بسیاری از بانک‌های خصوصی باید با هم ادغام شوند/ بانک مرکزی در تیرماه ۹۳۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها داد تا بتوانند درب بانک‌هایشان را باز نگه دارند!/ منابع زیادی از بانک‌های خصوصی گم شده و معلوم نیست کجاست؟

کدخبر: 2286946

راغفر گفت: در تیر ماه بانک مرکزی ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی ۳ برابر یارانه ای که به همه مردم می دهد به بانک ها داده است تا آن ها بتوانند فعالیت کرده و درب بانک هایشان را باز کنند.

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تصویب نشدن FATF می‌توانست رابطه مالی ما را با اروپا قطع کند، زیرا تصویب FATF یکی از شروط اروپایی‌ها بود، نگرانی‌هایی که در مورد تصویب FATF وجود دارد بخاطر این است که کشورهای قدرتمند مصداق های تروریسم را تأیید میکنند و آن‌ها هم بسیاری از نهادهای رسمی کشور را تروریست قرار می‌دهند.

وی افزود: تصویب نشدن CFT می‌توانست معاملات ارزی ما از طریق نظام بانکی جهانی را محدود کند و بر روی نرخ ارز تأثیر بگذارد اما در حال حاضر هم نگرانی هایی مربوط به عملکرد بعدی اروپا و یا آمریکا وجود دارد. به طور مثال جان کری اذعان کرده بود که خروج از برجام اشتباه بوده زیرا ما میخواستیم در گام های بعدی فشارهای بیشتری را وارد کنیم.

استاد دانشگاه الزهرا در رابطه با علل پایین آمدن نرخ ارز بیان داشت: بالا رفتن نرخ ارز سیاسی بود و پایین آمدن آن هم بیشتر از بالا رفتنش به دلایل سیاسی است، منابع بزرگی در بانک‌ها ی خصوصی گم است و معلوم نیست کجاست، تنها در تیر ماه بانک مرکزی 9 هزار و 300 میلیارد تومان یعنی 3 برابر یارانه‌ای که به همه مردم می دهد به بانک‌ها داده است تا آن ها بتوانند فعالیت کرده و درب بانک هایشان را باز کنند.

وی در پایان گفت: حیات بانکهای خصوصی عملا به پایان رسیده است، باید بخش قابل توجهی از این بانک‌ها ادغام شوند در غیر این صورت امکان تداوم نخواهند داشت.

گفتگو: نسیم اسدپور

ارسال نظر: