مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده:

آمار دختران فراری ما بیش از دخترانی است که در کودکی ازدواج می‌کنند/ پایین آمدن سن فحشا وحشتناک است

کدخبر: 2291024

بیشترین رنج سنی دختران فراری در سنین ۱۳ الی ۱۵ سال است و قطعا آمار دختران فراری ما بیش از دخترانی است که در کودکی ازدواج می‌کنند. همه صحبت من این است که با این قوانین اکثریتی فدای یک اقلیتی می‌شوند که این منطقی نیست.

فرشته روح‌افزا (مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی مخالفتش با ممنوعیت ازدواج کودکان گفت: بیشترین رنج سنی دختران فراری در سنین ۱۳ الی ۱۵ سال است و قطعا آمار دختران فراری ما بیش از دخترانی است که در کودکی ازدواج می‌کنند. همه صحبت من این است که با این قوانین اکثریتی فدای یک اقلیتی می‌شوند که این منطقی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری در خصوص فرار دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله دارید؟ گفت: آمارها موجود است اما بهتر است؛ اعلام نشود، چراکه گفتن آمار موجب می‌شود، افرادی که در این سنین هستند نیز جرأت انجام این کار را پیدا کنند و معتقدم ارائه برخی آمارها باعث آسیب بیشتر در جامعه می‌شود.

سن دوستی دختر و پسرها به سنین دبستان رسیده‌است

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: متاسفانه سن تن‌فروشی دختران براساس آمارهایی که ارائه می‌شود، پایین آمده است. همچنین سن دوستی دختران و پسران نیز کاهش پیدا کرده و به سنین دبستان رسیده است. بنابراین دختران در سنین ۱۳ سال موضوعات جنسی را متوجه می‌شوند و به دنبال آن نیز می‌روند و قطعا در این سن نیاز به جنس مخالف و زوج دارند.

مظاهر جنسی در جامعه بسیار بالاست

وی ادامه داد: مظاهر جنسی در فضای جامعه به شدت بالاست تا آنجا که در تلویزیون درباره معایب و محاسن خودارضایی صحبت می‌کنند. متاسفانه تحریکات جنسی برای جوانان در جامعه بالاست و در مجلات، روزنامه‌ها، موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و ... مظاهر زیادی از تحریکات جنسی وجود دارد. در بسیاری از تبلیغات در فضای مجازی موضوعات جنسی آمده و در آن درج شده زیر ۱۸ سال نبینند، در حالی که در هیچ کشوری در دنیا اینگونه نیست، چراکه این باعث می‌شود؛ بیشتر انسان ترغیب به دیدن شود.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که این مظاهر جنسی در کشورهای دیگر هم وجود دارد، پس چرا در آنجا ازدواج کودکان مطرح نمی‌شود؟ گفت: افرادی که به دنبال قانون منع ازدواج کودکان هستند، فقط کاری را انجام می‌دهند که از طرف جامعه بین‌الملل به آنها گفته می‌شود و خودشان چیزی نمی‌دانند.

روح‌افزا ادامه داد: وقتی مظاهر جنسی در جامعه زیاد می‌شود و دختران جوان آن را می‌بینند و احساس نیاز می‌کنند، اگر بخواهد ازدواج کنند، برخی می‌گویند اشتباه است، اما اگر همان دختران بخواهند، تن‌فروش شوند، همان عده می‌گویند، باید کارت سلامت برایشان صادر شود.

گروه‌هایی برای رصد مجلات ایجاد کردیم

وی با بیان اینکه تبلیغات در زمینه بی‌حجابی در کشور وجود دارد و متاسفانه مظاهر آن را صدهزار برابر بالا برده‌ایم، خاطرنشان کرد: یک گروهی مشخص کردیم تا مجلات و کتاب‌ها را رصد کنند و در صورت لزوم جلوی انتشار برخی از آنها را بگیرند، چراکه محتویات برخی مجلات باعث می‌شود، خانواده و جوان سالم نباشند.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می‌کنم وقتی مظاهر جنسی در جامعه بسیار زیاد است، چرا باید برای ازدواج مانع گذاشته شود، بلکه معتقدم مجلس باید قانون تسهیل ازدواج را پیگیری کند.

آرایش چه غلیظ و چه غیر غلیظ از نظر اسلام پسندیده نیست

روح‌افزا درباره این باورش که عمل‌های مختلف و آرایش‌های سنگین باعث می‌شود، هویت زنان گرفته شود، گفت: اینکه زنان دوست دارند، زیباتر باشند، یک امر طبیعی است و مطابق فطرت یک زن است، اما آیا جای زیبا کردن‌های مصنوعی در خیابان است؟ البته جراحی‌های زیبایی در صورتی که ضرری برای سلامتی فرد نداشته باشد، عیبی ندارد چراکه دوست دارد زیباتر باشد، اما وقتی که مکمل آن جراحی زیبایی، آرایش هم می‌کنند و با عشوه‌گری در خیابان ظاهر می‌شوند، درست نیست. زن باید زیبایی داشته باشد و زیباتر شود، اما اگر از این زیبایی در جای مناسب خود استفاده کند، بسیار خوب و قابل ارزش است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زن زیبایی خود را در خانواده و برای همسر و فرزندانش عرضه کند و برای زیباتر شدن در چنین فضاهایی تلاش کند، بسیار ارزشمند و پسندیده است، اما مشکل ما این است که این زیبایی را به خیابان می‌آورند. آرایش چه غلیظ و چه غیر غلیظ از نظر اسلام پسندیده نیست. حتی اگر زن آرایش هم نداشته باشد، نباید در رفتارش تبرج داشته باشد، چراکه قرآن کریم خطاب به زنان می‌فرماید به گونه‌ای سخن نگویید که مردان بیمار تحت تاثیر قرار بگیرند یا اینکه در راه رفتن تبرج نداشته باشید.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه کسی با تمیز بودن و مرتب بودن در جامعه مخالفتی ندارد، خاطرنشان کرد: اسلام دین پاکیزگی است، اما مخالف این است که در زن جاذبه‌ای وجود داشته باشد. می‌گویند زن با آرایش کم در جامعه ظاهر شوند، اما حداقل و کف این آرایش کم چیست؟ استاندارد مشخصی برای حداقل آرایش وجود ندارد و از نظر هر فردی حداقل آرایش متفاوت است.

روح‌افزا خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌خواهند چادر را بردارند و می‌گویند در کشوری مانند ترکیه به دلیل اینکه حجاب اجباری نیست، میزان علاقه‌مندی زنان به حجاب سالیانه در حال افزایش است. من می‌گویم شما در ترکیه تضمین می‌کنید که زنان ترکیه حجاب را با روسری و مانتو رعایت می‌کنند، اما من در ایران ضمانت نمی‌کنم در صورتی که چادر و حجاب را برداریم، زنان با با لباس‌های نامناسب در خیابان حضور نداشته باشند.

آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور بالاست

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سقط جنین گفت: آمار سقط قانونی در کشور در سال نسبت به سقط‌های غیرقانونی و غیرمجاز بسیار پایین است و سقط‌های غیرمجاز آمار بالایی در کشور دارد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند، افرادی هستند که هیچ تخصصی در این امر ندارند. یکی از پزشکان درباره سقط غیرمجاز در یکی از بیمارستان‌ها می‌گفت؛ سرایدار بیمارستان اقدام به سقط جنین یک زن باردار کرده است. این نوع سقط‌ها خطر مرگ برای زنان به همراه دارد، این زنان دیگر نمی‌توانند زایمان طبیعی هم داشته باشند.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: نباید برخی آمارها را در کشور اعلام کرد، چراکه اثر سوء در کشور دارد.

روح‌افزا همچنین به وضعیت مادران شاغل اشاره کرد و گفت: باید سیاست‌گذاری ما به گونه‌ای باشد که زنان در زمان بچه‌دار شدن شغل خود را از دست ندهند و زمانی که فرزندانشان کمی بزرگتر شدند، بتوانند دوباره شغل خود را داشته باشند. ما که همه چیز را از غرب الگوبرداری می‌کنیم، چرا در این زمینه از غرب الگو‌برداری نمی‌کنیم. در برخی از کشورهای اروپایی زنان تا سه فرزند و تا سه سالگی هر فرزند مرخصی با حقوق دارند، چرا اینگونه خدماتی به زنان ما داده نمی‌شود.

دولت به مادران شاغل حق نگهداری فرزند بدهد

وی ادامه داد: زنی که درس خوانده حق دارد که شغل داشته باشد و باید هم شغل داشته باشد، چراکه دولت برای تحصیل این فرد در مقاطع تحصیلی بالا سرمایه‌گذاری کرده است. حال این فرد نباید کار کند و باید بین بچه و کار یکی را انتخاب کند یا بچه به دلیل شاغل بودن مادر باید آسیب ببینند.

مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکید کرد: معتقدم بودجه‌هایی را که صرف حقوق‌های نجومی می‌کنند، بهتر است برای این موارد بکار بگیرند. آیا نمی‌شود این اقدامات را برای زنان شاغل فراهم کرد. پتانسیل‌های بسیار بالایی در کشورمان وجود دارد. چرا برنامه‌ریزی صحیحی در کشور وجود ندارد تا بتوان از این همه پتانسیل بالا استفاده کنیم تا زنان هم بتوانند درس بخوانند،‌ اشتغال داشته باشند و بچه‌داری کنند و بچه‌ها در آغوش مادر در کمال آرامش بزرگ شوند. در برخی از کشورهای اروپایی به مادران شاغل هزینه نگهداری فرزند پرداخت می‌شود و مادر این مبلغ را به فردی که از بچه پرستاری می‌کند مانند مادربزرگ می‌پردازد.

ارسال نظر: