در نشست تخصصی «نظریه مقاومت»

قادری: در تئوریزه کردن مقاومت، مصداق «مطفّفین» هستیم

کدخبر: 2286987

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: ما در بحث تئوریزه کردن مقاومت مصداق «ویل للمطففین» هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «نظریه مقاومت، راهگشای انقلاب در دهه پنجم» در اندیشکده برهان با حضور ابراهیم متقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و روح‌الله قادری عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، متقی در تبیین مفهوم «نظریه مقاومت» گفت: اندیشه مقاومت در فرایند دفاع مقدس شکل گرفت. مقاومت به‌معنای ترکیبی از آرمان و اعتقاد با قابلیت‌های ابزاری بود.

وی افزود: چون جنگ و تهاجم عینی و نیرو باید مقابله می‌کرد پس احتیاج هم‌زمان به آرمان و ابزار وجود داشت اینجا بود که اندیشه مقاومت با پیوند ارمان و ابزار و اعتقاد و سازمان شکل گرفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ضمن تشریح نحوه پیروزی انقلاب گفت: زمانی که انقلاب شکل گرفت این بحث مطرح بود که چه نیرویی در مقابل چه نیرو قرار می‌گیرد و کدام پیروز می‌شود. در آن زمان نگاهی که وجود داشت، این بود که کدام قدرت، کدام را متوازن می‌کند؟

* خبرنگاران فرانسوی در درک فضای انقلاب اسلامی موفق‌تر بودند

وی ادامه داد: در آن زمان، خبرنگاران زیادی به ایران آمدند اما خبرنگاران فرانسوی موفق‌تر بودند چون به دنبال درک فضای اجتماعی بودند. فضای اجتماعی ایران در دوران انقلاب، مقاومت بود.

متقی با اشاره به تحلیل انقلاب‌اسلامی ایران توسط میشل فوکو گفت: آن دوران استراتژی بسیاری از سازمان‌ها مسلحانه بود، اما دید امام مبارزه اجتماعی بود که وجه اصلی آن مفهوم مقاومت است.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله فوکو موقعیت جدیدی را در ایران دید و «مقاله انقلاب‌اسلامی ایران اولین انقلاب پست‌مدرن در دنیا» را منتشر کرد و پیروزی آن را که متکی بر اسلحه ندانست و بر پیام و فرهنگ تأکید کرد.

بنابر این گزارش، جایگاه مقاومت در جامعه امروز، سؤال دیگری بود که متقی در پاسخ به آن گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرماید من دیپلمات هستم انقلابی نیستم، مطرح می‌کنند که راهبرد انقلاب، مقاومت است.

* امام(ره) اصالت را به آرپی‌جی‌زن داد، نه آرپی‌جی

وی عنوان داشت: امام راحل، هیچ‌وقت اصالت را به آرپی‌جی نداد، بلکه اصالت را به آرپی‌جی زن داد، بنابراین راهبرد نظامی ایران موازنه ابزار نبود موازنه اقتدار بود.

متقی گفت: اینجا بحث مقاومت یک تئوری جدید است، که اگر بر اساس اندیشه‌های بومی تئوریزه شود موفق خواهد شد، اما اگر بر اساس تئوری‌های غربی استفاده شود قطعاً با آن‌ها هماهنگی پایدار نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، روح‌الله قادری عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) نیز در این نشست، در پاسخ به این سؤال که «چه باید بکنیم که نظریه مقاومت در حوزه دانشگاهی مطرح شود؟» گفت: ما در بحث تئوریزه کردن به‌گونه‌ای که در خروجی هم شاهد باشیم مصداق « ویل للمطففین» هستیم و اگر به محققی این موضوع سپرده شود کم‌کاری اتفاق می‌افتد و سطح کار خیلی پایین خواهد بود.

* نتوانسته‌ایم مفهوم مقاومت را در جامعه باورپذیر کنیم

وی اظهار داشت: ما نتوانسته‌ایم مفهوم مقاومت را در جامعه باورپذیر کنیم. ترجیع‌بند بسیاری از اغتشاشات با بهانه‌های معیشتی، نبود مقاومت است.

* دستاوردهای منطقه‌ای ما در صورت از دست دادن مفهوم مقاومت از بین می‌رود

قادری گفت: اگر ما این مفهوم را خوب و عمیق اقناع می‌کردیم این موضوع را این مشکلات پیش نمی‌آمد. هزار دستاورد منطقه‌ای ما در صورت از دست دادن این مفهوم از بین خواهند رفت. مقاومت یک کالای عمومی است که همه می‌توانند از او منتفع شوند و هیچ فردی نمی‌تواند از مسئولیت خود در این حوزه شانه خالی کند.

وی درباره اینکه چرا تاکنون مفهوم مقاومت تئوریزه نشده است، اضافه کرد: ما نباید این بحث را محدود به کشور خودمان بکنیم و ما می‌بایست شبکه جهانی مقاومت را شکل دهیم.

* پیشنهاد دادیم در مقابل جایزه صلح نوبل جایزه صلح مقاومت اهدا شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: کاندولیزا رایس در مقاله 23 نوامبر خود در دوره دوم ریاست جمهوری جرج بوش پسر نوشته است: اگر طبقه کارگر علیه نظام سرمایه‌داری شورش کند، ایران، کارل مارکس امروز خواهد بود. در همین موضوع، ما قبلاً پیشنهاد داده بودیم که در مقابل جایزه صلح نوبل جایزه صلح مقاومت را اهدا کنیم.

وی افزود: هیچ‌کدام از مفاهیم انقلاب نظیر استقلال و آزادی بدون مفهوم مقاومت امکان‌پذیر نیست. در ادبیات دینی هم در چارچوب رنج مقدس مفهوم مقاومت قابل تئوری سازی است.

* مقاومت را محصور در حوزه نظامی کرده‌ایم

قادری وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از مهم‌ ترین عوامل ساختن تئوری مفهوم مقاومت خواند و گفت: متأسفانه مقاومت را محصور در حوزه نظامی کرده‌ایم، این در حالی است که قدرت‌های بسیاری مانند قدرت علمی، فرهنگی و غیره هستند که می‌بایست مقاومت در آن‌ها هم شکل بگیرد و در ادبیات نظری مطالبه شود.

* بسیاری از مسئولانی که اعتقاد عمیق به سازش دارند

وی در پاسخ به سؤالی درباره مقاومت فعالانه یا منفعلانه بیان داشت: این چیزی که ما تا الان شاهد بودیم بیشتر تدافعی است اما به نظر من می‌بایست یک جابه­جایی جدی داشته باشیم. مفهوم مقاومت هم نفوذی است و هم مقاومتی است و این تغییر در پارادایم باید شکل بگیرد، برای این کار هم می‌بایست در حوزه جامعه‌محور فعالیت کرد و هم باید در حوزه مسئول‌محور به این مسئله بپردازیم، چرا که بسیاری از مسئولانی که اعتقاد عمیق به سازش دارند این عمل آن‌ها نتیجه برخورد حقارت‌آمیزی است که دیپلمات‌های آمریکایی در دیدارها از خود نشان می‌دهند.

* ترامپ می‌کوشد افول آمریکا را به تأخیر بیندازد

قادری درباره افول آمریکا گفت: نظریه افول آمریکا ۲۰ سال پیش توسط خود غربی‌ها مطرح‌شده است و با مقایسه قدرت فعلی امریکا با قدرت ۲۰ سال قبل به این نتیجه می‌رسند که افول امریکا اتفاق افتاده و ترامپ سعی دارد این افول را به تأخیر بیندازد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در سطح منطقه و در داخل امریکا هم این مباحث وجود دارد. افرادی در داخل کشور تصور می‌کنند ابرقدرت‌ها پایان‌ناپذیر یا افول‌ناپذیر هستند در صورتی‌ که چنین باوری حتی در خود امریکا وجود ندارد.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست، با حضور ۲ میهمان یادشده، از ۲ کتاب تازه منتشر شده اندیشکده «برهان» با موضوع نظریه مقاومت تحت عناوین «سلطه‌ناپذیری و سلطه‌ستیزی انقلابی» و «عبرت‌های برجام» رونمایی شد.

ابراهیم متقی درباره کتاب عبرت‌های برجام گفت: برجام چالش جدی برای سیاست خارجی است که اگر این بحث‌های مربوط به برجام اگر خوب کالبدشکافی شود این تجربه دیگر تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: