گزارش فارس از نهمین نمایشگاه هوایی کیش

در ایرشوی کیش۲۰۱۸ چه گذشت/ نمایش توانمندی های ایران علی‌رغم تحریم‌ها

کدخبر: 2290606

درجریان نهمین نمایشگاه هوایی کیش، علاوه بر بخش نمایشگاهی و ارائه آخرین دستاوردهای حوزه هوانوردی، تیم های آکروجت خارجی نیز در کنار جنگنده های نیروی هوایی ارتش و هوافضای سپاه به اجرای نمایش های هوایی پرداختند.

گروه دفاعی خبرگزاری فارس- نهمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران (Iran Airshow 2018) با نام «خلیج فارس» از تاریخ 5 الی 8 آذرماه سال جاری در جزیره کیش برگزار و طی آن دستاوردهای جدیدی از سوی متخصصان هوایی کشورمان ارائه شد.

ضمن آنکه در این دوره نیز تیم های آکروجت (نمایش پروازی) خارجی حضور داشتند و علاوه بر آن نمایندگانی از یگان های هوایی نیروهای مسلح به اجرای نمایش های پروازی مهیج وجذاب پرداختد.

این رخداد مهم که به عنوان اصلی ترین رویداد حوزه هوایی کشورمان در تقویم بین المللی شناخته می شود، نسبت به قبل با تفاوت های زیادی رو به رو بود که حکایت ازعزم مسئولین برای بهبود هرچه بهتر روند اجرایی آن دارد.

البته به نظر می رسد که در بخش نمایشگاهی نیاز به فعالیت های بیشتر و عمیق تری جهت بیان توان داخلی احساس می شود که در شدیدترین تحریم ها توانسته اند ناوگان موجود را صرفا با نگاه به امکانات کشور و صرف حقیقی فعل خودکفایی در سطح عملیاتی بالا نگاه دارند اما در بخش نمایش های پروازی عملا اقداماتی در طراز بین المللی صورت پذیرفت که به طور قطع جای تقدیر داشته که در ادامه به بخش های مختلف آن اشاره خواهیم کرد.

نگارنده در ابتدای نوشتار بر خود واجب می بیند که، از زحمات جناب آقایان «محمد عارفی» و «سید محمد جعفر طبیب» که ما را در تهیه هرچه بهتر این گزارش یاری کردند، قدردانی به عمل آورد.

* تاریخچه نمایشگاه هوایی ایران

سابفه نمایشگاه هوایی ایران به سالهای اواخر دهه 70 خورشیدی باز می‌گردد. در آن تاریخ با توجه به برگزاری رویدادهای هوایی گوناگون در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و اهمیت نمایش توان کشور در این حوزه علیرغم تحریم های گسترده علیه ایران، تصمیم به برگزاری رویدادی هوایی نخست به صورت سالیانه و سپس به صورت دوسالانه گرفته شد و طی آن مراکز هوانوردی گوناگون در محل نمایشگاه های بین المللی کیش به ارائه دستاوردها پرداخته و جهت نمایش های ثابت یا پروازی در محل پارکینگ (رمپ) فرودگاه جزیره کیش حاضر می شوند.

آغاز دوسالانه این نمایشگاه از سال 1381 است که طی آن برای نخستین بار دستاوردهای بومی صنعت هوایی در نمایشگاهی به صورت گسترده در معرض دیدعموم قرار گرفت که از جمله آن می توان به هواپیمای جت آموزشی سیمرغ (نمونه تغییر یافته جنگنده تک کابین رزمی F-5A و تک کابین شناسایی RF-5A موسوم به فریدوم فایتر به جنگنده دو کابین آموزشی F-5B) که محصول هواپیماسازی ایران (هسا) به عنوان زیر مجموعه ای از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است و همچنین جت آموزشی تذرو (Tazarv) محصول صنایع اوج نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. همچنین در این دوره هواگردهای دیگری همچون جنگنده FT-7N ایرگارد و هواناوهای نداجا (هاورکرافت) حضور داشتند.

پس از این دوره به تناوب شاهد رخدادهای گوناگونی بودیم و از آنجایی که به سبب تحریم های گسترده غرب علیه صنعت هوایی ایران امکان حضور شرکت های به نام عرصه جهانی ممکن نبود، با تکیه بر توان داخلی و البته نیم نگاهی به برخی از شرکت های شرقی نمایشگاه به کار خود ادامه می داد که از جمله آن می‌توان حضور هواپیمای اوکراینی An-148 در سال 1387، هواپیمای غول پیکر An-225 موسوم به مریا (آرزو) به عنوان بزگترین هواپیمای ساخت بشر در سال 1389 و برخی دیگر از محصولات هواپیماسازی های روسی و اوکراینی را بیان کرد.

در کنار این موارد شرکت های هواپیمایی داخلی و مراکز آموزش خلبانی با هواپیماهای سبک نیز اقدام به ارسال بخشی از ناوگان خود به نمایشگاه می کردند از آن نمونه می توان به بوئینگ 747 باری (کارگو) شرکت ایران ایر در سال 1389، بوئینگ 727 باری شرکت آسمان، فوکر 50 شرکت قشم ایر، ایران 140 شرکت سپاهان و توپولوف 154 شرکت کیش ایر در سال 1391 اشاره داشت.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در سال های 1391 و 1393 با اعزام بخشی از ناوگان هوایی خود همچون هواپیمای ترابری راهبردی ایلوشین 76، ترابری سبک An-74 و Y-12 جلوه خاصی به نمایشگاه هوایی می داد خصوصا آنکه در یک مورد شبیه سازی عملیات آتش نشانی توسط ایلوشین 76 بر فراز فرودگاه جزیره کیش انجام پذیرفت اما این تمام اقدامات نبود چرا که نمایش پروازی جنگنده های Su-25 فراگ فوت این نیرو از مبدا جزیره بوموسی و یا هواپیماهای آموزشی EMB-312 توکانو که در فرودگاه جزیره کیش مستقر بودند بر زیبایی مراسم می افزود و به تمامی این توضحیات می توان پرواز بالگردها غیرنظامی و نظامی و هواپیماهای فوق سبک را در آرایش های چند فروندی اضافه کرد.

نهایتا در دوره پیشین نمایشگاه (سال 1395) برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی شاهد حضور تیم های نمایش پروازی خارجی موسوم به آکروجت در کشورمان بودیم که بنا بر برنامه ریزی ها گروه شوالیه های روس (Knight (Russian با بهره گیری از جنگنده های Su-27 فلنکر و گروه زنبورهای بالتیک با هواپیماهای L-39 آلباتروس خاطرات جذابی را برای حاضران رقم زدند.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با طرح ریزی دقیق، بخشی از ناوگان هوایی خود را همچون جنگنده های صاعقه 1 و صاعقه 2 را جهت نمایش ثابت (بر روی زمین) به همراه جنگنده های MiG-29 فالکروم برای نمایش هوایی به جزیره ارسال کرد و در بخش پروازی نیز جنگنده های رهگیر F-14 تامکت از مبدا پایگاه نهم شکاری بندرعباس و MiG-29 از مبدا جزیره کیش به اجرای نمایش مهیج درگیری هوایی پرداختند. پس از آن هم هواپیمای سوخت رسان بوئینگ 707 با همراهی جنگنده بمب افکن های F-4 فانتوم از مبدا پایگاه نهم شکاری و در دسته پروازی زیبا از فراز محل نمایش عبور کرده و حسن ختام مراسم نیز هواپیمای ترابری تاکتیکی C-130 هرکولس بود که اقدام به باریزی می کرد.

با نیم نگاهی به اتفاقات رخ داده در هشت دوره اخیر می توان دریافت که نمایشگاه هوایی کیش عمدتا با تکیه به توان داخلی و عموما به صورت بومی به اجرای رویداد دوسالانه خود پرداخته است تا به عنوان یک مراسم رسمی در تقویم هوایی جهانی، موجب نمایش توان هوایی کشورمان و بیان عزم متخصصان داخلی در بهره برداری از ناوگان موجود علیرغم سنگین ترین تحریم های جهانی گردد.

هرچند در دوره پیشین به واسطه توافق برجام بین ایران و کشورهای 5+1 شاهد بیشترین حضور شرکت های خارجی خصوصا از اروپا و شرق آسیا بودیم اما دوره فعلی به دلیل رخدادهای اخیر سیاسی در سطح بین المللی مراسم را متفاوت می کرد لذا نیاز به نشان دادن برنامه ریزی منسجم جهت نمایش توانمندی بهره گیری صد در صد از ناوگان موجود حتی با بازگشت تحریم ها داشت که از این لحاظ اهمیت موضوع بیش از پیش بوده و به عبارتی می توان با نگاه نمایش قدرت ایران درعرصه هوایی نگریسته می شود که در این عرصه نیروهای مسلح به نحو احسن به آن جامه عمل پوشاندند. لذا در ادامه به صورت مختصر از آنچه در دو بخش نمایشگاهی و پروازی این رخداد مهم هوانوردی گذشت، خواهید خواند.

* بخش نمایشگاهی

در این بخش که در محل نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش و در مجاورت فرودگاه این جزیره به مدت 4 روز و از ساعت 10:00 الی 14:00 برگزار شد.

بنا بر اعلام مسئولین مرتبط 105 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی حضور داشتند که در بخش خارجی شاهد مراکز مطرحی نبودیم.

در این میان شرکت های داخلی کشورمان از بخش های غیرنظامی و نظامی حضوری فعال را به ثبت رساندند که از جمله آن می‌توان به سازمان صنایع هوایی ایران (صها)، شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها)، هواپیماسازی ایران (هسا) و زیرمجموعه آنان اشاره کرد که به ترتیب جهت تعمیر، نگهداری، ارتقا و تغییر آرایش فنی هواپیماهای شکاری و ترابری، تعمیرات و نوسازی بالگردها و نهایتا مرکز ساخت هواپیما، بالگرد و هواناو مورد بهره برداری ارگان های نظامی کشورمان قرار می گیرند.

این مراکز با نمایش تعدادی از پهپاد بومی از جمله صادق، یسیر، مهاجر 2 و 4، کرار و اربعین، بالگردهای بهینه سازی شده از جمله نصب کیت تجهیزات پزشکی اورژانس برای بالگرد بل 412 و نمایش بالگردهای ساخت داخل همچون شاهد 278، سورنا و صبا و همچنین قطعات تعمیری ناوگان پروازی بالگردان، نمایش قطعات حساس، پر مصرف و همچنین راهبردی هواگردها همچون محفظه احتراق هواپیمای فوکر 100، موتور تعمیر شده هواپیمای شکاری اف 4 فانتوم (J-79) و بخش های مختلف بال و بدنه حضوری پررنگ داشتند که در کنار آنها برخی از پروژه های در حال انجام و اعلام شده این شرکت ها همچون تولید هواپیمای جنگنده کوثر که چندی پیش به صورت رسمی در مرکز هواپیماسازی ایران (هسا) رونمایی گردید و گواهینامه های معتبر تعمیر و نگهداری هواپیماها و اجزای آنان از جمله بویینگ 737 توسط سازمان صنایع هوایی ایران (صها) به نمایش در آمد.

شرکت تعمیرات هواپیمایی فارسکو نیز به عنوان اصلی ترین مجری تعمیر و نگهداری هواپیماهای مسافربری غربی کشورمان تا رده اورهال (تعمیرات اساسی) در نمایشگاه حضوری فعال داشت و خدمات هوایی پارس نیز دیگر شرکت تعمیراتی در این رویداد بود که در حوزه هواپیماهای شرقی فعالیت می کند و از جمله اقدامات شگرف این مرکز راه اندازی جنگنده بمب افکن های Su-22 فیتر که نزدیک به سه دهه از فعالیت پروازی دور بوده و جهت فعالیت در نیروی هوافضای سپاه تعمیر و بهینه سازی گردیدند، می باشد ضمن آنکه سامانه بارور سازی ابرها که در این مجموعه تولید گردیده است از دیگر محصولات ارائه شده بود.

در بخش شرکت های هواپیمایی داخلی، ایران ایر (هما) به عنوان حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی در کنار هواپیمایی کیش ایر و آسمان حاضر بودند هرچند در این میان جای خالی دیگر شرکت ها به شدت احساس می شد که مشخص نیست که از میان نزدیک به 20 مجموعه فعال در عرصه حمل و نقل غیرنظامی چرا فقط به حضورهمین تعداد بسنده شده و علت عدم اقبال این مراکز مهم هوانوردی به مهمترین رویداد هوایی کشور از کجا نشات می گیرد که متاسفانه هردوره تکرار گردیده در حالی که طی این رویداد با اعلام اخبار خود به بازدیدکنندگان می توانند نقش به سزایی را در بیان توان حمل و نقل هوایی ایران به عمل آوردند.

از دیگر مراکز مرتبط در نمایشگاه می توان به صاایران (صنایع الکترونیک ایران) اشاره کرد که برخی از تجهیزات ساخت داخل را در قالب معرفی یا نمایش آنان به نمایشگاه آورد که از آن جمله می توان به رادار کنترل آتش هواپایه بومی با نام بینات و همچنین نمایشگر آن (اسکوپ رادار)، سیستم های اپتیکی هدفگیری، انواع نمایشگرهای MFD (چندمنظوره) هواگرد، سیستم های بیسیم در فرکانس های مختلف، برج مراقبت سیار، رادار تقرب زمینی، سامانه های مراقبت پرواز، دوربین دید در شب، جعبه سیاه هواپیما (FDR)، سامانه های ارتباطی، ناوبری، رادیویی و شناسایی دوست از دشمن هواگرد، مجموعه های ناوبری و تقرب فرودگاهی، شیشه های هواپیما و نهایتا ماهواره مخابراتی و تصویر برداری اشاره کرد.

مرکز ملی فضایی ایران نیز از کپسول ایرانی اعزام انسان به فضا و مجموعه ای از سامانه های ناوبری و شناسایی ماهواره ای در قالب مرکز کنترل فضایی رونمایی کرد.

جهاد خودکفایی نهاجا نیز با نمایش پادهای دودزا جهت بهره گیری در نمایش هوایی جنگنده ها با نام مسیر، سامانه بدون سرنشین TOW Carهواپیماهای شکاری، سیستم ترک یابی قطعات و شبیه ساز PC-7 از دیگر حاضران بخش نمایشگاهی به حساب می آمد.

هلیکوپتری ایران (ساخه) ، سازمان صنایع هوافضا، صنایع هوایی یاعلی، صنایع بنی هاشم درود (ساخت تایر هواپیماهای نظامی)، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با نمایش پهپادهای فتوگرامتری، توسعه فناوران هواپایه، انجمن شرکت های هواپیمایی، مراکز آموزش خلبانی آرتا و هما، سازمان هواپیمایی کشوری و شهر فرودگاهی حضرت امام (ره)، فرودگاه پیام، اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، دانشکده های هوایی، پزوهشکده ها و شرکت های خصوصی تولید کننده موتورهای مینی جت و توربوپراپ وهواپیمای آب نشین از دیگر غرفه های موجود در بخش داخلی این رویداد به حساب می آمد که هریک به بیان دستاوردهای خود در بخش های الترونیکی، ارتباطی و ناوبری، فضایی و موشکی، بالگردی و امکانات فرودگاهی و هوانوردی عمومی پرداختند و در حین برگزاری نیز از طرح تولید هواپیمای 8 نفره نیز رونمایی شد.

در این میان حضور شرکت های نوظهور و دانش بنیان عرصه هوانوردی در کنار برخی از سازمان های مردم نهاد (NGO) این صنعت همچون جامعه بانوان هوانوردی ایران و انجمن های ملی حمل و نقل هوایی به همراه مراکز تفریحی منطقه آزاد کیش نیز جالب توجه بود.

به طورکلی در بخش داخلی نهمین نمایشگاه هوایی کیش با روند اجرایی مناسب و رونمایی های مناسبی رو به رو بودیم که می توانست بیش از این نیز باشد و گواه آن دستاوردهای بسیار در این عرصه است اما هریک از آنچه به نمایش در آمد نوید بهبود مسیر هوایی کشورمان می دهد خصوصا آنکه مجموعه های کوچک شاغل در این عرصه می توانند در کنار مراکز مادر و تخصصی با تکیه به توان بومی و همچنین همکاری های تخصصی به رشد هرچه بیشتر صنعت هوایی کمک نمایند هرچند این مسیر همچنان جای کار بسیاری دارد.

لازم به ذکر است که در مراسم افتتاحیه این بخش از نمایشگاه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جانشین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل هواپیمایی ایران ایر، رییس سازمان صنایع هوایی ایران (صها)، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و جمعی از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.

* بخش پروازی

به استناد نظر عموم بازدیدکنندگان، می توان برجسته ترین مقوله نمایشگاه هوایی کیش این دوره همچون دو سال پیشین را در بخش پروازی آن جستجو کرد. خصوصا آنکه حضور تیم های پروازی با هدف اجرای نمایش از دو کشور روسیه و لتونی در کنار حضور مقتدرانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود به تنهایی دلیل اصلی برای سفر تعداد زیادی از علاقه مندان صنعت هوانوردی به حساب می آمد اما در این خصوص جا داشت که تبلیغات گسترده تری صورت پذیرد تا عموم از رخدادهای پیش رو بهتر مطلع شوند.

گواه این گفتار حضور جمع زیادی از عکاسان هوانوردی خارجی از اروپا و شرق آسیا در سطح نمایشگاه هوایی کیش بود که در صورت تبلیغات منسجم خصوصا در دنیای مجازی میتواند حتی بیش از این باشد که شاهد بودیم.

از دیگر اتفاقات شایسته تقدیر در این دوره همکاری مناسب با عکاسان هوانوردی می باشد که با تعیین محل مناسبی جهت تصویر برداری شرایط را برای ثبت هرچه بهتر این رویداد مهم فراهم کردند چرا که این قشر مهم اساسا با هدف نمایش توان هوایی کشور به صورت تخصصی و در عرصه نظامی و غیر نظامی در سطوح مختلف تبلیغاتی عمل می کنند که متاسفانه سالهاست با دیده نه چندان مناسب به آنان نگریسته شده و زحماتشان چندان دیده نمی شود اما چنین همکاری مناسبی و شایسته تحسینی در نمایشگاه هوایی کیش، آنان را در راستای اجرای هرچه بهتر هدف خود که همانا قدرت هوایی ایران عزیز است، یاری نمود که در همینجا لازم است که از مسئولین مرتبط با این امر در نمایشگاه هوایی و ریاست گروه عکاسان هوانوردی ایران (Iranian Spotters) که با مکاتبات خود چنین شرایطی را موجب گردیدند قدردانی شود.

نکته دیگر این است که با توجه به حضور گسترده بخش های نظامی انتظار می رفت که همکاری مناسب تری با خبرنگاران حوزه دفاعی که در ارتباط صد درصدی با مقوله نمایشگاه قرار دارد، صورت پذیرد و ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که هر مراسمی با بهترین ویژگی ها اگر با پوشش خبری خوب همراه نباشد نمی تواند به نتیجه دلخواه خود که همانا نمایش دستاوردهای خود است دست یابد.

دیگر نیاز این بخش را باید اهمیت اعلام دقیق برنامه های پروازی دانست. این موضوع نیز به عنوان یک اصل در تمامی مراسم ها در نظر گرفته می شود که زمان دقیق یک رخداد همراه با جزییات آن به صورت بروشورهایی در دست عموم و خصوصا عکاسان قرار گیرد تا هیچ یک از اتفاقات مهم از دست نرفته و بهترین پوشش به دست آید هرچند در این زمینه نباید از این موضوع غافل شد که سخنگوهای حاضر برای تیم های پروازی توضیحات لازم در خصوص اتفاقات یا مانورها به خوبی اعلام می کردند. در نهایت با ذکر این مقدمه به توصیف بخش پروازی اشاره خواهیم داشت.

بخش نمایش های هوایی با مجموعه ای از هواپیماها جهت اجرای نمایش پروازی و همچنین حضور ثابت رو به رو بود.

در بخش نمایش ثابت نمایشگاه واقع در رمپ فرودگاه جزیره کیش، جنگنده های F-14 تامکت، صاعقه 2، PC-7 توربوترینر و C-130 هرکولس از نیروی هوایی ارتش و EMB-312 توکانو از نیروی هوافضا سپاه از حاضران بودند. همچنین سه فروند هواپیمای سبک مراکز آموزشی از نوع پایپر 28، سسنا 172 و تکنام 2010 در محل هواپیماهای ثابت مستقر گردیدند.

در بخش بالگردی نیز یک فروند سیکورسکی SH-3D سی کینگ از هوادریا ارتش و یک فروند Mil-17 هوادریای سپاه حضور داشتند که در این میان بالگرد سی کینگ هوادریا با وظیفه ثانویه رسکیو (جست و جو و نجات) در صورت بروز رخدادهای اضطراری ایفای نقش می کرد. اما در بخش نمایش های پروازی ، شاهد 4 مراسم عمده بودیم که به همراه ذکر مانورهای هوایی صورت گرفته مورد اشاره قرار خواهیم داد. این بخش از نمایشگاه نیز از ساعت 14:30 الی 16:30 در 4 روز نمایشگاه اجرا گردید.

* نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی هوایی ارتش جهت حضور قدرتمندانه در نمایشگاه هوایی کیش با تجربیات به دست آمده از پروازهای دو سال قبل خود در این رویداد، برنامه ریزی موفق و ارزشمندی را به انجام رساند که علاوه بر نمایش توان پروازی خلبانان کشورمان که با آموزش های بومی به چنین درجه ای رسیده اند نشان داد که علیرغم تحریم های گسترده نظامی اعمال شده ضد ناوگان شرقی و غربی و عدم دستیابی به هواپیماهای جدید در برهه ای طولانی مدت، با تکیه بر توان داخلی می تواند مرزهای هوایی کشورمان را از گزند بیگانگان حفظ کرده و پرواز بر فراز آب های خلیج همیشه فارس و از مقابل دیدگان ناوگان بیگانه حاضر در منطقه و همچنین برخی از کشورهای مرتجع عربی نشان از قدرتنمایی ارزشمند و به جای این نیرو داشت که البته موجب تعجب گروه های پروازی خارجی حاضر در جزیره و عکاسان نیز گردید و گواه آن علاقه مندی اکثر بازدیدکنندگان به این نمایش های زیبا نهاجا بود چرا که تیم های پروازی در سطح کشورها عمدتا برای اقدامات نمایشی آموزش دیده و این کارها به عنوان برنامه های روتین آنان طبقه بندی می شود اما نیروی هوایی کشورمان با هواپیماهای رزمی و در شرایطی کاملا متفاوت اقدام به نمایش های زیبا و ستودنی کرد ضمن آنکه فرودگاه جزیره کیش به عنوان یک مرکز مسافربری و نه نظامی طبقه بندی شده و اجرای ماموریت از مبدا آن بدون پشتیبانی های مرسوم در مراکز هوایی و با اتکا به اندک نیازها ، خود نشان دهنده انعطاف عملیاتی نیروی هوایی کشورمان برای اجرا عملیات از هرمبدایی با نهایت ایمنی در صورت لزوم دارد.

جهت نمایش هوایی نهاجا دو فروند صاعقه 1 و یک فروند صاعقه 2 را از پایگاه دوم شکاری تبریز به جزیره زیبای کیش ارسال کرد که در این میان جنگنده صاعقه 2 به همراه یک فروند جنگنده رهگیر F-14 تامکت از مبدا پایگاه هشتم شکاری اصفهان تنها در بخش ثابت حضور داشتند.

اما دو فروند جنگنده صاعقه 1 روزانه اقدام به پروازهای نمایشی دو فروندی می کردند که طی آن پس از برخواستن همزمان (Formation Takeoff) از باند فرودگاه جزیره کیش و قرار گرفتن در آسمان اجرای پرواز ارتفاع پایین در سرعت بالا (Low Level Flight) و اوجگیری سریع عمودی (Max Climb) را صورت می دادند.

انجام مانور Near Pass یا عبور از کنار هم در فاصله بسیار نزدیک و از روبرو (به صورت (Head On، مانور Cuban Eight یا هشت کوبایی (ترسیم عدد هشت انگلیسی یا علامت بی نهایت در آسمان)، مانور Formation Barrel Roll توسط دسته پروازی دو فروندی (برای تجسم این مانور تصور کنید هواپیماها در پوسته داخلی یک سیلندر در حال گردش و حرکت رو به جلو همزمان است) و در نهایت اجرای مانور Lazy Eight دو فروندی (این مانور شامل دو گردش ۱۸۰ درجه به همراه اوجگیری و کاهش ارتفاع در یک مسیر متقارن است و در صورتی که توسط دو فروند هواپیما اجرا شود یک عدد هشت انگلیسی را در آسمان ترسیم می‌کند) از برنامه های جذاب این گروه پروازی بود.

در نهایت صاعقه ها اقدام به مانورInside Loop (مانور حلقه ای) و همچنین Roll (گردش حول محور طولی هواپیما) کردند که به نظر می رسد که با توجه به این سطح آمادگی خلبانان هواپیماهای شکاری F-5 تایگر به زودی باید شاهد تشکیل تیم نمایش پروازی نیروی هوایی ایران (آکروجت) باشیم چرا که در شرایط فعلی و با توجه به آنکه غالب کشورهای حاضر در منطقه خاورمیانه از این تیم ها در نیروی هوایی خود بهره گرفته و از طرفی نمایش قدرت هوایی یک کشور در همین مجموعه های پروازی برای عموم قابل لمس تر است، لذا نیاز به این مهم بیش از پیش احساس می‌گردد.

پیش از نمایش هواپیماهای صاعقه، یک فروند هواپیمای آموزشی پیلاتوس PC-7 توربوترینر اقدام به نمایش های جذاب و فوق العاده هوایی می نمود که تعجب بسیاری را بر انگیخت.

این هواپیما که به همراه یک فروند دیگر که در بخش ثابت حضور داشت از مرکز آموزش خلبانی پایگاه هشتم شکاری اصفهان اعزام گردیده بود و به صورت روزانه با خلبانی بی نظیرهدایت گر آن اقدام به نمایش های هوایی گوناگون می نمود که به صورت اجمالی شامل این موارد است: پرواز Invert یا وارونه (که با وارد شدن شتاب منفی همراه است و عملی مشکل به حساب می آید)، اجرای سه بار مانور loop یا حلقه پشت سرهم (کشیدن یک دایره یا حلقه در فضای عمودی با اوجگیری)، مانور لوپ لندینگ (اجرای مانور لوپ در انتهای باند و فرود بر روی باند در فاز نهایی خروج از مانور لوپ که کار بسیار مشکل و حساس به حساب می آید)، مانور Tailslide (مانور Bell یا زنگوله که شروع آن با اوج گیری عمودی و اجرای یک چهار ابتدایی مانور لوپ توسط خلبان آغاز شده و پس از آنکه سرعت هواپیما به صفر رسید و در نقطه اوج ثابت ماند، با پایین افتادن دماغه وارد شیرجه می‌شود و پس از یک چهارم پایانی مانور لوپ یا حلقه هواپیما را ریکاوری یا بازیابی می‌کند) و در نهایت اجرای مانور رول (گردش حول محور طولی) توسط خلبانان پی سی 7 صورت پذیرفت.

پس از صاعقه ها، یک فروند هواپیمای C-130 هرکولس از مبدا پایگاه هفتم شکاری شیراز اقدام به باریزی تاکتیکی می کرد و سپس یک فروند هواپیمای سوخت رسان بوئینگ 707 یا بوئینگ 747 از مبدا پایگاه یکم شکاری مهرآباد تهران که توسط یک دسته پنج فروندی شامل سه فروند جنگنده بمب افکن F-4 فانتوم و دو فروند جنگنده رهگیر F-14 تامکت از مبدا پایگاه نهم شکاری بندرعباس همراهی می شد در قالب یک دست پروازی مشابه سوخت گیری هوایی از فراز محل نمایش عبور می کردند و پس از جدا شدن جنگنده های فانتوم و تامکت از هواپیمای سوخت رسان هریک خود را آماده مانوری دیگر می نمودند.

در این بخش نخست سه فروند جنگنده بمب افکن فانتوم در قالب دسته پروازی موسوم به FingerTip-Three (مشابه انگشتان دست) وارد محوطه فرودگاه شده، سپس در مقابل دیدگان همه پس از اجرای مانور شندل (Chandelle که طی آن هواپیما به یک طرف گردش 180 درجه کرده و همزمان ارتفاع را با مقدار مشخصی افزایش می دهد) یک به یک از دسته جدا شده و راهی پایگاه مبدا می شدند، پس از آن نیز دو فروند جنگنده رهگیر تامکت به محل نمایش رسیده و با اجرای مانور پرواز ارتفاع پایین و اوجگیری با زاویه حمله بالا (Max Climb) به بندرعباس باز می گشتند.

این حضور جالب و البته قابل توجه از آنجا اهمیت دارد که در عموم نمایشگاه های هوایی بزرگ دنیا نیروی هوایی متبوع آن کشور با نمایش توان پروازی خود اقتدار عملیاتی را به نمایش می گذارد و به نظر می رسد که نهاجا برنامه های جذابی را برای نمایشگاه های هوایی تدارک دیده که این اقدام جای تقدیر داشته و نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت که پرواز با هواپیمای شکاری به خودی خود کار پیچیده ای به حساب می آید، حال در یک نمایش هوایی که به دقت و ثانیه ها بستگی دارد و در کسری از ثانیه هر اشتباهی بر فراز جمعیت زیادی از حاضران ممکن است به اتفاقی جبران ناپذیر بدل گردد چقدر تمرین نیاز است تا، که یک خلبان به چنین قابلیتی دست یافته و دقیقا همینجاست که بازدیدکنندگان متوجه توان فوق العاده خلبانان ایرانی می گردیدند.

* نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی هوافضای سپاه دیگر بخش حاضر از نیروهای مسلح بود که توانست نمایش های تحسین برانگیزی را به اجرا بگذارد.

این مجموعه که در حقیقت آغازکننده نمایش های هوایی هر روزه به حساب می آمد پیش از این نیز با بهره گیری از هواگردهای خود در این رویداد هوایی حاضر بوده است.

در رویداد امسال، همه روزه نخست یک فروند هواپیمای ترابری سبک Y-12 اقدام به پرواز و رها سازی چتربازان بر فراز جزیره کیش می کرد که این گروه با به نمایش گذاشتن پرچم ایران جلوه خاصی به برنامه می افزودند.

پس از آن تیم سه فروندی از هواپیماهای امبرائر EMB-312 توکانو این نیرو از مرکز آموزش خلبانی واقع در پایگاه هوایی بدر اصفهان که به همراه یک فروند دیگر که بخش نمایش ثابت هوایی در جزیره حضور داشت، نخست با پرواز همزمان سه فروندی به سمت آسمان بال گشوده، سپس مانور Chandelle (گردش 180 درجه به همراه اوجگیری با نرخ ثابت درجه بر ثانیه) و مانورهای درگیری هوایی نزدیک (ACM)، مانور Near Pass که عبور بسیار نزدیک دو فروند هواپیما از کنار / روی هم است و همچنین مانور رول (گردش حول محور طولی) را انجام می دادند.

پس از آن نیز دو فروند جنگنده بمب افکن Su-22 فیتر از مبدا پایگاه نهم شکاری بندرعباس (یک فروند از نوع Su-22M-4 و یک فروند Su-22UM) به محوطه نمایش وارد شده، نخست پرواز ارتفاع پایین و همچنین مانور High Speed Pass (عبور با سرعت بالا از مقابل جایگاه) را اجرا می کردند، سپس در عبور دوم از یکدیگر جدا شده (اصطلاحا Break) و در عبور سوم هریک به صورت تکی نخست اوجگیری سریع (High Angle of Attack Climbing) را انجام داده و بلافاصله مانور Roll (چرخش حول محور طولی هواپیما) را اجرا می کردند. باید توجه داشت که هواپیماهای سوخو 22 سپاه به تازگی و بعد از سالها به خط پرواز وارد شده و اولین حضور نمایشگاهی خلبانان این مجموعه به همراه جنگنده های بهینه سازی شده فیتر خود نشان از سطح آمادگی آنان و همچنین اطمینان به هواپیمایی دارد که تماما توسط متخصصان داخلی تعمیر گردیده و قابلیت اجرای انواع مانورهای تعریف شده برای آن را داراست.

* پرستوهای روس

گروه پروازی استریژی (به انگلیسی The Swifts / به روسی Стрижиبا تلفظ Strizhi) از نیروی هوایی روسیه اصلی ترین مجموعه نمایش هوایی خارجی در نمایشگاه امسال بود که با 5 فروند جنگنده MiG-29 فالکروم تک کابین (موسوم به 9-13) و همچنین دو فروند MiG-29UB دوکابین با همراهی یک فروند هواپیمای ترابری تاکتیکی IL-76MD جهت حمل ملزومات مورد نیاز، به دلیل شرایط بد جوی مسیر در روز نخست نمایشگاه وارد جزیره زیبای کیش گردیدند.

این گروه که محل استقرار آنان در پایگاه هوایی کوبینکا واقع در غرب مسکو می باشد از مجموعه های نمایش پروازی مطرح روس ها در عرصه جهانی به حساب آمده و طی مراسم های داخلی این کشور از جمله رژه هوایی روز 9 می (سالروز پایان جنگ جهانی) حضوری فعال دارند.

جهت حضور در نمایشگاه هوایی کیش نیز بنا بر برنامه ریزی شش فروند از فالکروم ها جهت پرواز جمع و یک فروند در نقش پرواز تکی یا Soloist در نظر گرفته شد که نخست هواپیمای سولو پس از پرواز اقدام به نمایش های پروازی در ارتفاع پایین، گردش های شدید با بهره گیری از پس سوز (After Burner)، پرواز اینورت (برعکس) و همچنین اجرای مانور رول و افزایش شدید ارتفاع و در نهایت رهاسازی شراره (Flare) را اجرا می کرد.

پس از آن دسته شش فروندی میگ 29 ها که در منطقه ایستایی غرب جزیره در انتظار آغاز نمایش هوایی خود بودند در یک دسته پروازی خطی موسوم به Finger Tip-Six وارد محوطه نمایش شده و همزمان اقدام به فلرریزی می کردند، سپس به صورت جمع مانورهای مختلف از جمله لوپ، رول همزمان در دسته پروازی، گردش های شدید و افزایش ارتفاع، عبور یک فروند در راستای افق و دیگری به صورت برعکس بالای آن و همچنین جدا شدن از یکدیگر به همراه تغییر دقیق آرایش پروازی به انجام می رساندند.

* زنبورهای بالتیک

گروه پروازی بالتیک بیز (Baltic Bees) از کشور لتونی در شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک است از هواپیماهایL-39C آلباتروس ساخت جمهوری چک بهره برده و دفتر مرکزی آن در شهر ریگا (پایتخت لتونی) واقع بوده و تجربه نمایش هوایی در نمایشگاه های برتر جهانی را دارد.

این مجموعه که دومین حضور خود را در رویداد هوایی کیش تجربه می کرد، همه روزه پس از نمایش نیروی هوایی ارتش پروازهای جذاب خود را آغاز می نمود. این تیم با شش فروند هواپیمای خود در نمایشگاه حضور یافت و علاوه بر بخش پروازی در سالن نمایشگاه بین المللی کیش نیز غرفه ای را به خود اختصاص داد. نمایش های مهیج و جالب این تیم با هواپیماهای کوچک خود شامل ترسیم قلب در آسمان، عبور با فاصله کم و سرعت زیاد از کنار یکدیگر، نمایش های دیوانه وار ارتفاع پایین، گردش های متوالی دسته های شش فروندی ، پرواز برعکس و... در کنار حضور دوستانه خلبانان در میان بازدید کنندگان در تاریخ برگزاری نمایشگاه ماندگار گشت.

ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد که در خصوص هواپیماهای غیرنظامی در نمایشگاه هوایی کیش کم لطفی صورت پذیرفته چرا که حضور ناوگان هوایی مسافربری کشورمان از شرکت های هواپیمایی علاوه بر نمایش توان و قابلیت متخصصان داخلی در راستای عملیاتی نگاه داشتن هواگردها، جلوه ویژه ای نیز به نمایشگاه می دهد همانطور که در دوره های پیشین چنین بوده است و این موضوع از آنجا اهمیت دارد که نمایشگاه هوایی کیش همانند تمامی رویدادهای مشابه حال حاضر در سطح جهانی نیازمند ترکیبی از هواپیماهای مسافربری و نظامی برای نمایش در بخش ثابت و پروازی است.

در پایان با برآیند کلی رویداد سال جاری می توان دریافت که نسبت به دوره های پیشین با پیشرفت های شگرفی مواجه ایم که امید است برای دوسال بعد نیز شاهد رخدادهای جذاب در این عرصه باشیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: