دردسر معترضان داخلی و خارجی برای آرژانتین هنگام میزبانی اجلاس گروه ۲۰

کدخبر: 2287005

دولت آرژانتین هشدار داده که هر گونه فعالیت آنارشیستی و اعتراضات ضدسرمایه‌داری را که همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در شهر بوئنس‌آیرس به منظور اخلال در برگزاری این اجلاس رخ دهد سرکوب خواهد کرد و با دولت‌های خارجی همکاری می‌کند تا دردسرسازهای احتمالی برای این اجلاس را شناسایی کرده و جلوی آنها را بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آرژانتین که در کشور خودش مدتی است با اعتراضات گاها خشونت آمیز از بابت برنامه ریاضت اقتصادی این کشور روبرو شده اعلام کرده که نمی‌خواهد گرفتاری‌هایی که نشست سال گذشته رهبران این گروه اقتصادی را در هامبورگ آلمان تحت تاثیر قرار داد، تجربه کند.

در جریان اجلاس سال گذشته تعدادی از معترضان خودروها را به آتش کشیده و خیابان‌ها و پل‌های قرار گرفته در مسیر محل برگزاری اجلاس را مسدود کردند. امسال اجلاس گروه ۲۰ از ۳۰ نوامبر تا یک دسامبر در آرژانتین برگزار می‌شود و گروه‌های چپ‌گرای محلی اعلام کردند که می‌خواهند علیه این اجلاس راهپیمایی برگزار کنند و فعالان معترض از سراسر جهان را دعوت به پیوستن به این برنامه کرده‌اند. نه این گروه‌ها و نه خود دولت گفته‌اند که هیچ گونه خشونتی را تحمل نخواهند کرد.

پاتریشیا بولریش، وزیر امنیت آرژانتین به خبرنگاران گفت: ما اجازه وقوع اقدامات غیر قانونی نخواهیم داد. کسانی که بخواهند از خط قرمزها عبور کنند با عواقب قانونی مواجه خواهند شد. این اجلاس بر طبق اعلام مقام‌های آرژانتین از جانب ۲۲ هزار مامور پلیس و ۷۰۰ مامور وزارت امنیت تامین امنیت شده و دولت در همین راستا به برخی سرویس‌های امنیتی خارجی از جمله متعلق به آمریکا، بریتانیا، برزیل، ایتالیا و اسپانیا در تماس و مشغول همکاری است.

بولریش تاکید کرد: کسانی که تا قبل از آن سابقه اتهامات کیفری را داشته یا خواهان خشونت یا رفتارهای غیرقانونی شده باشند اجازه ورود به کشور ما را نخواهند داشت. منابع آگاه گفته‌اند که واشنگتن تا کنون از هیچ گونه تهدید جدی یا اخلال علیه اجلاس گروه ۲۰ با خبر نشده است. آنها می‌گویند دور بودن جغرافیایی آرژانتین امسال می‌تواند جلوی سفر برخی معترضان به آنجا را بگیرد.

هرنان لمباردی هماهنگ کننده فنی اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین در پاسخ به اینکه آیا تا کنون هیچ یک از اعضای گروه‌های بین‌المللی خشونت طلب برای ورود به آرژانتین تلاش کرده‌اند، گفت: تا کنون که نشانه‌ای از این بابت دیده نشده است.

این در حالیست که ماه دسامبر معمولا ماهی است که معترضان به وضعیت ناگوار اقتصادی آرژانتین در اعتراضات‌شان به خشونت متوسل شده‌اند. در حالیکه آرژانتین تورم بالای ۴۵ درصدی را تجربه می‌کند و اقتصادش رو به انقباض است ناآرامی‌های مردمی از این بابت نیز می‌تواند به دردسر مقام‌های آرژانتینی اضافه کند. معمولا این معترضان در آرژانتین با نزدیک شدن زمان کریسمس خشم‌شان را نسبت به افزایش قیمت‌ها از جمله با آتش زدن برخی فروشگاه‌ها و بند آوردن راه‌ها اعلام می‌کنند و دسامبر سال گذشته پلیس برای مقابله با معترضان خشمگینی که به سمت نیروهایش سنگ پرتاب می‌کردند به گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک آور و ماشین‌های آب باش متوسل شد.

ماه اکتبر نیز پلیس آرژانتین با معترضان در اطراف ساختمان پارلمان و در زمانی که قانونگذاران مشغول بحث در مورد بودجه جدید و کاهش شدید هزینه‌ها بودند درگیری پیدا کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: