سلطان شاهی: اسرائیل با عادی سازی روابط به دنبال احیای دکترین پیرامونی است

کدخبر: 2285628

به عقیده رئیس سابق مرکز مطالعات فلسطین ، اسرائیل به دنبال یارگیری از میان کشورهای غیر عرب، گسترش ایران هراسی، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و ترویج احساسات ناسیونالیستی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، غرب آسیا منطقه ای است که در حال گذار است. در این منطقه صف بندی بین جبهه مقاومت و جبهه صهیونیستی و آمریکایی بخوبی قابل مشاهده است. سفر مقامات رژیم صهیونیستی به برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرصتی فراهم آورد تا با " علی رضا سلطان شاهی " رئیس سابق مرکز مطالعات فلسطین در این زمنیه گفت وگویی انجام دهیم که متن به شرح ذیل است. سلطان شاهی با اشاره به سفر مقامات صهیونیستی به کشورهای همجوار ایران و ارتباط آن با طرح صلح آمریکا مشهور به " معامله قرن " گفت: این طرح با راهیابی ترامپ به کاخ سفید مطرح شد . از آنجایی که حد و حدود " معامله قرن " مشخص نیست و متن نوشته شده ای در این زمینه وجود ندارد، تمام ابراز نظرها بر اساس رویه و رفتارهای ترامپ گمانه زنی می شود لذا هر گونه اظهار نظری در این حوزه را فقط در حد یک احتمال می توان مورد توجه قرار داد و نه یک بحث و متن نوشته شده که بر اساس این متن نوشته شده بگوییم هر رفتاری حاکی از "معامله قرن " است.

روابط با تل آویو از سال های دور

این کارشناس تحولات فلسطین درباره سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: این سفرها موضوع تازه ای نیست. یعنی سران رژیم صهیونیستی طی برنامه هایی که دارند، دیدارهایی را از برخی کشورهایی عربی داشته اند که ما احتمال نمی دادیم تل آویو با این کشورها در چنین سطحی رابطه داشته باشد. بنابراین، سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان موضوع جدیدی نیست. اگر ما در پیشینه روابط تل آویو با این کشورها جست وجویی کنیم ، ملاحظه خواهیم کرد، این مناسبات از قبل هم وجود داشته است. در کتاب " پیرامونی " اثر " یوسی آلتر" که یکی از استراتژیست های صهیونیستی است، به برخی از این سفر ها اشاره شده است. مثلا در این کتاب، دیدار برخی مقامات رژیم صهیونیستی آنهم در سطح نخست وزیری طی دو دهه از مراکش بیان شده است.

صف بندی جبهه مقاومت با جبهه صهیونیستی

وی درباره رسانه ای شدن سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای همجوار ایران اظهار داشت : آلان در دوره ای قرار داریم که دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران از حالت نیابتی و غیر رسمی خارج شده و به یک رویارویی عملی، همه جانبه و آشکار تبدیل شده است. در این حوزه تمام بازیگران منطقه ای باید فراتر از نقش پنهان خود بازی کنند، آنهم به صورت عملی . درحقیقت، موجودیت آنها به همین بازیگری بستگی دارد. اکنون ملاحظه می شود که عربستان به راحتی از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی صحبت می کند یا کشورهایی که قبلا روابط پنهان با تل آویو داشتند، آلان مجبورند این روابط را آشکار کنند تا حضورشان را در جبهه صهیونیستی برای آمریکا و غرب ثابت شود. لذا صف بندی بین جبهه مقاومت و جبهه صهیونیستی هر روز شفاف تر از گذشته می شود. در صف بندی رسانه ای نیز باید طرفداران هر دو جبهه کاملا مشخص شوند . آلان رژیم صهیونیستی به دنبال این است، کشورهای عربی از لحاظ رسانه ای و تبلیغی وفاداری خود را نسبت به تل آویو اعلام کنند . این ابراز وفاداری با پذیرش صهیونیستها، انجام ملاقاتها و سفرها صورت میگیرد، رسانه های این کشورها بایستی این مسائل را برجسته سازند.

ناتوانی غرب

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به وضعیت منطقه که در حالت گذار است، گفت: قدرت ها باید تکلیف خود را با بازیگران اصلی در غرب آسیا مشخص سازند. اعضای جبهه مقاومت باید آخرین مقاومت خود را در صحنه عمل نشان دهند. صهیونیست ها نیز بایستی آخرین یارگیری های خود را به سرانجام برسانند . اکنون مشخص شده است که آمریکا و غرب دیگر نمی توانند برای پروژه صهیونیسم بیش از این هزینه کنند. صهیونیست ها برای بقای موجودیت خود در همین حد و اندازه ای که دارند، در حال سرمایه گذاری کردن هستند زیرا صهیونیست های خارج از سرزمین های اشغالی فلسطین ( 8 میلیون و800 هزار نفرند ) به دنبال منافع خود در برون از منطقه غرب آسیا هستند. این در حالی است که اروپا در قد و قامت یک حامی مطلق و همه جانبه از تل آویو دیگر حمایت نمی کند . هنگامی که آمریکا " معامله قرن " را مطرح می کند، می خواهد بگوید دیگر بحث مذاکره نیست. الان کشورهای عربی و فلسطینی ها هرچیزی که ما ارائه دادیم، باید امضاء کنند. واشنگتن دیگر نمی تواند بیش از این منتظر باشد تا دو طرف به توافق برسد یا نرسد.

جبهه مقاومت به دنبال پیروزی مطلق

وی درخصوص وضعیت جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا گفت: این جبهه هزینه زیادی متحمل شده و به دنبال یک پیروزی تقربیا مطلق است که تا حدی دست یافتن به آن ممکن است، ضمن اینکه اگر قرار بود این جبهه به یک پیروزی نسبی رضایت دهد، نمی بایست در سوریه، عراق این طور هزینه می کرد. لبنان و یمن هم در جبهه مقاومت قرار دارند و به نظر می رسد پیروزی حوثی ها در یمن محرز است . اگر چه رژیم بحرین در جبهه صهیونیستی قرار دارد اما مردم این کشور در جبهه مقاومت هستند زیرا مبارزه و مقاومتی مردمی در بحرین ادامه دارد و دورنمای آن به نفع جبهه صهیونیستی نیست البته خیلی از کشورهای دیگری که ما انتظار نداریم که با جبهه مقاومت اعلام همبستگی کنند اما در برابر عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی در حال مقاومت هستند.

دستاوردهای بزرگ مقاومت

این کارشناس تحولات فلسطین تصریح کرد: تنها چیز مهم برای صهیونیست ها این است اگر کشورهای اسلامی با تل آویو رابطه رسمی بر قرار نمیکنند، حداقل در ظاهر مثل عمان باشند تا اسرائیل یک ژست رسانهای به خود بگیرد و جبهه ای که در ضعف کامل به سر می برد، یک خودنمایی بکند. بنده معتقدم، ما هزینه های زیادی در جبهه مقاومت پرداخت کردیم اما هیچ وقت به دستاورهایش در این سطح توجه نکردیم . جبهه مقاومت دستاوردهای بزرگی به ویژه در عراق، سوریه و یمن به دست آورده است . در حقیقت، تمام اینها عمق جبهه استراتژیک مقاومت را می رساند آنهم در منطقه ای که قدرت های سلطه طلب برایش خیلی خواب دیده اند تا کاملا تحت تسلط خود بیاورند اما به این هدف نرسیدند . ایران با این جایگاهی که در جبهه مقاومت دارد، به سواحل دریای مدیترانه رسیده و در عراق توانسته از لحاظ نظامی، امنیتی و سیاسی دست برتر را داشته باشد . در یمن اوج مبارزات است دشمنان تمام توان خود را برای به زانو در آوردن ملت یمن گذاشته اند ولی موفق نشدند و این از دستاوردهای مقاومت است که باید آنها را مطرح کرد.

احیای دکترین پیرامونی

سلطان شاهی از احیای دکترین پیرامونی از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: این دستاوردها بدین معنا نیست که رژیم صهیونیستی کاملا شکست خورده است ما باید نسبت به سیاست های این رژیم هوشیار باشیم. یکی از آن سیاست ها احیای دکترین " پیرامونی " است. این دکترین توسط دستگاه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در حال پیگیری و اجراست. بر اساس این دکترین، تل آویو به دنبال یارگیری از میان کشورهای غیر عرب، گسترش ایران هراسی، محدود کردن ایران در چارچوب مرزهایش، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و ترویج احساسات ناسیونالیستی است. اینها موضوعاتی هستند که ما باید به عنوان آسیب شناسی باید درنظر داشته باشیم. ما باید از آن منافذی که صهیونیست ها درحال بهره برداری هستند، جلوگیری کنیم و از این منافذ ضربه نخوریم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: