کارشناسان عنوان کردند

ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

کدخبر: 2287037

کارشناسان معتقدند که علت اصلی گرانی و نوسان قیمت میوه، ضعف در نظارت اتحادیه‌ها و واسطه گری در میادین است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، حبیب رادفر مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت : در ایران با توجه به توانمندی هایی که در بخش باغداری داریم نباید شاهد افزایش قیمت میوه تا این حد باشیم.

ایران در سال 57 به لحاظ سطح زیرکشت رتبه سیزدهم و در تولید رتبه شانزدهم را داشت. در آخرین آمار فائو در سال 2016 رتبه ایران در سطح زیرکشت به 6 و در تولید به هفتم جهان رسیده است که در دنیا دارای جایگاه خوبی است . ما در تولید 25 محصول رتبه یک تا ده دنیا را به دلیل تنوع اقلیم، دانش و تجربه موجود در بخش داریم .

او افزود: کشور ما به لحاظ تولید و تامین میوه یکی از کشورهای برتر دنیاست اما گرانی بخشی به ارز، برجام و تحریم برمی گردد که بیشتر آن به فرهنگ جامعه برمی گردد. دلیل دیگر گرانی میوه نیز به افزایش بخشی از هزینه های تولید برمی گردد. به طور مثال، در تیرماه 97 میانگین افزایش قیمت چند محصول نسبت سال قبل 12 و 9 دهم درصد عنوان شده که این قیمت ها نسبت به هفته مشابه سال قبل 70 درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل این گرانی به حلقه های از تولید تا سفره برمی گردد که همان واسطه ها و دلالان هستند. یکی دیگر از دلایل حق العمل کاری است که بسیار بالاست.

رادفر در ادامه درباره تنظیم بازار گفت: اگر ترتیبی اتخاذ شود که فروشنده میوه تشکل اصلی فروش شود مشکلات برطرف می شود.

او درباره دلایل افزایش قیمت برخی اقلام میوه ای در یک هفته نیز گفت: این ربطی به تنظیم بازار ندارد بلکه بارفروشان هستند که قیمت می گذارند.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی دیگر مهمان برنامه گفت : سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت موجب کاهش میوه های هسته ای شد و همین موجب کمبود عرضه و افزایش تقاضا شد بنابراین سرمازدگی ، به هم خوردن عرضه و تقاضا و وجود دلالان در میادین از عوامل افزایش قیمت میوه است. ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه نورانی در ادامه گفت: بارندگی های اخیر هم موجب کاهش و صدمه به تولیدات در فضای باز شده است.

نورانی گفت: گرانی میوه ربطی به تحریم و گرانی نرخ ارز ندارد بلکه نظارت باید درست شود که باید از عمده فروشی تا خرده فروشی انجام شود. سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، تعزیرات حکومتی و اصناف می توانند با کنترل میادین میوه فروشی، کنترل عمده فروشی تا خرده فروشی نظارت ها را افزایش دهند.

او افزود: ما افزایش صادرات نداشته ایم بلکه ضعف در نظارت موجب گرانی شده است چون ما 4 درصد صادرات داشته ایم این در حالی است که 35 درصد ضایعات داریم. در آخرین آمار گمرک تا مهرماه حدود 4 میلیون و 82 هزار تن محصول کشاورزی صادرات داشته ایم و یازده میلیون و 5 هزار تن واردات داشته ایم که نشان میدهد تراز تجاری محصولات کشاورزی بسیار منفی است. تراز تجاری ما نه تنها مثبت نشده بلکه منفی شده است. صادرات نقش مهمی در توسعه تولید دارد. تنظیم بازار اگر در طول سال اتفاق بیفتد موجب کاهش قیمت ها خواهد شد.

علیرضا متبحری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان دیگر مهمان برنامه گفت: دو ماه قبل آقای رادفر گفتند که ما سرمازدگی نداریم و کمبودی نداریم و صنف مظلوم اتحادیه بارفروشان را زیر سوال بردند و آقای حجتی وزیر کشاورزی نیز فردای آن روز اعلام کردند سرمازدگی موجب خسارت 19 هزار میلیاردی شده که به تولید صدمه زده است.

ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

او افزود: دلال در هر صنفی وجود دارد و من دلال را دلیل گرانی میوه نمی دانم بلکه دلیل اصلی گرانی میوه ضعف کشاورزی کشور در عدم ارائه الگوی کشت مناسب از جهت وزارت جهاد کشاورزی و ضعف نظارت است. امسال به دلیل نبود مدیریت لازم در تولید، کشت و تنظیم بازار افزایش گرانی قیمت در بخش میوه را شاهد هستیم.

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: متاسفانه در هر فصلی میوه ای سوژه نوسان قیمت در جامعه میشود به طور مثال گوچه فرنگی از کشاورز حدود یک هزار و پانصد تومان خریداری می شود اما در برخی نقاط تهران تا 14 هزار تومان هم به فروش رسیده است. ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

او افزود: دلیل اصلی گرانی و نوسان قیمت در میوه ها ضعف در نظارت اتحادیه هاست. از ابتدای سال 97 تا 29 آبان 97، تعداد 3300 پرونده در خصوص گرانی و تخلفات میوه به تعزیرات ارائه شده است که 2605 پرونده مربوط به گرانی و کم فروشی و 655 پرونده مربوط به قاچاق است. در گوجه فرنگی در تهران روزانه حداقل 300 تا 400 پرونده مربوط گرانی داشته ایم. در میادین اصلی میوه و تره بار نیز هر محصولی چندین بار دست به دست می شود و متفاوت به فروش می رسد. دلالی موجب شده میوه در میدان اصلی میوه نیز به چندین قیمت به فروش برسد.

رایگانی گفت: در نمایشگاه ها چون میوه را اتحادیه و باغدار مستقیم عرضه می کند گرانی نداریم. نوسان قیمت 15 هزار تومانی انار در کشور ما که تولید کننده این محصول در دنیا هستیم، دلالی و واسطه گری در این زمینه همچنان پررنگ است. او در ادامه گفت: 3300 پرونده به شعب تعزیرات حکومتی در سراسر کشور ارائه شده و 6 میلیارد و 900 میلیون تومان جریمه برای متخلفان صادر شده است.

ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

هوشیار فقیهی معاون اقتصادی اتاق اصناف در ارتباط تلفنی گفت: در فاصله زمانی 7 ماهه سال 97 ما یک میلیون و 650 هزار و 9 اکیپ بازرسی در سطح کشور داشته ایم و مبلغ 100 میلیارد تومان برگه جریمه صادر شده است. بخش میوه بالاترین جریمه ها را داشته است اما دو هزار مورد رقم قابل قبولی نیست.

او درباره افزایش قیمت هزار و پانصد تومانی گوجه فرنگی در یک هفته گفت: عرضه و تقاضا یکی از دلایل اصلی است و بر اساس پیشنهاد اتحادیه ها و اتاق اصناف قرار شد برای تنظیم بازار جلوی صادرات گرفته شود تا قیمت ها تنظیم شود. کاهش ارزش ریال در کشور نیز موجب جدی شدن صادرات در میوه و سبزی شده است.

فقیهی در ادامه گفت: ما هم در فرایند تامین و هم در توزیع مشکل داریم و در این زمینه مدیریت منسجمی را نداریم. او افزود: واسطه گری فقط به معنای فقط اصناف نیست بلکه اصناف کسانی هستند که جواز کسب دارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: