بیانیه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی

اسباب بازی در ایران صنعتی کوچک و نوپاست

کدخبر: 2287139

صنعت اسباب بازی در ایران، صنعتی کوچک و نوپاست و نیاز به حمایت و پشتیبانی رسانه‌ای و اطلاع رسانی عمومی دارد تا ابعاد خود را در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیابد و مسیر روشنی را بتواند طی کند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در بیانیه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی آمده است: هیأت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، آثار ثبتی، مجوز تولید، و ایده بازار مربوط به سال 1396 دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی را در روز 7 آبان 1397، در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران مورد ارزیابی قرار دادند.

پس از بررسی اولیه 339 اثر مربوط به سال 96 شورای نظارت بر اسباب بازی در شش گروه فرهنگی، هنری، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانه‌ای و الکترونیکی، کمک درمانی و حرکتی مهارتی، بررسی شد و 206 اثر در سه بخش شامل ایده‌های نو 19 اثر، اسباب‌بازی ثبتی 83 اثر و مجوز تولید 104 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار خرسند است این جشنواره به دوره چهارم خود رسید و امید دارد که هر سال بر کیفیت برگزاری افزوده شود و نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش کودکان به این رویداد بپیوندند؛ چرا که لزوم جشنواره ها و رویدادهای جمعی کمک خواهد کرد که مسیر رشد صنایع به درستی شگل بگیرد و عموم جامعه از اتفاقات داخلی آگاه شوند و اهمیت موضوع بیشتر احساس شود.

صنعت اسباب بازی در ایران، صنعتی کوچک و نوپاست و نیاز به حمایت و پشتیبانی رسانه‌ای و اطلاع رسانی عمومی دارد تا ابعاد خود را در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیابد و مسیر روشنی را بتواند طی کند و جامعه نسبت به اهیمت و لزوم اسباب بازی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمینشان آگاه تر شوند.

در این دوران اهمیت بازی و اسباب بازی در دوران کودکی انقدر عیان و روشن شده است که میزان رشدیافتگی جوامع با فعال بودن نهادهای آموزشی و بازی کودکان سنجیده می شود، هرچقدر کودکان هر سرزمینی بهتر بازی کنند، آینده آن سرزمین روشن تر خواهد بود. این امر خطیر نیاز به دقت و هوشیاری متولیانی دارد که در این حوزه قدم نهاده‌اند.

تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان، با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس باید گام برداند و تصمیم بگیرند، چرا که طراحی و تولید اسباب بازی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است، طراحی و تولید اسباب بازی شکل دهنده نسلی خواهد بود که سرزمین مان را به آنها می سپاریم پس هوشیار باشیم که انچه رقم می خورد نگاهبان میراث ماست. بازی میراث مشترک همۀ انسان‌هاست. اما عیار بازی در هر سرزمینی سنت‌ها، باروها، طبیعت و میراث فرهنگی و معنوی است.

هیأت داوران، آثار ارائه شده به دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در سال 1396 برای چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، را از نظر کیفی، نسبت به سال های گذشته بالاتر دید که این موضوع بسیار امیدوارکننده است؛ ایده های نو و ناب در برخی از گروه ها دیده شد که جای قدردانی دارد و نشان دهنده حضور طراحان در این حوزه و اعتماد تولیدکنندگان به طراحان است که نوید بخش اتفاقات خوب در این حوزه و رشد و پویایی این صنعت خواهد بود؛ روش های تولید و انتخاب مواد کیفیت بالاتری داشتند که نشان از احساس مسؤولیت تولیدکنندگان در تولید اسباب‌بازی و شرافت آنها در رساندن کالای با کیفیت به دست کودکان و نوجوانان دارد.

امید است این اخلاق حرفه‌ای روز به روز ترویج پیدا کند؛ گرافیک و بسته بندی محصولات با وجود اهمیت و ارزش آن در ارائه و فروش محصول همچنان ضعیف است و کمتر تولیدکنندگان به آن توجه داشته اند. محتوا و ایده اسباب بازی در زمینه محتواهای فرهنگی و ایرانی هنوز هم کم است و می توان بسیار به آن توجه داشت و از این همه ثروتی که در تاریخ سرزمینمان داریم به بهترین شکل در طراحی و تولید اسباب بازی ها برای نسلی که شاید کمتر سرزمین خود را بشناسند بهره ببریم.

روزهایی که ما در حال گذار از آن هستیم، روزهای پرتلاطمی است. برای بهتر شدن حال مردمان و خصوصاً کودکان و نوجوانان ما باید تلاش بیشتری کنیم. بیایید باور کنیم که ما می توانیم، ما زنده ایم و زندگی جاری است و امید به اتفاقات خوب برای آینده داشته باشیم، امید داشته باشیم که کودکان این سرزمین دوستدار سرزمین شان خواهند بود، پس در طراحی و تولید کالا چشم.مان به داشته های خودمان باشد و برای کودکان این مرز و بوم خوب بیندیشیم، راه سخت و ناهموار است صبر می خواهد، باهم بودن و یکرنگی می خواهد، کنار هم باشیم، به دنبال اتفاقات خوب باشیم.

تاب ادامۀ راه را داشته باشیم و به چشم‌ها و دستان کودکان فردا پاسخ درستی بدهیم و با آنها تمرین زندگی کنیم؛ هیأت داوران ضمن قدردانی از آثار طراحان و تولید کنندگان 26 اثر را منتخب و به دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی اعلام کردند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: