دبیر کمیته فعالیت‌های مردمی و موکب‌های فرهنگی اربعین:

نهضت تکریم موکب‌های عراقی سنت جوامع اسلامی شده است

کدخبر: 2291504

دبیر کمیته فعالیت‌های مردمی و موکب‌های فرهنگی اربعین گفت: نهضت تکریمی که از عراقی‌ها یاد گرفته‌ایم به یک فرهنگ فرامنطقه‌ای و سنت جوامع اسلامی تبدیل شده و این یک اتفاق تمدنی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از قرارگاه اربعین جبهه فرهنگی مردمی انقلاب، نشست تجلیل از فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه اربعین، صبح امروز (پنجشنبه ۱۵ آذر) در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

رحیم آبفروش دبیر کمیته فعالیت‌های مردمی و موکب ‌های فرهنگی اربعین در این مراسم با اشاره به اینکه امسال خادمان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در اربعین حسینی به صورت متمرکز فعالیت‌های خود را دنبال کردند، اظهار کرد: قرارگاه اربعین مجموعه قرب به صورت متمرکز در اربعین فعالیت داشت اما امیدواریم رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را دنبال و بتوانیم در سال‌های آینده از گنجینه تجربه خود بیشتر استفاده کنیم. وی اضافه کرد: اگر توانمندی‌ها و امکانات بیشتری در اختیار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قرار می‌گرفت می‌توانستیم حرکت‌های گسترده‌تری را رقم بزنیم اما شاید قسمت بوده که با دست‌های نیمه خالی فعالیت در اربعین را دنبال کنیم. جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان این‌که اربعین از یک رویداد و واقعه جغرافیایی درحال تبدیل شدن به یک پدیده فرامکانی است، تصریح کرد: امسال شیعیان سرزمین‌های شرقی جلوتر از ما به استقبال اربعین حسینی رفتند و در این مسیر سختی‌های بسیاری را به جان خریدند. وی با تأکید بر این‌که اربعین می‌تواند مقدمه حرکت‌های بین‌المللی مجموعه‌های فرهنگی باشد، گفت: اربعین باید بهانه‌ای شود تا در استان‌های مختلف به نگاه بین‌المللی مورد نظر برسیم و همه به رخ‌دادهای کشورهای اطراف توجه داشته باشیم؛ نظام دیپلماسی جمهوری اسلامی نمی‌تواند نسبت به مباحث برخی از کشورها ورود کند اما ما می‌توانیم با روحیه انقلابی خود در دیگر کشورها تأثیرگذار باشیم. آبفروش از تلاش دشمن برای تبلیغ علیه آموزه‌های شیعی در کشورهای مختلف یاد کرد و ادامه داد: اربعین فرصتی است تا شیعه ناب را به همگان معرفی کنی،م به همین علت ما نباید نسبت به این فرصت بی‌توجه باشیم. وی خاطرنشان کرد: نهضت تکریمی که از عراقی‌ها یاد گرفته‌ایم به یک فرهنگ فرامنطقه ‌ای و سنت جوامع اسلامی تبدیل شده و این یک اتفاق تمدنی است که به برکت اربعین رقم خورده است، هر چند غربی‌ها تلاش‌های بسیاری کردند تا این فرهنگ ترویج نشود اما تاکنون نتوانسته به هدف خود برسد. آبفروش با اشاره به میزبانی از زائران اربعین حسینی در مصلی شهر مقدس قم عنوان کرد: از ۷۰ کشور، زائر و خادم در این نقطه با یکدیگر روبه‌رو می‌شدند و باطن جمعه‌ وجماعت در این اجتماع جهانی و تعاطی فرهنگ‌ها به نمایش گذاشته شد. وی با بیان اینکه طراحی میزبانی از زائران اربعین حسینی دارای یک منشأ و مدیریت فرازمینی است، مطرح کرد: این طرح فقط به عراق ختم نشد بلکه در کشورهای مختلف نیز به صورت‌های مختلف دنبال شد. آبفروش یادآور شد: جریان انقلابی و نیروهای بسیجی عراق به‌عنوان خادمان مردمی اربعین حسینی در مجموعه «لواء الخدمه الحسینیه» گرد هم آمده و خدمت به زائران را در قالب گردان‌های مردمی در شهرهای مختلف به صورت متمرکز دنبال می‌کردند. دبیر ستادمردمی ‌اربعین از برپایی موکب ‌های مردمی استان‌های مختلف کشور در اربعین یاد کرد و گفت: در این موکب ‌ها ریالی از پول‌های دولتی مورد استفاده قرار نگرفته بود اما این موکب ‌ها خدمت‌های بسیاری را به زائران ارائه کردند. وی ضمن تشکر از برپایی موکب رسانه‌ای افق با محوریت برنامه تلویزیونی «جاذبه حسینی» به اقدامات مجموعه‌های فرهنگی اوج و سراج و شبکه تلویزیونی افق اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مختلف فناوری، هنر و رسانه بار معنوی زائران را افزایش داده، باعث تقویت این حرکت شده و در جهانی‌شدن پیام اربعین سهم بسزایی داشت.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: