عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

حزب اعتدال و توسعه در مقابل احزاب دیگر عددی نیست/وقتی در اجتماع می‌روم از حمایت روحانی خجالت می‌کشم/بعد از ۹۴ مخالف شخص محوری در جریان اصلاحات بودیم

کدخبر: 2286232

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری میهمان هفدهمین قسمت از برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان است.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، هفدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور مصطفی کواکبیان میزبان مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود.

کواکبیان در این گفت وگو به موضوع های مختلفی از جمله بلند صحبت کردن نمایندگان در مجلس، رابطه با رئیس جمهور، حزب اعتدال و توسعه، حمایت از محسن هاشمی، میزان حقوق دریافتی، گرفتن عکس سلفی و انتقاد از اصلاح طلبان پرداخت.

گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می شود، یکشنبه شب ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می گیرد؛ لذا مخاطبان می توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

فیلم گفت وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

باشگاه خبرنگاران جوان: بسم الله الرحمن الرحیم، شب شما بخیر باشد به برنامه ۱۰:۱۰ خیلی خوش آمدید. این اولین برنامه ما پس از ایام عزاداری ماه محرم و صفر است و امیدواریم که عزاداری هایتان مورد قبول قرار گرفته باشد. این هفته هم مانند هفته های گذشته مهمان عزیزی را به برنامه خودتان ۱۰:۱۰ دعوت کرده ایم، جناب آقای مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و البته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، آقای کواکبیان به برنامه ما خیلی خوش آمده اید.

کواکبیان : بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم سلام عرض می کنم به همه بینندگان محترم و از دعوتی که عزیزان کردند، تشکر می کنم و امیدوارم که وقت را هدر ندهیم و مفید فایده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان در ابتدای برنامه از شما خواهشی دارم و آن اینکه پاسخ ها کمی کوتاه باشد و سوال های خود را از همین جمله آخری که شما در معرفی خود استفاده کردید وام می گیرم و شروع می کنم، قرار نیست که در برنامه ما داد بزنید؟

کواکبیان : بستگی به این دارد که شما عصبانیم کنید یا عرض شود که فرصت به من کم دهید آن وقت ممکن است صدا خود به خود بالا برود.

در مجلس بلند صحبت می کنم چون نمایندگان گوش نمی کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: همه فرصت ها مال شما و من فقط سوال ها را می پرسم!

کواکبیان : شوخی می کنم در خدمتتان هستم، ما یکی از دلایلی که در مجلس بلند حرف می زنیم، حقیقتا این هست که عزیزان نماینده گوش نمی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: همه دارند حرف می زنند!

کواکبیان : بله، هرکسی کار خودش را می کند و لذا وقتی صدای ما یک مقدار بالا می رود همه توجهشان جلب می شود و یکی از دلایلش خلاصه این مسئله است.

وقتی در مجلس داد می زنم نمایندگان قدری بهتر گوش می کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: حالا وقتی داد می زنید گوش می کنند؟

کواکبیان : یک مقدار بهتر گوش می کنند بله!

اگر رئیس مجلس خوب عمل کند، ما داد و بیدادی نداریم/سرو صدایمان در مجلس به خاطر رعایت نکردن آیین نامه توسط لاریجانی است

باشگاه خبرنگاران جوان: بیشتر البته داد و بیدادهایتان با آقای لاریجانی است!

کواکبیان : حالا اگر او آیین نامه را خوب رعایت کند، ما چه داد و بیدادی داریم بزنیم گاهی آیین نامه یک خورده خوب رعایت نمیشود ما سر و صدا می کنیم.

همه باید به مُرّ آیین نامه وفادار باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیین نامه نباید آن طوری باشد که شما می خواهید!

کواکبیان : خیر، بلکه آنچه ما می خواهیم اجرای آیین است، یعنی همانی که نوشته شده اجرا شود و همه باید به مُرّ آیین نامه وفادار باشند.

گاهی لاریجانی بنا به مصلحت شخصی خود از آیین نامه غفلت می کند

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی آقای لاریجانی اینگونه عمل نمی کند؟

کواکبیان : گاهی بالاخره به مصلحت هایی که خودشان تشخیص می دهند، آیین نامه را یک مقدار بالاخره ازش غفلت دارند.

تنها من با لاریجانی مشکل ندارم/صراحت لهجه و رفاقتم با لاریجانی نسبت به نمایندگان دیگر بیشتر است

باشگاه خبرنگاران جوان: آن وقت چگونه است که فقط شما با این قضیه مشکل دارید؟

کواکبیان : خیر، خیلی ها مشکل دارند، منتها من صراحت لهجه ام بیشتر است و یک مقداری هم رفاقتمان بیشتر است که بهشان حرفی را بگوییم و حداقل گوش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس همه این ها به رفاقت شما با آقای لاریجانی برمی گردد؟

کواکبیان : حالا دیگر، به هر حال هر دو تا هست.

نسبت به خیلی از نمایندگان شفاف تر هستم

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر شفاف هستید آقای کواکبیان؟ یعنی آن قدر شفاف هستید که بدون سیاسی کاری حرف بزنید و در این برنامه اصلا نگرانی نداشته باشید که بعداَ رفقای اصلاح طلبتان به شما هجمه کنند و یا دوستان اصولگرا که رقیب فکری شما هستند، انتقاد یا کنایه ای به شما داشته باشند؟

کواکبیان : بالاخره ببینید اکنون حدود دو سال و نیم از مجلس دهم گذشته است و من نشان داده ام که نسبت به خیلی از نمایندگان محترم شفاف تر هستم.

سمنان شهر دیوان سالاران است/به جمعیت بالای شهدای مدافع حرم در سمنان افتخار می کنم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما متولد استان سمنان هستید، استان شما یک آب و هوای خوب دارد که از آن 2 رئیس جمهور بیرون آمده است، آیا همین آب و هوا باعث نشد که شما در انتخابات قبلی بخواهید برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شوید و بعدش هم گفتید که اگر تایید صلاحیت و انتخاب بشوم، قطعا جزء کاندیدا های ضربه گیر نخواهم بود و تا آخرین لحظه حضور خواهم داشت.

کواکبیان : بله، ببینید، اولا من یک اعتراضی به شما داشته باشم. شما آن چه که گفتید احتمالا دارید شوخی می ‎کنید.مگرنه استان کویری سمنان نه اکنون بلکه از گذشته های خیلی دور معروف به دیوان سالاران بوده است.بالاخره استان سمنان زمانی پایتخت کل کشور بوده تا جایی که اسم این استان در بحث هومس معروف است. واقعیتش این است که به هر حال استعداد ها و ظرفیت ها و توانمندی هایی که احتمالا بعضی ها در وجودشان احساس کنند ممکن است آن ها را به حضور در عرصه وادار کند ولی در عین حال من معتقد هستم که مردم بسیار با صفا و نجیبی هستند و در طول همین ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب هم انصافا در عرصه انقلاب و نظام برای همین شهدای مدافع حرم نسبت به جمعیتشان درصدبالایی را در سطح کشور دارند و لذا من افتخار می کنم.

آقای احمدی نژاد پدیده ای برای خودش است/اقدامات روحانی و احمدی نژاد همدیگر را خنثی کرده است/بعد از اینها کسی باید بیاید که شاید کاری هم انجام دهد

باشگاه خبرنگاران جوان: البته فکر می کنم که شما واقعاً هم خوشحال نیستید که آقای احمدی نژاد هم استانی شما است!

کواکبیان : خیر، آن هم یک پدیده ای برای خودش دیگر ا ست و مشکلی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی شما با او مشکل دارید؟

کواکبیان : گاهی، گفتیم که هم آقای روحانی و و هم احمدی نژاد هر دو از استان هستند و بالاخره سرجمع همدیگر را تا به حال خنثی کرده اند، حالا کسانی باید بیایند که شاید یک کاری هم انجام دهند!

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی هم خوب، برخی ها معتقدند که آقای کواکبیان شما خیلی دوست دارید در دید باشید به خاطر همین موضوع مواضعی می گیرید که خیلی ها شاید بعضاً این مواضع را نگیرند! این موضوع را قبول دارید ؟

کواکبیان : نمی دانم منظورتان از در دید بودن چیست!

از همان ابتدا معیارهای اصلاح طلبان را در روحانی نمی دیدم

باشگاه خبرنگاران جوان: خوب مثال بزنم مثلاً همین نامزد شدن شما در انتخابات گذشته، می گویند که آقای کواکبیان هیچ گاه در ابتدای امر هماهنگ با جریان های اصلاح طلب عمل نمی کند و وقتی که به تصمیم رسید با آن ها همراهی می کند انصافا به نظر خودتان یک درصد هم در مخیله هیچ کدام از اصلاح طلبان می رسید که آقای کواکبیان بخواهد نامزدشان در انتخابات ریاست جمهوری باشد؟

کواکبیان : ببینید من یک معیار هایی را برای اصلاح طلبی تعریف می کنم که در همین انتخابات گذشته ریاست جمهوری این معیار ها را در آقای روحانی نمی دیدم!

باشگاه خبرنگاران جوان: پس چرا از او حمایت کردید؟

کواکبیان : خب، دیگر شورای محترم نگهبان ما را تایید نکرد، من از اول هم آمدم و گفتم که من پوششی نیستم و آمده ام که بایستم، همیشه یک شرایطی فراهم می شود که بین دو جریان آدم مجبور است که از یک جریان حمایت کند.

اگر جهانگیری تا آخر می ماند،شرایط جور دیگری رقم می خورد

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای جهانگیری چطور؟

کواکبیان : جهانگیری از اول خودش گفت که من نمی خواهم بایستم و لذا ایشان کنار رفت و اگر می ایستاد شاید شرایط جور دیگری بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر به چهار سال قبل برگردیم، رفتن آقای عارف را چه می گویید، او که دیگر یک اصلاح طلب واقعا کاملی بود!

کواکبیان : خیر، آقای عارف با وجود آن مناظره ها و بحث ها در نظرسنجی هایی که در کل کشور انجام دادیم، آرای کمتری نسبت به روحانی کمتر داشت و لذا به این نتیجه رسیدیم که از جریانی حمایت کنیم که رای بیشتری می تواند بیاورد.

روحانی را در بین نامزدهای انتخاباتی خیرالموجودین یافتیم/روحانی از اصلاح طلبان استفاده کرد تا اصلاح طلبان از روحانی

باشگاه خبرنگاران جوان: یک جایی گفته بودید که آقای روحانی برای رسیدن به قدرت، اصلاح طلبان را نردبان کرد، اما اکنون با توجه به اظهارات شما معلوم است که شما آقای روحانی را یک جور هایی نردبان کرده اید!

کواکبیان : خیر، ببینید ما در انتخابات اخیر برای این کار ناچار بودیم و در انتخابات قبلی هم ما در بین نامزد هایی که وجود داشتند خیرالموجودین را آقای حسن روحانی یافتیم.

این مفهومش به معنای این نبود که همه اصلاح طلبان تمام ظرفیتشان را در آقای روحانی پیدا کنند! خیرالموجودین بود و به همین جهت احتمالا من بحثم این است که حتما آقای روحانی استفاده بیشتری از اصلاح طلبان کرده تا اصلاح طلبان از آقای روحانی!

باشگاه خبرنگاران جوان:دارید توجیه می کنید یک جورایی دیگر؟!

کواکبیان : نه من واقعا اعتقاد دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چون به نظر من اصلاح طلبان اگر اعتقاد داشتند که پشتوانه مردمی دارند، روی آقای عارف تمرکز می کردند!

کواکبیان : خیر، ببینید شخص مهم است، اجازه می دادند افرادی با پایگاه هایی بهتر بیایند!

باشگاه خبرنگاران جوان: مثلا آقای کواکبیان اگر برای انتخابات ریاست جمهوری می آمدند و انتخابات می شدند، به نظرتان رای می آورد؟

کواکبیان : باید تجربه شود، شما خیالی حرف می زنید، من معتقدم اگر زمینه یک انتخابات دموکراتیک بر اساس همان معیار ها و شرایط باشد، پایگاه اصلاح طلبی به مراتب در جامعه بیشتر از اصولگرایان هست و در این مسئله شما شک هم نکنید، اما این که چقدر مشارکت کنند در انتخابات این جای بحث دارد، معمولا دوستان اصولگرا پای ثابت هر انتخاباتی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان اکنون ادعا کردید دیگر؟!

کواکبیان : خیر، بر اساس همه آمار ها و نتایج نظرسنجی ها شما بروید ببینید.

باشگاه خبرنگاران: امکان دارد بگویید یکی از این نظرسنجی شما برای کجاست؟

کواکبیان : خیر، کافی است شما در کوچه پس کوچه ها قدم بزنید نیازی به این بحث نیست، اما قطعا پای ثابت انتخابات اصولگرایان هستند و من نکته ای را به شما بگویم که اگر فرض کنید که ما ۳۰ درصد مردم را بگوییم که همیشه در انتخابات شرکت نمی کنند و ۷۰ درصد شرکت می کنند، البته میانگین آن را عرض می کنم.

حزب اعتدال و توسعه در مقابل احزاب دیگر عددی نیست/وقتی در اجتماع می روم از حمایت روحانی خجالت می کشم/نوبخت بعد از ناهار با لاریجانی نظرش در مورد بودجه عوض شد!/بعد از 94 مخالف شخص محوری در جریان اصلاحات بودیم

همواره به تحزب در اصلاح طلبی اعتقاد داشتم/باید به جای اشخاص به احزاب فرصت داد

باشگاه خبرنگاران جوان: البته اگر همین حرف های شما را مدنظر قرار دهیم فکر می کنم که اختلاف فکری شما با جریان کلی اصلاح طلب هم خیلی زیاد باشد، اینطور نیست؟

کواکبیان : من واقعا همیشه به تحزب در اصلاح طلبی اعتقاد داشتم و یکی از دلایلی هم که ما گاهی با دوستان شورای عالی سیاست گذاری بحث هایی داریم همین است. من می گویم بیشتر به جای اشخاص به احزاب فرصت دهیم، چون بالاخره باید روزی در این کشور تحزب جا بیفتد و مثل همه کشور های دموکراتیکی که تجربه پارلمان، انتخابات و دموکراسی داشته اند، می دانند بدون حزب هیچ کشور دموکراتیکی به پیش نرفته است.

اگر به تنهایی کاندید می شدیم 1/3 این آرا را هم کسب نمی کردم/انتخابات لیستی در کشور را قبول ندارم/دلیل عدم شفافیت مجلس حزب محور نبودن آن است

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون حضور آقای کواکبیان در مجلس هم با نگاه و توجه به شرایط تحزب اتفاق نیفتاده است، چون شما جز لیست اصلاح طلبان بودید رای آوردید!

کواکبیان : خیر، حالا این هم باز یک ادعایی است قبول دارم. ما چند نفری بودیم اصلا قبل از این که این بحث پیش بیاید حتی تایید صلاحیت هم شده بودیم و هماهنگی هایی می کردیم، البته لیست به آن آرای بسیار بالایی که آوردیم کمک کرد، شاید فی حد نفسه می آمدیم اما یک سوم این آرا را هم نداشتیم! من این را قبول دارم آن آرا قطعا کمک کرد درباره خودم هم می گویم و همه را نمی گویم.

انتخابات لیستی را قبول ندارم و ما باید به سمت این که احزاب در کشور محور قرار بگیرند،حرکت کنیم و حالا یک حزب اصلاح طلب و برخی احزاب گرایش اصولگرایانه دارند، متاسفانه نظام انتخاباتی در کشورمان نظام حزبی نیست و این یکی از بحث هایی است که در برنامه شفافیت احتمالا بحث کرده باشید و یکی از دلایل عدم شفافیت در مجلس ما این است که حزب محور نیست و احزاب محور نیستند جناح ها ممکن است باشند، اما جناح ها جایی پاسخگو نیستند.

از رای دادن به روحانی پشیمان نیستم اما در اجتماع می روم از حمایتم خجالت می کشم

باشگاه خبرنگاران جوان: بگذریم آقای کواکبیان شما از آقای روحانی حمایت کردید دولت مستقر شد و هم حزبی هایتان هم از ایشان حمایت کردند، اما بعد از این که دولت رای آورد ما حرف و حدیث هایی شنیدیم که به آقای کواکبیان قرار است مسئولیتی پیشنهاد شود و این اتفاق ها نیفتاد و بعد دیدیم که آقای کواکبیان با گذشت حدود یکسال از ریاست جمهوری اقای روحانی می آید، منتقدش می شود و به طیف پشیمان ها می پیوندد و یک جمله ای هم می گوید که من خجالت می کشم بگویم که به آقای روحانی رای داده ام.

کواکبیان : من حرفتان را اصلاح می‎کنم، من هیچ وقت از اینکه به روحانی رأی دادم پشیمان نیستم، اتفاقا از این که در آن شرایط به آقای روحانی رای داده ام، افتخار هم کرده ام و می کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکسال بعدش پشیمان شدید؟

کواکبیان : خیر، پشیمان نیستیم، ببینید من گفتم با حمایت خود انتظار دارم، اهدافی که داشته ایم و مطالبات مردم برآورده شود، من تعبیرم این بود و گفتم اکنون در اجتماع می روم خجالت می کشم که بگویم حامی سرسخت این دولت بودم.

قصد داشتم تلنگری به دولت بزنم تا من را میان مردم شرمنده نکنند

باشگاه خبرنگاران جوان: خوب این بدتر است که آقای کواکبیان!

کواکبیان : نه اتفاقا من می خواستم تلنگری به دولت باشد که بجنبد و لذا بنده را در میان مردم خیلی شرمنده نکنند.

در خصوصی بارها به روحانی تذکر دادیم اما توجهی نشده است

باشگاه خبرنگاران جوان: این تلنگر را نمی شود در اتاق خصوص بهشان بگویید و در مجلس داد نزنید یا مصاحبه نکنید.

کواکبیان : خیر، شما از کجا خبر دارید؟ ما خصوصی چند بار گفته ایم، اما توجهی نشده است.

با معاونان روحانی بارها بحث کردم اما کم توجهی شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای روحانی را می بینید؟

کواکبیان : دیدن که نیست، اما نمایندگانی دارند که در مجلس رفت و آمد هایی دارند، معاونینی دارند ما چندین بار بحث هایی را کرده ایم و گفته ایم، اما دیدیم که کم توجهی شده لذا گاهی هم در مجلس گفتیم.

دولت کنونی تکلیفش را باید با خودش مشخص کند/روحانی باید پای وعده های خود به مردم بایستد

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون نقد شما دقیقاً و شفاف به آقای روحانی چیست؟

کواکبیان : بحث ما این است که دولت کنونی تکلیفش را باید با خودش مشخص کند واقعاً اگر وعده هایی به مردم داده شده و بر اساس آن وعده ها رای گرفته شده باید پای آن وعده ها بایستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا پای وعده ها نایستاده اند؟

کواکبیان : من معتقدم که هنوز هم دو یا سه سال وقت دارند و زمان مانده است.

وعده های انتخاباتی روحانی محقق نشده است

باشگاه خبرنگاران جوان: می شود آقای کواکبیان شفاف بگویید؟

کواکبیان : بالاخره من تعارف ندارم، بالاخره آقای روحانی در رابطه به قومیت ها، زنان و در رابطه با رفع حصر و خیلی موارد را در انتخابات مطرح کرد، ولی در عمل آن ها اتفاق نیفتاده است. نمی خواهم بگویم مقصر اصلی رئیس جمهور است، ولی بالاخره اتفاق نیفتاده است و لذا ما این ها را انتقاد داریم که وعده ای که به مردم داده اید باید آنان را تحقق ببخشند و این اصلی ترین انتقاد ما به آقای روحانی است.

مباحث اقتصادی درصد کمی از تبلیغات انتخاباتی روحانی را تشکیل می داد

باشگاه خبرنگاران جوان: شما به عنوان نماینده مردم فکر می کنید مطالبات مردم این مواردی است که گفتید در حالی که بزرگترین مطالبه ای که مردم دارند به خاطر سفره شان است!

کواکبیان : خیر، بعد اقتصادی یک بحث دیگر و یکی دیگر از مطالبات مردم است، منتهی در انتخابات خود آقای روحانی خیلی روی این قصه اقتصادی زوم نداشت.

روحانی در شعار های انتخاباتی خود مطرح کرد که ما وضعیت اقتصادی مطلوبی خواهیم داشت و اینکه بالاخره شرایط اقتصادی بهتر می شود، این موارد بود، اما واقعیتش این است که درصد کمی از آن تبلیغات انتخاباتی روحانی را مباحث اقتصادی تشکیل می داد.

حزب اعتدال و توسعه در مقابل احزاب دیگر عددی نیست/وقتی در اجتماع می روم از حمایت روحانی خجالت می کشم/نوبخت بعد از ناهار با لاریجانی نظرش در مورد بودجه عوض شد!/بعد از 94 مخالف شخص محوری در جریان اصلاحات بودیم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان من یک مقدار حرف های شما را قبول نمی کنم اگر راستش را بخواهید!

کواکبیان : شما آزادید اصلا هیچکدام از حرف هایم را قبول نکنید چرا یک مقدار!

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان یک شهروند عادی که در جامعه است پس من می توانم اینگونه برداشت کنم که آقای کواکبیان خجالت زده است به خاطر این که به آقای روحانی رای داده آن هم به خاطر اینکه زن ها ورزشگاه نرفته اند و فلان اتفاق نیفتاده است؟ آیا اصلا شرمنده شده اید به خاطر این که سفره مردم کوچیک شده است؟

کواکبیان : یک وقت کسی از این حرف سوء استفاده نکند که مثلا رقیب اگر می آمد دیگر بهشت برین می شد، بحث ما این است که در آن مقطع ما خیرالموجودین را آقای روحانی یافتیم و بر همین مبنا کل تشکیلات حزبی خود در ۱۸۰ شهر عملا در خدمت ستاد های روحانی بودند و فعالیت می کردند و از آن منظر ما پشیمان نیستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: من به عنوان شهروندی که شما را به عنوان نماینده خود در مجلس انتخاب کرده ام، انتظار دارم که شما پیگیر مطالبات اقتصادی من و سایر شهروندان تهرانی باشید!

کواکبیان : قطعا همینطور است، توجه کنید که اتفاقا جمله ای که من گفتم در رابطه با مباحث اقتصادی بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما اکنون در صحبت هایتان درباره مباحث اقتصادی حرفی نگفتید و اعلام کردید که به خاطر آن مواردی که از آن نام بردید از دولت انتقاد دارید؟

کواکبیان : خیر من این را نگفتم، خودتان توجهی ندارید که چه سوالاتی می پرسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر، من اتفاقا به بحث به طور کامل اشراف دارم.

کواکبیان: شما از من پرسیدید که اصلی ترین انتقاد شما به دولت چیست و من آن موارد را برای آن ذکر کردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس اصلی ترین مطالبات بحث معیشت نبود؟

کواکبیان : در شعارها خیلی روی بحث معیشت زوم نشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: گفتند که آقا با ما دنیا ارتباط برقرار می کنیم، تحریم ‎ ‎ها رفع می شود، سفره اقتصادی مردم گسترده تر می شود. اشتغال مردم بهبود می یابد، این موارد همه مطالبات اقتصادی مردم بود و من فکر می کنم شما مناظره های انتخاباتی را خوب ندیده اید.

کواکبیان : هیچ شکی نکنید که سبقه مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مجموع مناظره ها به این مسئله منجر می شد که چون مباحث اقتصادی مشکل دارد، برای رفع مشکلات باید این مباحث را حل کنیم. اینکه با دنیا باید رابطه بهتری برقرار کنیم نتیجه آن این بود که گشایش اقتصادی در وضعیت مردم ایجاد شود یا این که برجام مثلا باید تداوم پیدا کند نتیجه اش این میشد که وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود.

اشتغال، مهار تورم و گرانی مطالبه اصلی مردم است/امروز بچه ها بر سر سفره های پدرشان خجالت زده نشسته اند

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان مطلع هستم که هفته ای دو سه روز شخصا با شورا یاری ها ی سطح تهران جلسه می گذارید و در دل مردم هم می روید، فکر می کنید مهم ترین مطالبه مردم تهران چیست؟ کاری به تهران هم ندارم، مطالبه کل جامعه بالاخره چیست به هرحال در مجلس برآوردی از کل جامعه حتما دارید؟

کواکبیان : حتما مطالبه اول مردم مباحث اقتصادی، اشتغال، مهار تورم و گرانی است که در این موضوع شکی نیست. من به سوال شما جواب دادم وگرنه مطالبه اصلی مردم اکنون از دولت از مجلس و از کل حکومت این است که ارزش پول ملی ما چقدر باید کم شود و یا این که چرا بچه های ما باید سر سفره های پدرشان خجالت زده باشند. اینکه به اشتغال توجه شده و یا تورم مهار شود و این وضعیت گرانی ها سر و سامانی پیدا کند، حتما جزء مطالبات مردم است.

باشگاه خبرنگاران جوان: به خاطر این موضوع و بحث گرانی دلار به دولت انتقاد کرده اید؟

کواکبیان : بله، بنده یکی از کسانی هستم که در مجلس این بحث را مطرح کرده ام که چگونه است که کشوری مثل عربستان ۴۰ سال است که ارزش پولش ثابت مانده است، اما ما هرسال بدتر از سال قبل ارزش پول ملی خود کمتر می شود.

از عملکرد اقتصادی دولت راضی نیستم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان یک سوال جدی! شما از عملکرد اقتصادی دولت راضی هستید؟

کواکبیان : خیر، راضی نیستم، اما اینگونه نیست بگوییم همه چی به این دولت برمی گردد، بخش های مختلفی باید دست به دست هم بدهند و وضعیت را تسهیل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چطور در دولت قبل انتقاد می کردید و می گفتید همه امور دست دولت است، اما اکنون وقتی کار به دولت متبوع شما رسید، دولتی که شما از آن حمایت کرده اید می گویید همه چیز دست دولت نیست؟

کواکبیان : خیر، همان موقع هم بستگی داشت برخی چیز هایی که دولت می خواست دستش باشد یا دستش نباشد، اتفاقا آن زمان مجلس کمتر با دولت بود، دقت میکنید چی عرض می کنم؟ اتفاقا اکنون مجلس بیشتر با دولت همراهی می کند.

به سیاست های ارزی، بانکی و پولی دولت انتقاد داشتیم و داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان پیش فروش سکه و عنوان دلار ۴۲۰۰ تومانی در رسانه ها تقصیر چه کسی بود؟ همه اقتصاددانان معتقدند که این بحران اقتصادی که در آن قرار داریم حاصل این اتفاق است.

کواکبیان : بله ما هم منتقد بودیم، شما فکر می کنید که ما مثلا صد در صد از همه سیاست های پولی و بانکی و ارزی دولت حمایت می کنیم چه کسی همچین حرفی زده است؟ بنده حداقل در مجلس بار ها به این مسئله انتقاد داشته ام!

به تک نرخی کردن ارز یک مدل اعتراض داشتیم، بعدا هم که اعلام شد و ارز ثانویه را تعریف کردند به آن هم انتقادات دیگری وارد کردیم. پول ها به اسم واردات گرفته شد که جنسی در قبال آن وارد نشد و بعد هم جنس را وارد کردند و ارز دولتی گرفتند اما اجناس را به قیمت ارز آزاد فروختند، ما به این موارد انتقاد داشتیم.

تعجب میکنم، شما اگر بخشی از عرائض ما را در مجلس توجه کرده باشید، اتفاقا بحث های بنده در مجلس بحث اقتصادی بود. من سال گذشته و در آذر ماه قبل از آن که حوادث دی ماه اتفاق بیفتد، شاید تندترین نطق ضد دولتی خود در مبحث اقتصادی را داشتم که واقعا در آن جا گفتم که ما انتظار داریم که دولت بجنبد و زمان دارد به سرعت از دست می رود.

مردم انتظار دارند که در تیم اقتصادی تغییراتی ایجاد شود و این ها را اگر شما دیده باشید، حتما من در مجلس بحث های اقتصادی را نسبت به بحث های سیاسی و جناحی و خطی و حزبی دنبال کرده ام.

حزب اعتدال و توسعه در مقابل احزاب دیگر عددی نیست/وقتی در اجتماع می روم از حمایت روحانی خجالت می کشم/نوبخت بعد از ناهار با لاریجانی نظرش در مورد بودجه عوض شد!/بعد از 94 مخالف شخص محوری در جریان اصلاحات بودیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما گفته بودید که آقای روحانی اگر وزرای ناکارآمد و خسته را به مرخصی بفرستد، اوضاع و احوال درست میشود به نظرتان تغییراتی که در کابینه اتفاق افتاد رضایت شما را جلب کرد؟

کواکبیان : این حرف را در جواب اظهارات آقای روحانی که گفته بودند احزاب باید یک مقدار به مرخصی بروند، گفتم شما وزرای ناکارآمدتان را به مرخصی بفرستید و چرا احزاب مرخصی بروند !

اتفاقی که مد نظر ما بود در تغییرات دولت رخ نداد/سیستم برنامه و بودجه همانی است که از ابتدا بود/رفتن مسعود نیلی مشکل برنامه و بودجه را حل نمی کند

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر فعلی شما درباره تغییرات چیست؟

کواکبیان : من فکر نمی کنم که آن اتفاقی که ما مدنظرمان باشد در دولت اتفاق افتاده باشد، بالاخره ما با همه معاونین فعلی ریاست جمهوری رفاقت داریم و همکاری می کنیم، ولی قطعا بالاخره سیستم برنامه و بودجه همانی است که از اول بوده و هیج اتفاقی در آن نیفتاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون اظهاراتتان زدن آقای نوبخت است؟

کواکبیان : خیر، من می خواهم بگویم آقای نوبخت را به طور مشخص می گویم و بحث شخصی ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کواکبیان شفاف نیستید ، فکر می کنم رفاقت شما با معاونان ریاست جمهوری مانع می شود، واضح و شفاف بگویید.

کواکبیان : چرا شما خودتان متوجه می شوید من چه می گویم.

باشگاه خبرنگاران: من شاید متوجه نمی شوم، اما مردم متوجه می شوند، سیاسی دارید صحبت می کنید.

کواکبیان : وقتی می گویم برنامه و بودجه تعبیر ما لزوما مثلا آقای مسعود نیلی نیست که باید از دولت برود.

باشگاه خبرنگاران جوان:چه کسی برود؟

کواکبیان : من معتقدم که این سیستم برنامه و بودجه را می توان در آن تغییر ایجاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اگر آقای نوبخت عوض شود اتفاق خاصی می افتد؟

کواکبیان : بحث تغییر نیست بلکه تغییر رویکرد در این سیستم است.

تا زمانی که نوبخت در سازمان برنامه و بودجه است رویکرد عوض نمی شود/اگر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه برود اتفاق بهتری می افتد

باشگاه خبرنگاران جوان : تا زمانی که آقای نوبخت باشد رویکرد همین است.

کواکبیان : بله همین است.

باشگاه خبرنگاران جوان : پس اگر نوبخت برود و کس دیگری جای او بیاید، به نظر شما اتفاق بهتری می افتد؟

کواکبیان : من نظرم این است اما ممکن است آقای رئیس جمهور نظرش این نباشد.

روایت کواکبیان از اختلاف نظرهای فراکسیون امید با روحانی در تصویب بودجه/نوبخت در ابتدا مخالف لایحه بودجه 96 بود اما بعد از ناهار با علی آقا موافق تصویب آن شد/ معلوم نشد که چه خوردند و چه گفتند که راضی شدند

باشگاه خبرنگاران جوان: این مسئله را با ترس گفتید.

کواکبیان : یکی از نکاتی که با ایشان داشتیم و با فراکسیون مجلس رفته بودیم روحانی گلایه کرد که مجلس برنامه من را تصویب نکرده است و من آنجا صحبت کردم و گفتم بنده یکی از کسانی بودم که با آقای لاریجانی بحثم شد که او افتخار لقب پروفسوری به من داد در همان حادثه بود به لاریجانی گفتم که شما حق نداشتید به رهبری نامه بنویسید.

نامه ای که آقای لاریجانی نوشته بود می دانید چه بود؟ این بود که اجازه بگیرند که هر بلایی سر مواد برنامه دولت آوردیم در مجلس هیچ مشکلی نباشد، لذا لایحه ۳۴ ماده ای را ۱۴۴ ماده کردیم و ما مخالف این مسئله بودیم و واقعا نمیخواستیم که این گونه شود، چون عملا دولت هم می گوید که این برنامه را که من ننوشته ام.

جالب است صبح آن روزی که می خواستیم بحث کنیم که کمیسیون تلفیق میخواست به مجلس برود، ما به شدت مخالفت کردیم و آقای نوبخت فرمودند بله ما هم مخالفیم و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی روی دوش دولت است، ما از کجا بیاوریم نمی‎شود و فلان و این حرف ها و ما هم گفتیم که به برنامه ای که کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود رای منفی می دهیم.

حالا نهار با علی آقای لاریجانی چه خوردند و چطور شد که وقتی به صحن علنی همین آقای نوبخت اعلام کرد که ما حالا ناچاریم پس دیگر باید همین را تصویب کنیم و رای دهیم.

من به آقای روحانی گفتم شما توپ را در زمین ما نندازید شما نهایتا با این برنامه موافقت کرده اید و حالا نمی توانید بگویید این برنامه را قبول نداشته ایم و نمی خواهیم اجرا کنیم، نباید موافقت می کردید نماینده شما رسما می آمد و مخالفت می کرد و ما هم که اصلا آمادگی برای مخالفت داشتیم .

حزب اعتدال و توسعه را عددی در مقابل احزاب نمی بینم/با تمام شدن دولت اعضای حزب اعتدال و توسعه دنبال کارشان می روند

باشگاه خبرنگاران جوان: این اختلاف شما با آقای نوبخت را به صورتی نمی توان اختلاف اصلاح طلبان با حزب اعتدال و توسعه قلمداد کرد؟

کواکبیان : خیر، واقعا من حزب اعتدال و توسعه را آن قدر عددی در مقابل احزاب نمی بینم و اکنون تعارف هم نکنیم، چون آقایان بر سرکار آمده اند، شما بروید تاریخچه تحزب را در کشور ببینید که مثلا حزب اعتدال و توسعه چقدر جایگاه و چقدر نفر دارد و قطعا اگر این دولت برود، همه آن ها به دنبال کارشان می روند.

اگر از روحانی درباره ارتباطش با اعتدال و توسعه ای ها بپرسید، این مسئله را رد می کند

باشگاه خبرنگاران جوان: بالاخره حزب اعتدال و توسعه رییس جمهور معرفی کرد اما حزب مردمسالاری نهایتا یک نماینده مجلس بیرون داده است.

کواکبیان : خیر، اکنون از خود آقای روحانی بپرسید شما مثلا لیدر حزب اعتدال و توسعه هستید و یا با آن ها ارتباط تشکیلاتی دارید، رد می کند.بله آن ها آمدند و حمایت کردند و در دولتش هم جایگاه خوبی پیدا کردند که انشاالله هم مبارکشان باشد، اما می خواهم بگویم یعنی شما مثلا در خانه احزاب بالاخره حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ حزب فعال هستند و به جلسات می آیند.

دولت فعلی اکثریت در حزب اعتدال و توسعه است

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نوبخت که از حزب اعتدال و توسعه هستند رسما دارند دولت را می چرخانند.

کواکبیان : این که نافی حرف بنده نیست، من می گویم دولت فعلی اکثریت در حزب اعتدال و توسعه است.

نیروهای دولت عموما دوستان روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک هستند

باشگاه خبرنگاران: شما می گویید که آقای روحانی خود را از حزب اعتدال و توسعه نمی داند و وقتی نمی داند، اما دارد از نیرو های آن حزب استفاده می کند و به شدت هم در دولت قدرتمند هستند!

کواکبیان : این ها عموما نیرو هایی بودند که در مرکز تحقیقات استراتژیک زمانی که ایشان مسئول تحقیقات استراتژیک بودند با وی همکاری میکردند همان دوستان هم آمدند در دولت و فعالیت می کنند.

باشگاه خبرنگاران:اجازه هست من یک چیزی رو یک جور دیگر از حرف شما برداشت کنم؟

کواکبیان : مثلا؟

باشگاه خبرنگاران: می خواهم این گونه برداشت کنم که شما می خواهید بگویید که ما از آقای روحانی حمایت نکردیم و این ذهنیت را در بین مردم جا بیندازید تا ذهنیت شاید تخریب شده مردم را به نفع خود برای انتخابات بعدی احیا کنید !

کواکبیان : خیر، باور بفرمایید که اگر دولت به آن وعده هایی که به مردم، به قشر عظیم دانشجویان و دانشگاهیان و قشر عظیم بانوان کشور و قومیت ها و احزاب سیاسی داده شده است، عمل کند اولین کسی خواهم بود که می روم و برای همین حزب اعتدال و توسعه سینه چاک میکنم، اما ما بحثمان دنبال لفظ و دنبال عنوان ها نیستیم و ما واقعا دنبال محتوا هستیم . واقعا همین الان هم که دو سال و نیم مانده است.

ما واقعا وکیل ملت هستیم و قرار نیست که وکیل الدوله باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان: قبول دارید در دو سال و نیم باقی مانده شما و اصلاح طلبان بحث عبور از روحانی را تقریبا کلید زدید؟

کواکبیان : خیر، باور کنید اگر آقای روحانی فردا عمل کردن به تعهداتی که خودش شعارش را داده است را آغاز کند، حتما هر روز ازش حمایت می کنم، ما واقعا وکیل ملت هستیم، قرار نیست که وکیل الدوله باشیم و ما دنبال آن هستیم که مطالبات مردم، وضع معیشتی اشتغال برای مردم بهبود یابد.

قرار نیست تا ابد الی ابد حامی روحانی باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی وقتی این سخن را می گفتید یک لبخندی زدید .

کواکبیان : خیر، من چون این را یک بار به خودشان هم گفتم، واقعا معتقد هستم که ما قرار نیست که چون از دولت حمایت کردیم الی ابد دیگر این حمایت را ادامه دهیم، اصلا منطقی هم نیست.

بله، ما در کشورهای جا افتاده اروپایی و تجربه شدن دموکراتیک احزاب می آیند و ائتلاف می کنند و ائتلاف ها ممکن است زمانی هم از هم جدا شوند، اصلا در کشور ما حزبی مطرح نبوده است که ائتلافی شکل بگیرد و اکنون بگوید این ائتلاف ها از هم جدا شده یا نشده است، همه دوستانی که هستند هیچ کدامشان با وابستگی حزبی خودشان در دولت کار نمی کنند همین آقای نوبخت کسی اصلا نمی داند ایشان دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است و چون دبیر کل این حزب است بر سر کار آمده است، خیر، چون دوستی دیرینه ای با آقای روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک داشتند آقای روحانی او را آوردند آقای واعظی هم همین طور، دیگران هم همین جور و این طور دولت شکل گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: