ماجرای حمایت‌های مالی وزارت ارشاد از موسسات قرآنی چیست؟

کدخبر: 2287023

حمایت مالی وزارت ارشاد از موسسات قرآنی در سال ۹۶ بیش از ۴۰ میلیارد تومان است. مبالغ پرداختی به برخی از آنها از بودجه سالانه برخی از نهادهای قرآنی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته فهرستی از مشخصات کمک های مالی به برخی موسسات فرهنگی را منتشر کرد. فهرستی که در میان آنها نام برخی از موسسات و مجامع قرآنی کشور نیز بود. موسساتی که اغلب تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. در این فهرست آمده، 191 موسسه در سال 96 و 64 موسسه در نیمه سال جاری به طور کلی از حمایت های مالی این وزارتخانه بهره مند شدند. در این میان، برخی موسسات قرآنی هستند که هم در سال 96 و هم در سال 97 از این حمایت بهره مند شدند، حتی یک مورد است که در سال 96 دو مرتبه مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

وزارت ارشاد این مبالغ را به برخی از موسسات باعنوان «حمایت و راهبری فعالیت های تبلیغ و ترویج قرآن کریم - توسعه و نشر فرهنگ کتاب خوانی و حمایت و راهبری فعالیت های تبلیغ و ترویج قرآن کریم - آموزش غیرحرفه ای فنی و حرفه ای مهارتی و حمایت و راهبری فعالیت های تبلیغ و ترویج قرآن کریم» پرداخت کرده است.

کمک هزینه های پرداختی به تمام این موسسات، برابر و یا حتی بیشتر از بودجه سالانه برخی از نهادها و سازمان های قرآنی کشور است؛ نهادهایی که البته برای بدست آوردن بودجه سالیانه خود باید ماه ها وقت خود را صرف ارائه گزارش عملکرد کنند تا بتوانند از بودجه ی سازمانی خود بهره مند شوند که البته همان بودجه نیز به صورت قطره چکانی به آنها واریز می شود، مثلا بودجه سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با هزاران موسسه تحت نظارتش حدود 13 میلیارد تومان است اما مبلغ حمایت های ارشاد از برخی موسسه های قرآنی بیشتر از بودجه ای است که سازمان دارالقرآن برای بقیه موسسه ها در نظر گرفته است.

نکته دیگر اینکه مبالغ دریافتی، تنها کمک هزینه های پرداختی از سوی وزارت ارشاد است و احتمالاً به این مراکز و نهادها، بودجه های سالیانه ای هم تعلق می گیرد.

پیش از آنکه بدانیم این مبالغ دریافتی از سوی موسسات، چه دستاوردی در حوزه ترویج قرآن کریم داشته است، این پرسش را در ذهن بوجود می آورد که آیا هزاران موسسه ای که در کشور فعالیت می کنند، به طور مساوی و برابر از سوی وزارت ارشاد حمایت می شوند؟

بیشتر بخوانید: مدیرسابق انجمن هنرهای نمایشی: کمک مالی وزارت ارشاد هزینه حمایت از تئاتر تهران و شهرستان شده است

در گزارش های بعدی، با مدیران موسسات و مجامع بهره مند از حمایت های ارشاد ارتباط خواهیم گرفت تا گزارش عملکرد مالی آنها را جویا شویم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: