدید به زور توسط نیروهای اشغالگر علیه شهروندان فلسطینی و تداوم سیاست ها و اقدامات این رژیم در نقض حقوق بشر شهروندان فلسطینی و سایر اعراب ساکن سرزمین های اشغالی ابراز کرده است.

بر اساس مفاد یکی از این قطعنامه ها، مجمع عمومی مراتب نگرانی عمیق خود را از ادامه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی قدس شرقی اعلام کرد و اقدامات خشونت بار نیروهای صهیونیستی علیه غیرنظامیان ، اقدامات تحریک کننده شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی را محکوم کرده است.

مجمع در قطعنامه دیگر از رژیم صهیونیستی می خواهد سریعا به اقدامات ناقض حقوق بشر مردم فلسطین از جمله کشتار و مجروح کردن غیرنظامیان و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان پایان دهد.

در دیگر قطعنامه های مصوب، مجمع عمومی مراتب نگرانی خود را از درد و رنج فلسطینیان که متعاقب اقدامات رژیم صهیونیستی از سال 1967 از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، اعلام کرده و خواستار بازگشت این آوارگان به وطن خود شده است.

همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است که اقدامات لازم برای حافظت از املاک، دارایی ها و حق مالکیت اعراب در سرزمین های اشغالی را با مشورت کمیته 'مصالحه سازمان ملل متحد برای فلسطین' انجام دهد.

در قطعنامه مربوط به جولان سوریه هم مجمع عمومی از رژیم صهیونیستی خواسته است به قطعنامه های مربوط به جولان به خصوص قطعنامه 497 شورای امنیت(سال 1981) عمل کرده و به اشغال این منطقه پایان دهد.

همچنین تاکید شده است که رژیم صهیونیستی بایستی از اعطای حق شهروندی اسرائیل برای ساکنان جولان سوریه خودداری کند.

این قطعنامه ها با اشاره به وضعیت اسفناک اجتماعی و اقتصادی آواراگان فلسطینی و نیز وضعیت شدیدا بحرانی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد(آنروا)، از تمامی کشورها، آژانس های تخصصی و سازمان های غیردولتی درخواست کرده است از تلاش ها و اقدامات آنروا در کمک رسانی به آوارگان فلسطینی حمایت کنند.

دولت ترامپ در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی، کمک های خود به این ارگان وابسته به سازمان ملل متحد خودداری کرده است.

کمک به آوارگان فلسطینی، افراد بی خانمان شده در نتیجه درگیری های ماه ژوئن 1969 و خشونت های پس از آن، عملیات آژانس امداد و کار ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا)، املاک و درآمدهای آوارگان فلسطینی بخشی از عناوین این قطعنامه ها است.

فعالیت های کمیته تحقیق در خصوص اقدامات اسرائیل در نقض حقوق بشر مردم فلسطین و دیگر عرب های سرزمین های اشغالی، تعمیم کاربرد کنوانسیون ژنو در مورد حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ به فلسطین اشغالی و سایر سرزمین های اشغالی عربی دیگر قطعنامه های تصویب شده در این کمیته است.

به گزارش ایرنا، شهرک سازی اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و منطقه اشغالی جولان سوریه، اقدامات اسرائیل در نقش حقوق بشر مردم فلسطین در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی و جولان اشغالی سوریه، سه قطعنامه پایانی از 9 قطعنامه تصویب شده در یک روز علیه رژیم صهیونیستی است.

آرای مربوط به این قطعنامه ها نشان می دهد که جامعه جهانی نسبت به تحرکات صهیونیست ها که با حمایت آمریکا انجام می شود، مخالف هستند و خواستار پایان دادن به این یکجانبه گرایی ها شده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: