حجت‌الله عبدالملکی:

عبدالملکی: «دلاریزه بودن» بیماری بلند مدت اقتصاد ایران است

کدخبر: 2289686

مردم واقعیت جنگ اقتصادی را خوب درک نکردند. مسئله اساسی در این جنگ تحریم است، اما ۸۰ درصد از تحریم های اقتصادی کشور داخلی است و نه خارجی. تحریم های داخلی به اصطلاح همان ویروس ها و اختلالاتی است که در بدنه اقتصاد ایران وارد و باعث ضعف آن شده تا جایی که دشمن نسبت به آن طمع می کند و تمایل پیدا می کند با تحریم های خارجی این اقتصاد ضعیف شده را فلج کند. 

نشست تخصصی جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد و احزاب و تشکل های همسوی زنان با موضوع "بررسی وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی و راه های برن ون رفت از آن" با حضور مرضیه وحید دستجردی، دبیرکل این جبهه و حجت الله عبدالملکی برگزار شد.

عبدالملکی در این نشست گفت: مردم واقعیت جنگ اقتصادی را خوب درک نکردند. مسئله اساسی در این جنگ تحریم است، اما 80 درصد از تحریم های اقتصادی کشور داخلی است و نه خارجی.

وی در ادامه توضیح داد: تحریم های داخلی به اصطلاح همان ویروس ها و اختلالاتی است که در بدنه اقتصاد ایران وارد و باعث ضعف آن شده تا جایی که دشمن نسبت به آن طمع می کند و تمایل پیدا می کند با تحریم های خارجی این اقتصاد ضعیف شده را فلج کند.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه هدف نهایی اقتصاد مقاومتی رفع تحریم داخلی است، اظهار داشت: اجرای اقتصاد مقاومتی یعنی رفع تحریم های داخلی و این یعنی بی اثر شدن تحریم های غربی و غربی ها اگر بدانند تحریم هایشان روی ما اثری ندارد حتما آنها را به صورت یکجانبه و بدون درخواست هیچ امتیازی لغو می کنند.

وی با بیان اینکه دو مشکل اساسی در اقتصاد ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: این دو مشکل شامل بیکاری و تورم است و متاسفانه تورم در سال 91 و 97 از معضل بیکاری پیشی گرفته است.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که چرا وقتی دلار گران می شود، روی اقتصاد تاثیر می گذارد، افزود: با وجود اینکه بخشی از کالاها یا از طریق مواد اولیه وارداتی هستند و وقتی دلار گران می شود روی این کالاها نیز تاثیر می گذارد، اما عمده علت افزایش قیمت ها بعد از افزایش قیمت ارز ، عامل روانی است.

عبدالملکی با اشاره به معضل اقتصادی سال 97 گفت: ریشه توهمی این موضوع که توسط جریانی در داخل کشور ترویج می شود، خروج آمریکا از برجام است، در حالیکه این موضوع عملا اثر قابل توجهی نداشته است.

وی با اشاره به ریشه واقعی مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: بیماری بلند مدت اقتصاد ایران بخاطر دلاریزه بودن آن است؛ قبل از انقلاب اقتصاد ما کاملا آمریکایی بود آنهم بخاطر چهار دلیل که عبارتند از اینکه اقتصاددانان ما همه درس خوانده آمریکا بودند و نکته دوم اینکه مدیران اقتصادی همه سیاست های اقتصادی را منطبق با دیدگاههای امریکا تنظیم می کردند.

عبدالملکی یادآورشد: عامل سوم تجارت گسترده ایران و امریکا بود که ایران مقادیر زیادی نفت خام به آنها می فروخت و همه چیز از آنها می خرید، نکته چهارم هم سرمایه گذاری عظیم آمریکا در صنعت نفت ایران بود که از مرداد سال 1328 که صنعت نفت از حالت ملی بودن خارج شد آنها روی نفت سرمایه گذاری عظیمی کردند تا برداشت بیشتری داشته باشند.

این اقتصاددان تصریح کرد: بعد از انقلاب، دو عامل سرمایه گذاری آمریکا روی نفت ایران و ارتباط اقتصادی ما با آنها قطع شد اما دو عامل دیگر همچنان در اقتصاد به قوت خود باقی مانده است و به همین جهت اقتصاد ما با گذشت چهل سال از انقلاب همچنان آمریکایی مانده است.

وی تاکید کرد: از سال 91 تا 97 دو نوع بزرگنمایی درباره تحریم ها صورت گرفت که مشکلاتی را تشدید کرد؛ یکی اینکه همواره گفته شده تحریم ها کشور را فلج کرده است و دوم اینکه القا شد برجام تمام تحریم ها را از بین برد، لذا مردم شدیدا نسبت به خبر تحریم ها شرطی شدند.

عبدالملکی نقدینگی زیاد را هم یکی دیگر از ریشه های سه گانه مشکلات موجود در اقتصاد کشور معرفی و اظهار داشت: در سال 92 حجم نقدینگی کشور 480 هزار میلیارد تومان بود و در تیرماه سال 97 به بیش از 1600 میلیارد تومان رسیده است و این یعنی در 5 سال نقدینگی در کشور بیش از سه برابر شده است و همین نقدینگی سنگین با ورود به بازارهای مختلف باعث انفجار قیمت ها شده است.

این استاد دانشگاه در جمع بندی علت تورم شدید سال 97 گفت: در فضای مسموم دلاریزه ایران؛ دیوانه ای به اسم ترامپ با اعلام خبر خروج از برجام، یک چاشنی کوچک را منفجر کرد که موج انفجار آن باعث آزاد شدن انرژی بمب بزرگ نقدینگی شد و لذا همه چیز گران شد.

وی درباره راه حل وضعیت کنونی اقتصاد ایران نیز بیان کرد: سه برنامه مدیریت روانی اقتصاد، مدیریت بهینه بازار ارز و مدیریت نقدینگی بسیار مهم است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: